Bergsgorillor

2 aug. 2015 18:37
Visningar: 456
hej!
vi är 2 som funderar på att åka och titta på bergsgorillorna. Kollat med rosa busssarna (lilla bergsgorill resan) som varar typ 7 dagar för 25 000( då ingick det mesta men plus lite skatt osv...)
Då jag tycker 7 dagar är så lite så undrar jag undrar om det tex finns någon bra byrå där nere som BARA fixar med allt där nere men att jag kan fixa flyget själv (såg en byrå som hade en 3 dagars safari och de hämta på flygplatsen osv MEN då ingick flyg från kenya..och det behöver vi ju inte..)
har nämligen hittat bra flyg där vi flyger till Uganda Kampala, och sedan efter några dagar till zanzibar och sedan hem för ca 9000:-... om man kombinerar bergsgorillorna med zanibar på rosa bussaran så blir det typ piss-dyrt så tänkte om man kunde lösa det på annat sätt...
MVH Sandra
2 aug. 2015 23:17
Har du kollat diverse utländska researrangörer så som exodus.co.uk?
Jag och min fru åkte med dem och det var inte våldsamt dyrt.
3 aug. 2015 07:26
Citerat från Ixploretheworldcom:
Har du kollat diverse utländska researrangörer så som exodus.co.uk?
Jag och min fru åkte med dem och det var inte våldsamt dyrt.
Googla: uganda + gorilla(s) + tour
De 5 första sidorna är bara företag som gör gorilla-trekkin typ.

En anledning till att det är så dyrt med gorilla trekking är att det bara släpps upp ett visst antal personer varje dag till gorillorna. Ett gorilla permit kostar $600 eller $700 om jag minns rätt, så det är där du har den stora kostnaden. Sen är bara frågan vad man får i paketet. Till skillnad ifrån safariturer så är man nästan 100% garanterad att få se gorillorna (såvida man inte är sjuk för då får man inte komma nära dem) eftersom rangerserna alltid har radiokontakt med guiderna och talar om var de är.

Men det är så vårt det att få se gorillorna. :)

PS: Ha gärna kläder med tjockt/svårgenomträngligt tyg i för när man går uppför så går man förbi en sorts tistel som sticker/bränner något för jävligt. Tights är inte att rekommendera. Jag hade fjällandringsbyxor och de skyddade väldigt bra. Och bra stabila skor ska ni ha med. När vi såg gorillorna så satt de i en väldigt brant sluttning och det fanns inga stigar att gå på, undervegetationen består utav svinhala lianer och rankor. Och det är värt att betala en porter några dollar för att bära era väskor också. Så stödjer ni lokalbefolkningen.