Besöka "Petra" Jordanien från Sharm el-Sheik??

8 aug. 2012 17:38
Visningar: 902
Hej!
Funderar på att åka till Sharm el-Sheik i vinter och skulle då även vilja åka till Jordanien och "Petra". Har sett att vissa researrangörer har turer dit, men de kunde inte lämna prisuppgifter när jag ringde och frågade, så nu undrar jag om det är någon här som gjort en sådan tur och i såfall har tips och/eller prisuppgifter??
Tacksam för svar!
Med vänliga hälsningar Malin.
Av Hathor
14 aug. 2012 19:18
Jag har inte gjort denna resan själv,men väl hört mej för..men från motsatt håll,dvs Jordanien till egypten,över 1000 kr för endast överfart med båt.

Vill du se Petra,så tar de en hel dag att gå runt,dessutom är de ju några mil från Aqaba till Petra..Att gå in i själva staden Petra kostar 500 sv kr..

Att åka med Apollo dubbelt så dyrt som att ordna själv..

Ha också koll på vad som händer i Sinai o den halvön,det är ju oroligheter däromkring...
lycka till
14 aug. 2012 20:33
Hej
Håller med Anders o Maggan att oavsett pris så är det värt varenda krona och letar du upp arrangör själv slipper
du betala deras förtjänst, för bussarna och guiderna är dom samma i allafall.
20 aug. 2012 16:29
Kan inte tänka mig att det skulle vara några bekymmer att åka själv med buss - båt - buss. Men ni får nog räkna med att det tar en stund. Vill minnas att båtarna inte går så ofta, dock så var det problem med den ena färjan när vi var där. Kanske är oftare nu.

/Ronnie
http://www.4x4expedition.se
28 aug. 2012 11:06
Tack så hemskt mycket för era svar! Jag har dock hunnit fundera och har ändrat resmål från Egypten till Italien den här gången, eftersom jag inte kunde budgetera för Petra också... Men jag vill absolut åka dit en annan gång och då ska jag komma ihåg era tips!
Mvh Malin
Av Joakimn
28 aug. 2012 12:11
Sist jag var i Dahab som ligger på samma sida som Sharm el-sheik så fanns det billiga lösningar
på olika resor till Jordanien, Dykning, Petra ect. när jag jämförde priserna från Sharm så var det mycket billigare ifrån Dahab..Dahab ligger närmare också..går säkert att googla på detta.