Backpackings rutt i asien?

29 juni 2016 10:24
Visningar: 639
Hej!

vi är två tjejer som ska ut nu i november och backpacka i asien, runt 3-5 månader.
vi tänkte ta oss phucket det första vi gör, men vi skulle gärna ha tips på rutt i asien som är lämpligt.

tar jättegärna emot tips om allt möjligt! :)
7 juli 2016 13:24
Åh vad kul!
Jag och min kompis var där 3 månader i vintras och vi åkte Bangkok-Koh Tao (missa inte Koh Tao för guds skull om ni är ute och backpackar här!!)-Koh Samui (missa gärna)-Phi Phi-Koh Lanta-Koh Lipe-Langkawi (vi gillade inte alls Langkawi, så skippa eller var bara där kort om ni har vägarna förbi)- Perhentian Islands (lite knepigt att ta sig dit men heeelt fantastiskt fint!! speciellt om ni vill dyka!)- Cameron Highlands-Pangkor-KL-Singapore-Bali.

Vi tyckte att Thailand bjöd på bäst fest och godast mat medan Malaysia var lite mer öde och inte lika mycket backpackers. Vi var kanske där under fel tid, oklart. Singapore är fruuuuuktansvärt dyrt om man har backpackat i Thailand och Malaysia precis innan men eftersom det ligger så nära KL (bara typ 4 timmar med buss) är det verkligen värt att kolla in! Satsa på streetfood och 7eleven-måltider så överlever man ändå.

För att inte bli för långrandig: missa inte Koh Tao och alla andra härliga öar i Thailand. Vi tror man kanske skulle satsat på att åka till Kambodja istället för att lägga många veckor i Malaysia. Vi hörde mycket gott från andra som varit där i alla fall! Och om ni har chansen borde ni åka till Bali också! Vi flög mellan Singapore och Bali för typ 300 kr var så det är ju inte direkt dyrt.. Och om ni är på Koh Lanta får ni inte missa svenskt lösgodis på Lanta Divers ;)

Hoppas ni får en fantastisk resa!
Kram!
7 juli 2016 17:43
Jag var iväg i Jan & Feb i år och då började vi med Siem Reap och Phnom Penh, Kambodja. Vidare till Ho Chi Minh city-Huë-Hoi An-Hanoi, Vietnam. Flög över till Bangkok-Hua Hin-Phuket-Koh Lipe i Thailand och avslutade med Langkawi och Kuala Lumpur, Malaysia. Vi skulle klämt in Laos men tiden blev lite för kort. Jag tycker verkligen ni ska besöka Kambodja och Vietnam om ni inte har med dessa på er lista för det är två otroligt fina länder med härliga människor(och otroligt billigt). Hoppas ni har en helt underbar resa :D
Av Citat
8 juli 2016 09:16
Jag och en kompis backpackade för 1,5år sen. Blogg: amandaemelieasien.blogg.se
Vi besökte Thailand, Kambodja, Laos, Vietnam, Malaysia och Singapore.
Rekommenderar absolut Laos!!
Av Vidrar
5 nov. 2016 14:36
För mer kultur och unika upplevelser skulle jag rekommendera Kambodja, Laos och Vietnam. Vill ni ha en mer "turistvänlig" rutt så sikta på Phuket, Langkawi och Bali.

Mycket beror på vad ni vill se och göra. Generellt sett är att resa landvägen ganska tröttsamt och flyg är billigt i Asien, resrutten bör ta detta i beaktning, om man såklart inte vill ha en öm bak av nån anledning!

Mvh,
Emanuel
http://www.theadventurecrowd.se