Berlin

19 aug. 2014 14:15
Visningar: 273
Hej alla!

Jag heter Kajsa och är en tjej på 19 år som skulle vilja bosätta mig och hitta ett jobb i Berlin på obestämd tid. Jag kommer föhoppningsvis plugg en termins kurs på distans samtidigt. För att sänka kostnaden samt göra det hela lite trevligare skulle det vara roligt om fler skulle kunna tänka sig att följa med eller dela på boende, eller helt enkelt har samma plan och skulle vilja dela med sig av den!
Jag ska ner till Berin om en vecka ungefär, och tänkte checka läget på plats, exempelvis jobb.
Om det är någon som är sugen och har samma plan, får den gärna höra av er!

Kram Kajsa
Av Elsab
8 okt. 2014 12:27
Hej Kajsa!

Flyttade du till Berlin eller hur gick det?

Om du flytttade: var det enkelt med boende och jobb? Och hur går det med språket? Vet ej om du besitter någon supertyska, men kan själv inte ett enda ord och undrar därför hur det skulle fungera i sådana fall.

Bor för stunden i Norge, men ska tillbaka till min hemstad i årsskiftet och tror att jag kommer ruttna bort där alternativt bli galen om jag inte får flytta utomlands kort därefter. Har inte tänkt så mycket på Berlin, har aldrig varit där. Vet bara att det är väldigt uppskattat från alla håll och kanter och kan såklart vara ett alternativt när jag väl börjar klättra längs med väggarna i januari-februari. Kunde därför vara intressant att höra från någon som har flyttat dit hur det hela gick till om det var enkelt.
9 okt. 2014 11:40
Hej!

Vad roligt att du är intresserad av Berlin!
Jag flyttade. Språket är inga problem, jag kan inte alls tyska. Men eftersom allt är så internationellt och nästan alla människor är från olika länder så funkar engelska väldigt bra! Man om man vill plugg tyska, så är Berlin den bästa staden att göra det i. Angående boende så är det lite svårt att hitta något. Man behöver oftast vara på plats för att kunna hitta boende för en längre tid. Jag hade ett tillfälligt boende i tio dagar, där jag sökte lägenhet som en galning och hittade en lägenhet för hela oktober. Ofta är det svårt att skaffa sig ett långtidsboende då det krävs massa papper som är svåra att fixa.
Jobb finns, det gäller bara att ha lite flyt. Det finns många callcenter eller kundservice som är på svenska som man kan söka. Men allt löser sig oftas. Det viktiga är att ha en budget med pengar som du kan leva på i kanske en månad innan allt har löst sig och du har skaffat dig en inkomst osv.
Om du får för dig att flytta och vill ha mer tips eller vill snacka mer, så får du gärna lägga till mig på Facebook: Kajsa Morén.

Ha det bra!