Badväder i Januari i Hoian -trakten?

23 nov. 2015 12:56
Visningar: 1029
Hej

Jag håller som bäst på att planera vinterns resa i sydostasien. Jag ska själv vara borta 6 veckor och min sambo kommer göra mig sällskap de första 18 dagarna :D
Vi har aldrig tidigare varit i Vietnam, men nu ska det äntligen bli av. Vi vill ju egentligen göra allt - men med bara 12 dagar i landet så måste vi begränsa oss hårt! Norra Vietnam skippar vi helt den här gången.
Jag skulle alltså behöva lite råd om hur jag bäst fördelar mina dagar.

Vi tänkte börja med 3 dagar i Saigon. Är det lagom tror ni? Vi vill mest suga i oss stadsatmosfären och äta!
Flyg upp till Danang för att tillbringa 3 dagar i Hoian och tre dagar i Hue.
De tre kvarvarande dagarna skulle vi vilja lägga på sol och bad.
Ni som varit i mellersta Vietnam i Januari, hur är egentligen vädret? Jag har hört att det ofta är blåsigt och att det kan vara mulet. Hur är dagstemperaturerna? Väldigt svårt att få någon klar bild av vädret från guideböcker och liknande - de skriver mest om att havet är oroligt och att bad kan vara farligt och snorkling och liknande inte är bra.
Om det inte är badväder i mellersta Vietnam, så kanske någon kan tipsa om en trevlig badstrand nära Saigon (max 5 timmars bussresa) så kan vi klara av strandlivet i söder istället.
Av Isglass
24 nov. 2015 23:23
3 dagar i HCM är nog ganska lagom, passa på att göra en utflykt till Chu Chi tunnlarna och missa inte krigsmuseet i HCM. 3 dagar i vardera Hoi An och Hue är ganska mycket, när man väl gjort staden och Marble mountains finns det inte så mycket mer där. Sol och bad kan man definitivt göra i Hoi An, stranden ligger en bit utanför staden, men det är bara att hyra en cykel så är problemet löst! Danang har en helt okej strand, men själva staden är ganska tråkig. Hört en hel del gott om Vung Tau som ligger strax utanför HCM, det är en badort, kanske värt att kolla upp.
25 nov. 2015 00:39
Tack för svar! Jag ska absolut kolla upp Ving Tau närmare. Jag har lyckats ta reda på lite mer om vädret i mellersta Vietnam i Januari. Medeltemperaturen på dagtid är typ 24 grader och har man tur slipper man regn. Stränderna vid Hoian verkar mysiga och har vi tur med vädret så blir det någon dag där. Jag måste ju såklart också kolla på Chamtempel.
Av Modkr
25 nov. 2015 20:25
jag har varit i Hoian på en orgniserad rundresa för några år sedan. Staden var jätte mysig och jag hade gärna stannat lite längre än de dagar vi var där. Vill i alla fall tipsa dig om att sy upp kläder där. Vi lät sy upp sidenkläninngar som vi blev helnöjda med. Beökte en lokal marknad, var på dockteater , åkte båt och upplevde sjölivet. Stranden såg fin ut, men vi badade aldrig där.
Phan Thiet ligger några timmar från Ho Chi Minh. Stranden helt ok men inte lika fin som i Thailand.
Trevlig resa!
Av My53
26 nov. 2015 20:48
När vi var i Vietnam för några år sedan i januari så var vi i Hue och Hoi An. Det var ett bergsmassiv mellan de städerna och det sades att det gick ngn sorts klimatzon däremellan så att risken för kyla o dåligt väder var stor i Hue. Detta stämde för oss. Kallt o massa regn i Hue(som vi åkte till för att se kejsarpalatset,för övrigt ganska trist stad) och sommarvärme i Hoi An( turistig men mysig och intressant stad. Hyr cykel och cykla ut på landsbygden! Helt fantastiskt) Vi badade aldrig där utan flög till Phu quoc där vi hade vår badsemester. Vietnam har fantastiskt god mat.
27 nov. 2015 11:07
Jag tror jag börjar få en plan färdig. Jag tror vi åker någon dag och kollar in Vung Tau. Bärplansbåt är ju kul att åka och skaldjur är ju gott. Sedan får vi se om stranden är bra...
När det gäller Hoian så får vi väl helt enkelt se hur vädret är. Om det inte är fint så finns det ju mycket annat att göra i trakten.
Maten är ju huvudattraktionen på resan (som alltid ;)). Följt av historiska lämningar. Jag jobbar som kock och är utbildad arkeolog...