Är Burma värt ett besök?

5 okt. 2013 12:55
Visningar: 1272
I December åker jag och sambon iväg till asien för 5 månaders backpacking. Tänkte börja i Filippinerna och sen flyg över till förmodligen Bangkok. Tanken var sen att ta oss norrut i Thailand och sedan över till Burma. Har försökt läsa på om Burma men hittar ganska lite, det jag har hittat låter dock lite sådär, begränsningar för turister, att man ska vara försiktig om vad man frågar lokalbefolkningen, att man blir "förföljd" av militärjuntan osv. under besöket. Detta har jag läst här: http://www.vagabond.se/artiklar/resmal/20101115/sa-reser-du-runt-i-burma

Men min fråga är då, hur är landet egentligen? Är det mycket som är värt att besöka och se? Och om det är besvärligt att ta sig runt?

Tack på förhand!
Av Nilox
5 okt. 2013 19:07
Ett fantastiskt land som är väl värt ett besök. Men ha i tanken att det är ett fattigt land men med mycket trevliga människor. Nu när de har öppnat upp sig för omvärlden så är det inga större problem med juntan, förr vågade inte lokalbefolkningen prata med oss för länge då det ledde till straff. Missa inte att köpa med er hantverk till ett mycket förmånligt pris. Sevärdigheter finns det så det blir över.

Mvh

Nilox
11 okt. 2013 21:56
Tack!
Är det någon som har koll på hur lätt/svårt det är att ta sig över från Thailand, alternativt Laos till Burma landsvägen? Verkar vara lämpligast att flyga men då vi backpackar vill vi gärna hålla nere kostnaderna...
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Swosh
2 nov. 2013 07:57
Absolut.
Jag har inte varit där sedan 2002 men av alla de resor jag gjort i SOA står resan till Burma verkligen ut.
Hela upplevelsen var fantastisk!

Mina svar till dina specifika frågor,
Landet är otroligt vackert och på de ställen det är möjligt att resa erbjuder fantastiska upplevelser. Juntan ser/upplever man inte (ungefär samma begränsningar och upplevelse som att resa i Thailand tidigt 90 tal).
Jag vet inte vad du uppskattar mest på dina resor men naturen är otroligt vacker, kulturen lättillgänglig och lika vacker och människorna mycket vänliga och nyfikna och fortfarande intresserad av "riktiga" samtal med turister.
Är det mycket att se: JA. Och de resmål du troligtvis läst om är precis så vackra som de beskrivs.
Nej det är inte besvärligt att ta sig runt (är det någonsin det i SOA? ;-)

Trevlig resa!
2 nov. 2013 11:19
Tack för bra svar! Blev väldigt sugen på Burma nu! Har ni några tips på var i Burma, kusten eller inlandet, eller både och?
Vi är intresserade av kultur, natur och att komma "nära befolkningen" för att lära känna landet på bästa sätt. Stränder osv uppskattas alltid men vi kommer se mycket av det ändå så om det inte är något "extra" så kan vi hålla oss till inlandet. :)
Medlemmen har tagit bort svaret
3 nov. 2013 18:46
Har läst på lite om Burma och det lockar verkligen. Men hur mycket tid ska man räkna med för att inte känna sig stressad, om vi säger att vi vill utgå från Mandalay och sen en rutt ner till Bagan, Mt Popa, Kalaw, Inle lake typ? För visumet gäller 28 dagar eller? -svårt att hitta!

Hur mycket dollar är lämpligt att ta med sig in?

Tack för mycket bra svar
Medlemmen har tagit bort svaret