Bästa tips, Pengar bankomatuttag i Dominikanska Republiken? Hur gjorde ni???

2 jan. 2015 17:26
Visningar: 8426
Hej!
Åker till DR den 19 januari och undrar vilken valuta som är bäst.
Ska man ha enbart DOP?
Forex tycker att man ska ta ned sig usd och lite dop, men DOP är förbjudet att ta in i landet enligt Tullverket!??!!!!!

Har hört att om man använder euro och usd så lurar de en på växlingskursen.

Hur dyrt är det med bankomatuttag?
Finns det uttagsställen som är avgiftsfria?

Lyssnar på alla tips mer än gärna!

TACK!
14 jan. 2015 22:16
Hi Turbogittan jag reser till DR 1/3 ,jag är tacksam om du ge mig lite råd särskild om pengväxel tack Med vänlig hälsning Georges
14 jan. 2015 23:43
Hi Georgesa
Vi växlar enbart till USD. Vi vill inte riskera att bli av med DOP i tullen i DR.
Man kan behöva DOP om man går till deras marknader mm Då kan man ta ut lite från deras uttagsautomater. De har ganska låga uttagsbelopp ca 700-4000 kr.
Kolla med din resebyrå att det finns uttagsautomater dit ni reser. De har en bankomat som är kostnadsfri Banreserva.
Man ska bara ha lite pengar när man är ute, gärna i flera olika fickor/sedelväska.
Använd inte kort, utan betala med USD det är mest gångbart.

Ja jag har letat reda på så mycket fakta som möjligt.

Ha en trevlig resa 😎 själv åker jag om fyra dagar HÄRLIGT
14 jan. 2015 23:49
En sak till
Se till att ta småvalörer när du växlar, så du kan ta med dig lite varje gång ni sticker ut och drar iväg på äventyr 😄 lås in allt i safetyboxen.

Tjingeling
Turbogittan
15 jan. 2015 01:06
En liten nyfiken fråga, vart ska ni åka?
17 jan. 2015 21:51
Jag åker till Florida från Köpenhamn, Florida -DR 1/3 -12/3DR-Florida,sedan Florida -Lima 14/3 därefter besöka Matchu Piccu och Bolivia Puma Punku och tillbaka till Florida 30/3 ,Köpenhamn 2/4
lycka till med er resa och jag är tacksam om lite tips och råd från DR
Med vänlig hälsning Georges
22 apr. 2017 20:45
Bor på DR.
Handlar med kort i mataffärer, större butikskedjor och dyl.
Bankomater finns det gott om här, dock så kan vissa strula, har ICA banken, och sedan 6 månader tillbaka så kan jag ej göra uttag på alla bankomater, tex Banco Popular fungerar ej inte heller Banreserva. De andra tar ut avgifter allt från att kunna ta ut ca 2000kr för en avgift på ca 40 kr, till att enbart kunna ta ut 400 kr för samma avgift på 40kr. Det förrutom att de flesta svenska bankerna tar ut höga avgifter på bankomatuttag i utlandet, gör att min rekommendation är att ta med valuta hit.
Att tullen (varken i sverige eller här på DR) skulle ta ifrån dominikansk valuta, har jag svårt att tro. Har själv gått igenom tullen både i Sverige och här utan några problem.
Dock så är det bättre med USD, bättre kurs på växlingskontoren jämfört med DOP i Sverige. På turistorterna går USD bra, dock så kan mindre butiker ha svårt att växla USD till lokala valuta, så tex något som kanske i lokalvaluta kostar ca 0.50 USD kan helt plötsligt kosta 1 USD, bara för att de inte vill växla. Men valutaväxling mellan USD till DOP går väldigt smidigt och i stort sett kostnadsfritt hos bankerna (dock kan man få vänta i en kö rätt så länge).