Cyklop+snorkel+fenor

Av Sofieja
10 juli 2009 12:02
Visningar: 3626
Hej,

Tänkte höra vad Cyklop+snorkel+fenor kostar att köpa nere i Thailand. Frågan är om det är värt att ta meddet som vi har här hemma eller köpa nytt på plats.

Någon som vet ?
Av Chilli
10 juli 2009 12:58
Silikoncyklopl+snorkel ca 750-900 baht ,fenor bra kval 1000 baht,
Av Nickeb
10 juli 2009 22:11
Varför skulle det inte vara värt att ta med det??
Dels så vet man ju hur ens egna grejor funkar och känns, sedan är det ju gratis, oavsett vad det kostar i Thailand.
om man sedan vill slå sig lite extra för bröstet så är man ju naturligtvis miljövän om man använder redan köpta produkter kontra att köpa nytt/mera.
Av Sofieja
11 juli 2009 10:29
Tack Chilli, då vet jag ungefär vad det kostar.

Nickeb, helt rätt det du säger, det jag tänkte på är att vi är 4 pers som ska åka och cyklop+snorkel+fenor till oss alla tar en hel del plats i bagaget. men helt klart det mest miljövänliga alternativet.
Av Karten
13 juli 2009 10:55
Hej, Ska ni stanna i Bangkok på nervägen så kan jag rekommendera http://www.diveinfo.net/. Vi köpte där i dec -07 och fick väldigt bra service. Dom hade inte så mycket på lager men vi meddelade dem i förväg så dom hade då tagit hem det vi var intresserade utav. men dom har flyttat shopen sedan dess så det är möjligt att dom numera har ett större utbud i butiken annars tar dom som sagt hem det man är ute efter.
Nu är ju svenska kronan lite svagare men jag upplevde det som prisvärt. Vi köpte mask, snorkel och fenor till oss och barnen och allt har nu fungerat perfekt under två Thailand semestrar samt samt även här hemma i Svedala.

Man kan ju också självklart hitta utrustning på turistställena med utbudet är oftast begränsat. Dykfirmorna har ju alltid en del på lager men priset är ju alltid svårt om man inte jämför samma produkter men generellt så är det billigare.

mvh joakim
Av Lipet
13 juli 2009 20:56
En följdfråga, vad kostar det här hemma och vad ska man tänka på när man köper?
Av Karten
16 juli 2009 13:32
Hej, hittade endast en prisjämförelse på en mask som finns på http://www.oceanictech.se/ws/subcat.asp?catalogID=2&catID=3&subcatID=201 (Sverige) och på http://www.diveinfo.net/equipment/mask.htm (Bangkok).
Priset på masken Scubapro Frameless i Sverige är 995 kr och i Thailand 3 465 bht = ca 865 kr.
Dvs det skiljer tyvärr inte så mycket pga av den svaga kronan.
Tips vad man ska tänka på är väl bl.a att materilet ska vara silikon men det kanske dom flesta är (jag är tyvärr långt ifrån någon expert).

mvh joakim
Av Lipet
16 juli 2009 19:19
Tack Karten! Då kan man kanske lika gärna köpa det här hemma!
16 juli 2009 20:01
Lipet: Att masken inte läcker, ta masken och lägg nackbandet över glasen för att sedan trycka masken mot ansiktet och andas in med näsan. Du lär märka om det läcker då.

Mvh Daniel
Av Lipet
16 juli 2009 20:09
Nu är jag helt oinsatt i detta, men du menar om det kommer in luft så läcker masken? Så jag ska inte köpa ett set med mask och snorkel i? Utan jag ska prova den först? Lägga lite extra pengar på att få expertkunskap? Det lönar sig?

Som en förklaring till mina okunniga frågor har jag/vi aldrig snorklat. Vi tänkte försöka oss på det under nästa resa och vi vill ju inte gärna drunkna ;o)

Edit...snorkeln då, vi har läst om sådana som "håller ute vatten", är det sådana vi ska satsa på?
Av Sofieja
16 juli 2009 20:27
Ok, det känns som vi nog packar ner det vi redan har, som vi vet fungerar bra. Det tar en del plats men det får vi väl stå ut med ;-)
16 juli 2009 21:29
Citerat från lipet:
Nu är jag helt oinsatt i detta, men du menar om det kommer in luft så läcker masken? Så jag ska inte köpa ett set med mask och snorkel i? Utan jag ska prova den först? Lägga lite extra pengar på att få expertkunskap? Det lönar sig?

Som en förklaring till mina okunniga frågor har jag/vi aldrig snorklat. Vi tänkte försöka oss på det under nästa resa och vi vill ju inte gärna drunkna ;o)

Edit...snorkeln då, vi har läst om sådana som "håller ute vatten", är det sådana vi ska satsa på?
Jao om de kommer in luft så bör det komma in vatten med ;).
För snorkel som ska fungera bra när det guppar så kan det vara smidigt med en som har vågventil eller vad det heter så du slipper få i vatten i snorkeln om vågen kommer in i snorkeln, en ventil där man blåser ut vattnet är även det smidigt då det är lättare att få ut vattnet ur snorkeln.
Exempel på snorkeln: http://hollywoodivers.com/mm5/graphics/00000001/snorkel-item1.2.gif
Köpa utan att prova är att köpa grisen i säcken oberoende pris, hur ska du veta att masken passar dig då????
Av Lipet
16 juli 2009 21:53
*skrattar*...tänkte inte på det ju...trodde det var något man ställde in eller så eftersom de finns till salu på det sättet, men det är klart, ser man till oss så är ju vi lättlurade och varför inte fler med oss...*visar riktigt hur lite man kan*...tack för tipsen!