Backpacking asien rutt!

Av Ljinda
17 juli 2014 13:19
Visningar: 9832
Hej!

Jag och 2 tjejkompisar ska backpacka i Asien med början i mitten av oktober. Vi har köpt en flygbiljett till Bangkok 14:e oktober och sedan tänkte vi ta oss vidare landvägen mot Kambodja, Vietnam och därifrån flyga till Koh Samui (Thailand) runt den 3:e November för att sedan ta oss till Fullmoon på Koh Panhgan.

Är det lämplig resväg eller är det för kort om tid?
Vart i Vietnam är det kul/fint att vara?
Är det lätt att ta sig från Koh Samui till Koh Panhgan?

Vi vill sedan ta oss neråt mot Malaysia och andra länder,

tar jättegärna emot tips om allt möjligt, resväg, länder, saker att se, budget osv! Vi har inte bokat någon hembiljett men vi tänker oss att vi är borta 2 1/2 - 3 månader.

:)
Av Hille2
17 juli 2014 13:59
Tipsar om att ni måste ha en utresebiljett ur Thailand inom 30 dagar båda gångerna ni åker dit.

Lite kort tid för både Kambodja/Vietnam kanske, men fullt möjlig.
Av Ljinda
17 juli 2014 14:32
Hej! Okej tack för tipset, måste man ha skaffat det innan man kommer dit eller kan man köpa det på plats?
Av Hille2
17 juli 2014 15:26
Man måste ha det när man kliver ombord på planet i Sverige. Inte säkert att de kommer att kolla vare sig på flyget eller i Thailand, men det är dumt att chansa. Särskilt som thailändska myndigheter nyligen har varnat för att man kommer att skärpa upp reglerna i höst (eller rättare sagt, både skärpa men också se till att de regler som redan finns efterföljs). Det har redan haft effekt då en hel del sk VISA runners(sådana som åker över gränsen för att få nya dagar i Thailand) har blivit stoppade, även sådana som har skaffat ett visum i något grannland.
Av Ljinda
18 juli 2014 08:37
Okej tack så mycket för informationen, hade ingen aning om det! :)
18 juli 2014 11:30
Hej

Rent ekonomiskt är det billigast att ta bussen från Bangkok till Siem Reap i Kambodja, men jag skulle ändå rekommendera er att flyga in i Kambodja (Siem Reap) Numera flyger Air Asia sträckan Bangkok-Siem reap för runt 700 kr. Vinsten för er är framförallt tidsmässig och du slipper allt strul vid gränsövergången. (är ibland kaotisk)
OBSERVERA att Air Asia flyger inte från den flygplatsen i Bangkok som ni landar på utan i från den gamla flygplatsen.

Visa till Kambodja kan Ni beställa på nätet, tror att kostnaden idag är runt 25 dollar

Om ni skall fortsätta landsvägen ner mot Phnom Penh och sen in i Vietnam så bör ni ha med att all förflyttning med bil buss osv tar dubbel så lång tid i Kambodja och Vietnam än vad det gör i Sverige.

Avslutningsvis rekommenderar jag er att ta "riktig buss" i stället för minivan. En minivan tar 12 personer och det är alltid turister som åker. Dvs du får sitta med din väska i knät om vanen är fullbokad och det kan vara kämpigt i 5-6 timmar.

Oberoende på var i Vietnam ni är så behöver ni mellanlandning innan ni kan sätt er fot på Koh Samui för vidare färjetur till Koh Phangan om ni skall flyga hela vägen.

Ett billigare men något omständigare sätt att ta sig från Ho Chi Minh till Koh Pengan är att ni bara flyger till Bangkok, tar bussen från Bangkok till Chumpon och därifrån färja till Koh Phangan. (det innebär att ni får besöka Koh Samui efter partyt)

Läs mer om färdsätt till Koh Samui och Koh Phangang från Bangkok på www.samui.se

Lycka till

S
Av Hille2
18 juli 2014 15:54
Det bästa är att flyga ut från Vietnam, eftersom man även där behöver en utresebiljett (inom 15 dagar) för att få komma in i landet.
Av Ljinda
19 juli 2014 20:48
Hej Sebras8992, tack för alla dina tips, uppskattas verkligen!

Vi får fundera över hur vi ska åka mellan länderna där. Har du några tips på vart det är fint och något speciellt att göra i de länderna? Och har du varit i Malaysia, Indonesien, Bali kanske?

Vad är rimlig summa pengar att lägga ut per dag? Vi är inga lyxlirare men föredrar att bo och äta hyffsat.

Vi har tittat på att flyga från Ho Chi Minh också, hur är den staden i övrigt, är det värt att spendera tid där?

Hille2,

Det tänkte vi också, hade hört om utresebiljetten därifrån iaf :)
21 juli 2014 13:44
Hej igen

Jag har ingen direkt erfrenhet av Malaysia eller Bali så jag har svårt att uttala mig om dessa länder.

När det gäller Kambodja tycker jag defenitivt att ni skall lägga minst 3-4 dygn i Siem Reap. Hela Angkor Wat området är i sig 2-3 dagar. Ni köper ett tredagars pass, sen åker ni in i området hur mycket ni vill på dessa pass.

Bra tips är att ni åker till Angkor Wat tidigt första dagen så ni kan utnyttja kortet hela dagen, dessutom är det ofta oerhört het mitt på dagen.

Hyr en tuk tuk kille han kommer att vara lojal mot er hela tiden, gör upp priset för en dag i förväg. lägg även ca 50 USD på en guide.

Siem reap ligger också i direkt anslutning till en av Asiens största insjöar Tonle Sap. På sjön finns en hel by
"Flowting Village" Det är en märklig syn när man ser detta. Däremot skall Ni se upp för båtförarna kan bli mycket påstridiga om att ni skall köpa ris till barnen (som har misst sina föräldrar i en storm) De kör er till en affär där riste kostar 55 USD säcken.

Glöm inte att ta en titt på nattlivet på Pub street, det är puls där

Phnom Penh är en stad på starkt framåtgående (man måste ha med sig att det finns i princip inga människor över 50 år i Kambodja som har akademisk utbildning de blev utrotade av Pol Pot regimen) så det är en ny genetrion som bygger staden.

De två stora turistattraktionerna Phnom Penh är nog bland de mest grymma man kan besöka i världen. dels Killing Fields och dels fängelset S 21. Är ni i Phnom Penh så är det min klara uppfattning att ni skall besöka dessa ställen för att få en uppfattning om röda khmernas grymhet mot sitt egna folk

När det gäller budget så tycker jag att det är bra om ni har USD med er. Ett bra boende i Kambodja med AC och frukost ligger runt 300-400kr/natt. för er del tillkommer ju extrasäng. (Backpackerboende är säkert halva priset)

Jag har bott på ett ställe som heter Bopha i Siem reap. Mat kan ni köpa i ett gatustånd för 15 kr eller på en restaurang för max 50kr. En fatöl kostar mellan 5-10 kr. I Phnom Penh har jag bott på Boomerang. kanonhotel nära gågatn vid Mekongfloden

Ho chi minh är en storstad lik Bangkok. Jag har inte vart ute på större äventyr i Ho Chi Minh utan håll mig i området runt Ben Thanh (marknadsplatsen) och backpackerkvarteren. Dessa områden ligger brevid varandra

Jag har bara gjort turistgrejer i Ho Chi Minh Mekongfloden, Chi Chu tunnlarna, "Återföreningens palats"

Generellt så är Vietnam lite mer strukturerat än Kambodja men även snäppet dyrare.

Sebras
Av Manqo
21 juli 2014 21:01
jag bodde på "siem reap temple villa" i siem reap, tog 10 minuter att gå till pub street. Det fanns pool (nästan nödvändigt i den stan), de skönaste sängarna jag sov i på hela resan och fräscht överlag! Ett dubbelrum kostade 10 dollar/natt men det fanns även trippelrum (kan inte priset dock) så det var heeelt klart värt pengarna! 35kr för ett schysst hotell liksom :)
I Kambodja får ni ut dollar i bankomaten, men får ofta växel tillbaka i riel (tror jag deras valuta hette) om det handlar om en mindre summa. Ni klarar er på 20-30 per person och dag, absolut max 40 men då snålar ni verkligen inte! Visum till Kambodja kan ni fixa på gränsen, men då jag åkte in från ett annat håll vet jag inte hur stökig just er gränsövergång blir...25 dollar kostar visumet i alla fall :)

Från koh samui till koh phangan åker ni färja, busenkelt :) hojta om du har fler frågor, jag svarar gärna!
Av Manqo
21 juli 2014 21:05
och just det, jag var i Malaysia i mitten av november och det regnade i stort sett dygnet runt i 14 dagar....framför allt i södra och östra delarna, så innan ni bestämmer vart ni ska, hör gärna efter med lokalbefolkningen! i öster kan det vara så illa att det inte ens går båtar (vi hade råkat ut för det om ingen varnat oss!) och det är ju snopet om man kommer fram och så blir man kvar på fastlandet... Jag vet dock inte hur det ser ut i de nordvästra delarna :)
Av Ljinda
23 juli 2014 13:52
Sebras:

Tack så jättemycket för dina svar och tips, kommer komma väl till användning alltihop!

Manqo:

Åh det boendet lät ju väldigt intressant!! Tack för dina tips också!
Visste inte att det regnade så mycket i Malaysia haha.. Men om man bortser från det, är det något som du tycker att man borde göra eller se när man är i där? :)
Av Manqo
23 juli 2014 21:31
20-30 DOLLAR per dag i Kambodja och inget annat...hade missat det :)

jag hade ju hört om tioman och perhentian Island innan jag kom till Malaysia (googla!) men när vi kom till melaka hörde vi av guesthouse-ägaren att det var så dåligt väder att alla båtar till tioman Island var inställda.... Men vi blev inte ledsna för det och åkte till Borneo istället vilket rekommenderas! (Ett tips till; var flexibel!! Det mesta går att boka samma dag, kanske en eller ett par dagar i förväg om ni måste! Då kan ni ändra er när ni står på busstationen) Jag tror att det är bättre längre norrut på västkusten, men jag kan ha fel så någon får gärna rätta mig i så fall :)
Av Ljinda
30 juli 2014 09:59
Ja det förstod jag, skulle ha varit för otroligt annars haha, 20-30 dollar är ju fortfarande väldigt bra! :)
Okej tack för tipsen, vi får googla lite och ta det lite som det kommer!

:)
Av Amd90
31 juli 2014 05:09
Citerat från Sebras8992:
Hej

Rent ekonomiskt är det billigast att ta bussen från Bangkok till Siem Reap i Kambodja, men jag skulle ändå rekommendera er att flyga in i Kambodja (Siem Reap) Numera flyger Air Asia sträckan Bangkok-Siem reap för runt 700 kr. Vinsten för er är framförallt tidsmässig och du slipper allt strul vid gränsövergången. (är ibland kaotisk)
OBSERVERA att Air Asia flyger inte från den flygplatsen i Bangkok som ni landar på utan i från den gamla flygplatsen.

Visa till Kambodja kan Ni beställa på nätet, tror att kostnaden idag är runt 25 dollar

Om ni skall fortsätta landsvägen ner mot Phnom Penh och sen in i Vietnam så bör ni ha med att all förflyttning med bil buss osv tar dubbel så lång tid i Kambodja och Vietnam än vad det gör i Sverige.

Avslutningsvis rekommenderar jag er att ta "riktig buss" i stället för minivan. En minivan tar 12 personer och det är alltid turister som åker. Dvs du får sitta med din väska i knät om vanen är fullbokad och det kan vara kämpigt i 5-6 timmar.

Oberoende på var i Vietnam ni är så behöver ni mellanlandning innan ni kan sätt er fot på Koh Samui för vidare färjetur till Koh Phangan om ni skall flyga hela vägen.

Ett billigare men något omständigare sätt att ta sig från Ho Chi Minh till Koh Pengan är att ni bara flyger till Bangkok, tar bussen från Bangkok till Chumpon och därifrån färja till Koh Phangan. (det innebär att ni får besöka Koh Samui efter partyt)

Läs mer om färdsätt till Koh Samui och Koh Phangang från Bangkok på www.samui.se

Lycka till

S
Jag blev istället rekommenderad minivan i Kambodja framför vanlig buss pga minskad risk för förseningar vilket eventuellt kan stämma (åkte båda och den "vanliga" bussen var flera timmar sen.) Hade "tur" med mina minibussar och var bara en av två turister, var en hel del kambodjaner (inklusive munkar) som använde dem!

Men ja, som nämnt - räkna med att buss i Kambodja tar tid och är vansinnigt skumpigt! Man får tänka på att man får se väldigt mycket genom rutan ifall man åker dagtid :)

Jag bodde på ett väldigt bra hostel i Siem Reap, detta: https://www.hihostels.com/hostels/siem-reap-hi-siem-reap

Bra läge, otippat rent, träffade drivor av trevliga människor + sängarna i sovsalarna var av någon anledning gigantiska, vilket man inte direkt klagar på! :)