Är vår resrutt realistisk?

Av Linb
16 sep. 2014 12:33
Visningar: 298
Jag och min pojkvän ska ut och backpacka en sväng och har skissat lite på resrutten vi vill göra, vore skönt om någon ville ge tips och råd kring rutten och om den är bra eller för stressig. Vi tänkte oss så här:
20 oktober resdag Bangkok-Siem reap
21-23 okt Siem reap
24 okt resdag Siem reap-phnom phen
25-26 okt Phnom phen
27 okt resdag Phnom phen-Kuala Lumpur
28-30 okt KL
31 resdag KL-Borneo
1-8 nov Borneo
9 nov resdag Borneo-Bali
10-27 nov Bali+giliöarna (någon av dem)
28 nov resdag Bali-Filippinerna
29 nov- ca 16 dec Filippinerna (två ställen ej bestämt vilka)
17 dec resdag filippinerna-Hong kong
18-22 dec Hong kong

Låter detta realistiskt? Hur tar man sig smidigast från Borneo till Bali och var bör man vara någonstans i Borneo? I Filippinerna ska vi besöka boracay, vilken annan ö skulle ni rekommendera? (som är smidig att besöka med vår resrutt)
17 sep. 2014 15:34
Hej

Jag har gjort första delen av din resa, fram till att ni flyger till Kuala Lumpur. Jag vet inte vilket transportmedel ni har tänkt att använda mellan Bangkok och Siem Reap. Numera flyger Air Asia den sträckan för ca 700 kr. Jag kan inte se att det finns något annat transportsätt som slår det vid en ekvation där restid/kostnad är inräknat. Väljer ni detta alternativ glöm då inte att Air Asia flyger från den gamla flygplatsen. Köp visa till Kambodja på nätet (ca 25 USD) Om ni bara har som mål att se Angkor Wat så räcker tre dagar. Ni kan köpa ett tredagarspass för inträde till området så kan ni gå och komma när ni vill. Rekommenderar att ni tar guide vid ett av besöken.

Resan till Phnom Penh kan ni göra med antingen vanlig buss (bra standard) eller minivan). Dessa resor går och boka på hotellet Ni kommer att bli upphämtade på hotellet och körda till en större busstaion Resan med buss blir nån timma längre men kan vara mer bekväm då det kan bli trångt i minivanen om det är mycket turister i den, med packning.

2 dagar räcker i Phnom Penh om ni bara är ute efter att se Killing Fields och S 21 fängelset. Var dock förbereda mentalt att besöken sker på två av de platser i världen där mest hemskheter har skett. Det är svårt att lämna utan att ha fällt en tår och känna en aggretion mot Röda Khemerna.

Avslutningsvis så har jag och min familj bott på ett hotel i centrala Phnom Penh som heter Boomerang. Kan varmt rekommenderas.

Hoppas att nu att någon ger er tips från landningen i Kuala Lumpur och framåt

Sebras
Av Linb
17 sep. 2014 17:26
Tack för tipsen Sebras!
Ja vi har bokat flyg från Bangkok till Siem Reap med Air Asia, gick på ca 500 kr per person :)
Är det smidigare att köpa visum på internet innan? Har läst att det inte är något man behöver tänka på, utan att man får köpa visum för ca 20 USD på flygplatsen när man ska in i landet.
I Siem reap är det väl mest Angkor Wat som lockar, men vi kommer fram tidigt på resdagen dit så vi hinner se lite av stan osv också. I Phnom Phen är vi som du sa också mest intresserade av Killing Fields och S21, och sen bara strosa runt lite i stan och se hur det ser ut.
Ska kika på det hotellet, tack igen för tipsen :)
17 sep. 2014 20:58
Jag tycker också restiden/rutt i Cambodja är helt ok, behövs inte mycket mer om man vill se de två städerna med omnejd.
Men försök ta båten mellan Siem Reap och Phnom Phen, ni får åka genom floating village och ser massa natur.
2-3 dagar i KL är nog om mna inte vill shoppas loss.
På Borneo finns massor att göra så egentligen lite för lite tid,. Men om man flyger till Kota Kinabalu och tar sig uppåt mot Tip of Borneo. Kanske stanna 2-3 dagar på Tampat Do Aman, en engelsk kille som har det stället han har varit bosatt där i 15 år (tror jag det var). Ni kan cykla runt och se natur och stränder, och inga andra turister finns i närheten, stränder helt för er själva.
Boracay är självklart, det kommer vara perfekt att avsluta resan på. Annars är Cebu/Bohol något att tänka på. Det finns mycket att göra på en ganska liten yta. Annars finns El Nido, men det kan vara ovärt att ta sig dit för så kort tid, och det är inte mitt favorit ställe heller.
Av Linb
17 sep. 2014 22:40
Tack för tipsen! :)
Ska absolut tänka på att försöka ta båten istället för buss till Phnom Phen. Har läst både positiva och negativa saker om att åka båten, men de flesta verkar ändå inte ångra det valet.
Jo jag förstår att 8 heldagar på Borneo säkert är alldeles för lite, men det vi är mest intresserade av där är i alla fall att ta 2-3 dagar i djungeln och se häftiga djur, naturen osv.. Sola och bada kan vi ju göra på Bali och i Filippinerna. Ja Boracay är bestämt, och det andra stället får vara något på vägen/i närheten så tror att det blir Cebu/Bohol :)
17 sep. 2014 22:55
Jusde, Bali. Om ni vill bo i smeten (popis II) men ändå lugnt och riktigt bra så rekommenderar jag Gora beach inn , ett så bra ställe men pool och väl inne på området så försvinner ljudet från party och gatan. Nära till Ally cats och sky garden.
18 sep. 2014 07:31
Citerat från Linb:
Tack för tipsen! :)
Ska absolut tänka på att försöka ta båten istället för buss till Phnom Phen. Har läst både positiva och negativa saker om att åka båten, men de flesta verkar ändå inte ångra det valet.
Jo jag förstår att 8 heldagar på Borneo säkert är alldeles för lite, men det vi är mest intresserade av där är i alla fall att ta 2-3 dagar i djungeln och se häftiga djur, naturen osv.. Sola och bada kan vi ju göra på Bali och i Filippinerna. Ja Boracay är bestämt, och det andra stället får vara något på vägen/i närheten så tror att det blir Cebu/Bohol :)
Jag har tagit båten mellan Siem Reap och Phnom Penh och tillhör dem som inte tyckte detta var ett briljant alternativ, Kan bero på att vi inte fick plats på utsidan där man precis som Daniel 85 sa först åker igenom floating village, sen är ute på öppen sjö för att avsluta med att åka på en förgrening av Mekongfloden ner till Phnom Penh. Sitter du på insidan båten ser du inte mycket av det. Avråder dig bestämt att ta en tur till Floating village, det är iof sig en upplevelse i sig men just påFloating village kände vi ett obehag. Vår båtförare tycket vi skulle köpa ris till barnen som gick i skolan. Vi sa ja till detta och blev körda till en affär (alltså en pråm ut på sjön) Där tog butiksägaren fram en säck ris och ville ha 55 USD för den. När vi backade ur då (orimligt pris) blev stämningen obehaglig. Först trodde vi inte vi skulle bli tillbaks körda till land. Sen sa vår båtförare att han kunde låna ut pengar till oss och åka med oss till hotellet och få tillbaks dessa. När vi även sa nej till detta blev det en mycket hotfull stämning. Som tur var fanns det många västerlänningar på plats och vi förklarade för dem om vad som hade hänt. Vi blev erbjudna att åka andra båtar tillbaks in till land. Efter en stund hoppade vår förare ner i båten och ropade på oss, vi blev inkörda till land. Båtföraren avslutade med att tala om att han vet om var vi bor i Siem Reap. En av de få gånger i Asien vi har känt ett obehag i situationen
Av Linb
18 sep. 2014 17:13
Tack för tipset Daniel!

Oj låter inge trevligt alls Sebras, får ha det i åtanke..