Bästa vyn i New York

25 juni 2014 15:19
Visningar: 576
Jag åker till New York om drygt tre veckor och är intresserad av era bästa tips vad gäller fotografering.

- Varifrån får man den bästa bilden på New Yorks skyline?

- Top of the rock eller Empire State Building?

- Kvällsbilder, vart ska jag åka för bästa vyer?

Andra tips vad gäller fotografering i New York emottages tacksamt!
Av Birgere
25 juni 2014 15:48
googla:
best sites for pictures of manhattan
så får du massor med inspiration o tips
Av Paulina
25 juni 2014 16:59
Bra fråga i vårt forum! :-)
Top of the rock ger fantastiska bilder åt alla håll. Så det kan jag verkligen rekommendera. Sen har jag ett personligt tips, det är att åka över Hudson River till New Jersey. Antingen med path från Ground Zero eller med båten från Financial District. Att se Manhattan från den sidan är magiskt, det ser bara ut som en stor kuliss. Och tystnaden som råder är lika magisk den. Speciellt på tidig morgon när solen går upp över Manhattan!

/Paulina
25 juni 2014 22:40
Paulina: Är det den röda linjen man tar mot Newark men hoppar av vid första stationen?
Av Peter_o
25 juni 2014 22:49
Citat:
"På torsdag den 29:e maj, klockan 20:16 är det dags för årets första Manhattanhenge. Då går solen ned precis vid västra slutet av Manhattans gator. Ses bäst från östra delen av Manhattan, vid de större gatorna som 34th och 42nd Street."

Eftersom du åker nu på sommaren så missat du även höstens Manhattanhenge. Citatet är av Daniel Svanberg. Han lägger upp många snygga bilder i Facebook i gruppen Ett annat New York. Han lägger dessutom upp bilder på instagram. Där heter han ettannatnewyork.

Som sagts, från Top of the Rocks kan man få snygga bilder på Empire State Building.

Gå High Line, där kan man få många bra vinklar på stan och parken.

Gå ett par trappor upp i affären DSW som ligger i södra kanten av Union Square. Där har man hyfsad utsikt.

/PeterO
25 juni 2014 22:56
Tack för tipsen, namne!
Citerat från Peter_o:
Citat:
"På torsdag den 29:e maj, klockan 20:16 är det dags för årets första Manhattanhenge. Då går solen ned precis vid västra slutet av Manhattans gator. Ses bäst från östra delen av Manhattan, vid de större gatorna som 34th och 42nd Street."

Eftersom du åker nu på sommaren så missat du även höstens Manhattanhenge. Citatet är av Daniel Svanberg. Han lägger upp många snygga bilder i Facebook i gruppen Ett annat New York. Han lägger dessutom upp bilder på instagram. Där heter han ettannatnewyork.

Som sagts, från Top of the Rocks kan man få snygga bilder på Empire State Building.

Gå High Line, där kan man få många bra vinklar på stan och parken.

Gå ett par trappor upp i affären DSW som ligger i södra kanten av Union Square. Där har man hyfsad utsikt.

/PeterO
Av Peter_o
25 juni 2014 23:02
Citerat från Viking79:
Paulina: Är det den röda linjen man tar mot Newark men hoppar av vid första stationen?
För mig är Röda Linjen MTA-linjerna 1, 2 och 3, men jag antar att PATH också har färger. På deras karta går grön och röd linje från World Trade Center och det bör ju vara bäst att gå av vid första stationen på New Jersy-sidan (gemensam för röd och grön linje).

Se kartan på http://www.panynj.gov/path/

/PeterO
Av Paulina
26 juni 2014 09:51
Det är pendeltåget Path man tar. Åk från stationen World Trade Center och sedan är det första stoppet som heter Exchange Place. Gå upp där och ut vid floden så ser du. Där finns ett fint promenadstråk utmed floden.

/Paulina