Chicago/USA -Lite kort på vad som hände- Förslag/tips? TACK :)

Av Mell3
9 mars 2013 10:18
Visningar: 1115
Hej nu är det så att för ungefär 4 månader sedan försökte jag åka in till USA.
Jag hade ESTA och allt man måste ha. Allting gick bra hemma i sverige i flygplatsen, men i chicago gick det åt skogen. Allt med usa grejjen var helt nytt för mig, jag skulle åka dit för att träffa min pojkvän som jag inte då hade träffat i verkligheten. Så när jag stod i kö i ungefär 3-4 timmar kom jag äntligen fram där en person frågar vad man ska göra i chicago. Han frågade mig hur länge jag skulle stanna och vad jag skulle göra där. Jag berättade då att jag skulle träffa min kille och bo med honom och hans familj. Det gick han inte med på, så jag fick gå in till ett rum, där 2 personer frågade ut mig kollade igenom min väska och allt. Dom ringde min kille han var på förhör. Det var ett rent helvete. Tillslut skickade dom hem mig till Sverige igen,fick övernatta där vilket inte var så trevligt. Dom som jobbade där var helt otrevliga och kalla människor.

Efter ett par dagar kom min kille till sverige hem till mig!! Jag var så lycklig över att äntligen få träffa honom. Han stannade hos mig i 3 månader, under dom tre månaderna förlovade vi oss. Och nej detta är inget "låtsas" relation. Vi har känt varandra i ett år, och vi båda är lyckliga.

Jag blev ju av med min ESTA, nu till frågan vilket visum behöver jag? För att åka till honom? Vad är enklast att göra?
Detta är inte bråttom då han kommer hit igen i Juli och stannar 6 månader.
Av Tazzo
9 mars 2013 15:15
Jag har själv suttit i förhör flera timmar i Chicago då jag åkte som au-pair för många herrans år sen. Vi stod dock fast vid vår story att jag skulle hälsa på min mammas kusin (vilket var mamman i min au-pair familj) och de släppte in mig båda gångerna. Gällde att dra på sitt pokerfejs och bara se säker och glad ut..

Jag har hört många gånger att man inte ska uppge att man ska besöka en pojkvän/flickvän för att resa in i USA. Detta är tydligen en av de vanligaste avvisningarna då de tror att man istället ska stanna kvar (ev gifta sig) och inte åka hem igen. Mycket bättre att säga att man ska besöka en vän eller släkting. Och hur de sen än försöker vrida på vem "vännen" är och varför det är en kille så ska man bara fortsätta hålla fast vid att det inte är något mer än en vän till dig.

Du kan väl alltid ansöka om turistvisum och hålla tummarna?
Av Hkn
9 mars 2013 15:42
Sök ett non-immigrantvisum på USAs ambassad. Det mesta står här:
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/helpScreen_sv.htm#TA5

Sidan innehåller ganska mycket information. Den rubrik du ska söka reda på är:
”Vad ska en resenärer som inte beviljas inresetillstånd via ESTA göra?”

My 2 cents,

:: h ::
Av Mell3
9 mars 2013 15:57
Tazzo: Jo det är ju väldigt svårt. Visste ju inte heller om man kunde säga att man ska stanna ca 3 veckor, för jag gav dem adressen jag skulle bo på, ville inte direkt att dom skulle komma hämta mig osv.
Det var ju första gången för mig så hade ingen aning och var ganska nervös och rädd. Min kille kanske ska ansöka om fiancee visa, googlat lite om det och det verkar vara så jobbigt och svårt att göra det, ska googla lite om turistvisum , tack för ditt svar
Av Mell3
9 mars 2013 15:58
Hkn: Tack för sidan, ska checka in den nu!