Azorerna

Av Make
19 maj 2007 12:48
Visningar: 513
Hej

Jag skall till Azorerna om drygt en vecka. Är det någon som varit där så här dags och kan dela med sig viktigt att tänka på, sevärdheter, mat, priser, att shoppa, ev snorkling, mm så vore det kul.

Hälsningar Marjo
19 maj 2007 14:44
Hej Make!
Jag tycker nog att du ska hyra en bil för att ta dig runt på ön, okey att det går attt åka buss men att ta de av resebolaget anordnade turerna är ofta ganska dyra plus att det inte alltid är så lätt för bussarna att parkera efter de trånga gatorna så man får finna sig i att rasta där bussarna kan stanna.
Om ni hyr bil och bor på Sao miguel och där kanske i ponta delgada så ta en promenad till marknadshallen som finns där och köp färskt bröd ,frukt,vin för de som inte kör bil och missa inte den otroligt goda ananasen som odlas på ön, sedan tar ni bilen eller en promenad till någon av de vackra restplatserna efter vägarna( de ser ut som vackra botaniska trädgårdar) det finns väldigt gott om dessa på vissa sträckor.

Naturligtvis så är det ett måste att besöka byn Furnas öster om ponta delgada, där finns en otroligt vacker botanisk park där finns även möjligheten att bada i ungdommens källa som är en damm med minerallikt ärtsoppsfärjat vatten som kan vara en kul grej.

På vägen dit så kan ni passa på att ta en rast i byn povo cao där det på caféerna serveras en speciell bakelse som kallas fofa,en ganska söt historia men väldigt god till en kopp kaffe.
återkommer med fler tips.
20 maj 2007 09:14
Hej!
jag fick annat emellan i går men fortsätter nu att tipsa om sao miguel.
på väg österut mot furnas så kommer ni till avfarten till furnassjön där kan ni ta till vänster in mot sjön där det bla. finns en väldigt gammal kyrka och dessutom finns möjligheten att ta sig upp till en utsiktspunkt där man har en otroligt vacker utsikt över sjön.

Väl framme i furnas så kan man ströva omkring i byn och kolla på varma källor och den botaniska trädgården är värkligen jättevacker.

En annan vacker utflykt man kan ta med bil eller buss är om man först tar stora vägen från ponta delgada över mot Ribera Grande vid Ribera Grande så tar man höger in på väg 5-2 som går sderut över bergen, där halvvägs uppe så har ni det varma"vattenfallet" Caldeira velha på höger sida där vägen blir väldigt kurvig och vegitationen övergår i djungelliknande grönska.

Vidare längre upp efter vägen upp efter berget så kommer ni till nästa vackra plats och det är eldsjön eler Lagoa do fogo som den heter på portogisika. det är svårt att rangordna vyerna på denna vackra ö men detta är en av de vackraste får helt enkelt inte missas.

Väster om Ponta delgada ligger Tvilling sjöarna eller Lagoa verde och lagoa azul som de egentligen heter och det är ju den klassiska vyn som man alltid ser i alla kataloger osv.
det finns en vacker men ganska jobbig vandring man kan göra om man vil ta sig till fots fån byn sete cidades om n tar till höger före bron som delar sjöarna för att sedan gå upp efter berget på höger sida(västra) om sjön lagoa verde upp till usiktspunkten vid visto do rei. det ser ut på kartan att vägen är ca3 km men jag kan garanter att det är betydligt längre i verkligheten för den slingrar som en serpentin vilket inte framgår av kartan.
för att ta denna vandring så krävs väl ganska god fysik men till utsiktpunkten visto do rei kommer man annars med bil om man har svårt att gå.
vad gäller maten på ön så råder det delade meningar, vi tyckte att maten var toppen medans andra tycker maten är tråkig. okey att den traditionella maten kanske inte faller alla i smaken men man är ju inte tvingad att bara äta detta det finns ju allt från hamburgeställen med pizza och grillad kyckling till ren gourmémat så jag tror nog att ni hittar något som passar, och mejerivarorna och då speciellt yuoghurten var kanon.
Shoppingen på ön är väl inte direkt billig men det som säljs är av god kvalitet vilket inte alltid är fallet på en del andra resmål man får helt enkelt vad man betalar för ,totalt sett ligger väl prisbilden på ca 70-85 procent av den svenska
Dykning kan jag inte uttala mig om men det är ju en vulkanö så det blir tvärdjupt ganska fort och det brukar inte borga för någon kanondykning men vem vet?
Man annordnar iallafall med turer där man kan simma med delfiner och naturligtvis finns möjlighet att dyka det gör det på alla turistorter men kvalite´n kan jag som sagt inte uttala mig om.
hoppas du blev litet klokare, hör av dig om du undrar över något ytterligare så ska jag eller Gunilla försöka svara på detta.
mvh. Bosse.

.