Detta är varför jag alltid försöker ha connecting flights i Europa

Av Ami1
4 maj 2016 10:19
Visningar: 308
Nu verkar köerna för säkerhet och passkontroll närma sig vansinniga tider i USA. Vi talar om 3-5 timmar!

Har läst om folk som flyger business och går genom priority lanes som fortfarande missat flyget eftersom så många måste gå före dem pga av problemen i "vanliga kön".

Det förväntas bli värre i sommar.

http://www.nytimes.com/2016/05/03/business/airport-security-lines.html?nytmobile=0&_r=1
4 maj 2016 10:44
Detta verkar enbart beröra säkerhetskontroll då köerna för immigration snarare har blivit kortare då man infört automatiska "kiosker" som sparar tid och går att använda om man reser på ESTA och har ett biometriskt pass.

Men jag håller med. Köerna för säkerhetskontrollerna i USA är extremt långa då de envisas med att använda Body Scanners vilket tar längre tid.
Av Ami1
4 maj 2016 11:04
Inte enbart säkerhetskontrollen, läste på ett forum om en affärsman som stod 2 timmar i kö för immigration i ORD i april och missade sin connection.
Samt en annan in till LAX där bara få kiosker var öppna, så det verkar beröra immigration på vissa ställen också.

Väntetiden genom säkerhetskontrollen har inte bara att göra med body scanners.
Antalet anställd på TSA har minskat med 5800 enligt artikeln, samtidigt som trafikvolymen verkar öka.

Och jag som tyckte att det var dåligt innan...... :-(
Av Birgere
4 maj 2016 12:36
Vet inte om jag kan säga att jag upplever det som värre än förut. Men jag tycker immigration går snabbare än förr.

Vill man kolla dagsformen på olika flygplatser så kan man:

Kolla väntetiden vid security inrapporterat av resenärer: (tyvärr är längsta möjliga rapporterade tiden 30+ min)
https://apps.tsa.dhs.gov/mytsa/home.aspx

Väntetiden vid immigration:
http://awt.cbp.gov
Av Hawaii
4 maj 2016 17:25
Ja, givetvis kan man råka ut för långa köer i säkerhetskontrollen här och där, men att dra upp enstaka skräck-exempel som är uppenbarliga undantag är ju ett klart bevis för desperation i rapporteringen. Gjorde själv tio inrikesflygningar i USA under april månad, och inte i något fall råkade jag ut för speciellt långa säkerhetsköer. Beror ju också helt på vilken flygplats och tid på dygnet - kan variera ENORMT. Och ang. Immigration - som redan nämnts går detta betydligt snabbare i dagens läge men kan ju också variera mycket beroende på omständigheterna och flygplats. Passerade själv Immigration på Guam i lördags och var igenom både Immigration och Customs på under tre minuter. Totalt! Men det är ju säkert ett undantag... Artikeln anstränger sig uppenbarligen att vara hysterisk. Inte speciellt objektivt - eller användbart.
Av Birgere
4 maj 2016 17:39
Man kan ju även vända på steken, immigration in till EU är ju inte heller så rolig, FRA, LHR o CDG kan vara en riktig mardröm där man står o stampar oroligt för att hinna med flighten hem.
Av Ami1
4 maj 2016 18:03
Klart man kan ha problem i EU också, men köerna på de större flygplatserna i USA är generellt längre och ibland vansinnigt långsamma.

Vad jag minns av Guams flygplats, så var den en riktig "lantortsflygplats" även om den säkert växt sedan jag var där.

Klart att ORD är mer problematiskt när flyget till Arlanda går kl 21.05 och det ungefär samtidigt går 6 stora kärror (Dubai, Doha, Paris, Dublin etc) och ALLA passagerare till dessa ska igenom säkerhetskontrollen samtidigt.
En dålig dag för TSA blir inget kul för passagerarna som ev. missar flygen, och tyvärr verkar det ha varit så de senaste dagarna just i Chicago vid den tiden. Även EWR har haft förseningar.

De flesta svenskarna passerar ju de stora huben.
Själv föredrar jag Fort Myers via Dusseldorf. De flygplatserna känns som Landvetter i storlek.
7 maj 2016 10:05
Hej!

Nästa månad reser jag med familjen till San Francisco. Vi har köpt en ToR-biljett från Landvetter till San Francisco och hem från Los Angeles. Vi flyger via London på både utresa och hemresa och även vi LA på inresan till USA. Vi har 2h och 40 min väntan på LAX innan flyget till SF avgår och jag börjar nu bli lite nervös för hur vi ska hinna på LAX. Jag utgår ifrån att vi på LAX både måste gå igenom immigration och säkerhetskontrollen, någon som vet om det är så? Måste man även ta ut sitt bagage och checka in igen på LAX eller kan man få det checkat hela vägen från Sverige till San Francisco? Vad händer om man missar flyget till SF för att immigration och säkerhetskontrollen tar för lång tid (planet från London kan ju också vara försenat, så att vi får mindre tid), vi har ju köpt hela sträckan från Sverige till SF på samma biljett, jag hoppas att det gör skillnad jämfört om vi hade köpt en resa Sverige-LA på en biljett och sedan inrikesflyget LA-SF på en annan, eller?

Hoppas att någon har erfarenhet och kan dela med sig.

Tack på förhand!
Av Birgere
7 maj 2016 10:30
Citerat från Nillanord:
Hej!

Nästa månad reser jag med familjen till San Francisco. Vi har köpt en ToR-biljett från Landvetter till San Francisco och hem från Los Angeles. Vi flyger via London på både utresa och hemresa och även vi LA på inresan till USA. Vi har 2h och 40 min väntan på LAX innan flyget till SF avgår och jag börjar nu bli lite nervös för hur vi ska hinna på LAX. Jag utgår ifrån att vi på LAX både måste gå igenom immigration och säkerhetskontrollen, någon som vet om det är så? Måste man även ta ut sitt bagage och checka in igen på LAX eller kan man få det checkat hela vägen från Sverige till San Francisco? Vad händer om man missar flyget till SF för att immigration och säkerhetskontrollen tar för lång tid (planet från London kan ju också vara försenat, så att vi får mindre tid), vi har ju köpt hela sträckan från Sverige till SF på samma biljett, jag hoppas att det gör skillnad jämfört om vi hade köpt en resa Sverige-LA på en biljett och sedan inrikesflyget LA-SF på en annan, eller?

Hoppas att någon har erfarenhet och kan dela med sig.

Tack på förhand!
Inget att oroa sig för, 2:40 är gott om tid.
Ni går genom immigration, hämtar väskorna, går genom tullen, droppar väskorna, ut i ankomsthallen, tar er till avgångshallen, genom security och sedan till gaten.
Då ni köpt en genomgående biljett så sköter flygbolaget om ev ombokningar om ni skulle missa flighten och ofta så kommer man på nästa flight.
7 maj 2016 10:34
Citerat från Nillanord:
Hej!

Nästa månad reser jag med familjen till San Francisco. Vi har köpt en ToR-biljett från Landvetter till San Francisco och hem från Los Angeles. Vi flyger via London på både utresa och hemresa och även vi LA på inresan till USA. Vi har 2h och 40 min väntan på LAX innan flyget till SF avgår och jag börjar nu bli lite nervös för hur vi ska hinna på LAX. Jag utgår ifrån att vi på LAX både måste gå igenom immigration och säkerhetskontrollen, någon som vet om det är så? Måste man även ta ut sitt bagage och checka in igen på LAX eller kan man få det checkat hela vägen från Sverige till San Francisco? Vad händer om man missar flyget till SF för att immigration och säkerhetskontrollen tar för lång tid (planet från London kan ju också vara försenat, så att vi får mindre tid), vi har ju köpt hela sträckan från Sverige till SF på samma biljett, jag hoppas att det gör skillnad jämfört om vi hade köpt en resa Sverige-LA på en biljett och sedan inrikesflyget LA-SF på en annan, eller?

Hoppas att någon har erfarenhet och kan dela med sig.

Tack på förhand!
Först och främst. Vilka flygbolag flyger du med? Jag antar att det är British Airways/American Airlines från London och sedan vidare med American Airlines till SF från LA. Du måste gå igenom imigration i Los Angeles. Använd automatkioskerna om det är lång kö till de vanliga. Sedan måste du hämta ut väskorna ja och eventuellt byta terminal till American Airlines Terminalen som iofs ligger bredvid Internationella terminalen och sedan gå igenom säkerhetskontroll igen ja. Om flyget från London är försenat så att du missar din connection och ni har en genomgående biljett är det flygbolagens ansvar att boka om er till senare flyg, kostnadsfritt. Oftast om ni fastnar i långa imigrationköer och säkerhetskontroll blir ni också ombokade men slöa inte. Påvisa att ni verkligen har gjort allt för att hinna. Stanna inte i några afärer eller liknande. Jag brukar alltid försöka boka platser på planet så att jag sitter nära utgången och sedan typ springa förbi folk så att jag kommer bland de första till imigration.

Nu får ni andra fylla på med saker jag inte tänkt på.
7 maj 2016 10:41
Tack för snabba svar kring vår mellanlandning i LA! Nu känner jag mig trygg och vet vad som ska hända. Har rest många gånger till USA, men har alltid hamnat på slutdestination i USA med flyget från Europa, så vidare med inrikesflyg i USA är nytt.
Av Hawaii
7 maj 2016 23:19
Citerat från Nillanord:
Tack för snabba svar kring vår mellanlandning i LA! Nu känner jag mig trygg och vet vad som ska hända. Har rest många gånger till USA, men har alltid hamnat på slutdestination i USA med flyget från Europa, så vidare med inrikesflyg i USA är nytt.
Du har redan fått 2 bra svar. Och 2:40 tycker jag personligen är ganska lagom som connection time mellan internationell ankomst LAX och inrikes avgång. Även om inkommande flyg är smått försenast bör det inte vara några problem. Om du flyger med British Airways LHR-LAX så kommer du in till Tom Bradley International Terminal. Efter Customs (och att du har lämnat incheckat baggage ifrån dig) gå ut ur terminalen, ta höger på trottoaren och bara följ den en ganska kort sträcka till American Airlines Terminal 4, vilket är den allra första terminalen du kommer till. Ta inte, under några omständigheter, "Shuttle Bus". Det kommer att ta betydligt längre tid och detta är en ganska kort promenad.
8 maj 2016 10:14
Tack "Hawaii" för bra svar. Stämmer att vi flyger BA från London, så bra tips att vi skippar shuttle bussen på LAX.
Av Birgere
11 maj 2016 11:29
Lite mer faktabaserat material och ingen rök utan eld:

"Passenger wait times at TSA screening points at Port Authority airports have risen dramatically in recent months, prompting angry complaints from passengers, terminal operators, and airlines alike citing inconvenience, delayed flights and missed flight connections. At JFK alone, during the period March 15 -April 15, there were 253 occurrences of 20+ minute waits in 2016 versus just 10 instances over the same period in 2015. JFK’s daily average of maximum wait times during this period was up 82%, from 11.5 minutes in 2015 to 20.9 minutes in 2016, while the absolute maximum in 2016 was 55 minutes, up from 30 minutes in 2015. The experience at EWR and LGA has been similarly abysmal, and the patience of the flying public has reached a breaking point."

https://skift.com/2016/05/10/new-york-airports-threaten-to-remove-tsa-in-favor-of-alternate-screeners/