Åker till Phu Quoc i mars..

Av Thomasb
2 jan. 2016 16:27
Visningar: 2515
Hej, jag och min sambo åker till Phu Quoc i mars och ser fram emot två veckor av avslappning men även utforskning. Har läst lite om ön men vill ha mer tips.
Jag önskar tips på öde stränder, guider som kan köra en till sånt som inte syns i reklamen, tex ett vattenfall som är fint men som ingen känner till. Hur är djungeln, finns det guider som kan ta mig ut på natursafari och se mer skog än människor?
Och viktigast, jag har en mycket ormrädd sambo, har ni sett många ormar där och vad gör jag för att styra henne bort från dem bäst?
Vi kommer nog dela upp oss ibland då jag är mer nyfiken på skog och djungel än vad hon är..
Och var är den bästa snorklingen?
Kan man ta sig med taxi lätt runt ön, vi ska bo längst Long beach men är sugna på att besöka även den norra, östra och södra delen av ön..
Någon som varit där och som har utforskat MER än bara stranden?
Hälsn Thomas
Av Tittin
2 jan. 2016 17:38
Hej vi hörde moppar o körde runt ön de gick kanon bra... finns ett gamalt fängelse som är värt ett besök...
Av Tilin
24 jan. 2016 13:09
Ska också till Phu Quoc i mars.
Verkar som att det finns mycket fint att se där men vi tar nog en resa till HCM ett par dagar för att uppleva storstadslivet lite.
27 jan. 2016 15:40
Hej Thomas!

Jag och min sambo är i Vietnam nu på en månads resa. Vi började med några nätter i HCMC och sedan var vi en vecka på Phu Quoc. Mycket fin ö tycker vi både. Roligt att ha besökt den. Tror ön kommer bli som Phuket om 10 år så det är värt att resa dit redan nu!

Long Beach startar från Duong dong och sträcker sig många, många kilometer söderut. Mycket fin strand. Vi hyrde moped och åkte på den lilla grusvägen längs stranden. Det rekommenderas att hyra moped. Väldigt billigt och mycket bättre än att ta en dyr taxi. Samma dag åkte vi även till Sao beach (Bai Sao). Finaste stranden på ön med supervit sand och restauranger ända ner till vattnet.

Själv är jag väldigt ormrädd och var också lite orolig innan resan. Men har inte sett en ändå orm och de som ska finnas är mycket skygga. Det finns något som kallas "Forrest walk" på nordvästra ön. Här kan man säkert se lite vilda djur som apor. Vi missade detta men tror det hade varit häftigt.

Vi tog en snorklingstur en dag och valde att åka med ett bolag som hette Red River. Mycket bra tyckte vi med pick up, lunch och så vidare. Finns två större turer. Antingen åker du till några öar norr om Phu Quoc eller söder om ön. Vi tog de södra. Tyckte de såg mest intressanta ut på kartan. Men om ni stannar två veckor hindrar det ju inte er att åka på båda!

Hoppas ni får en trevlig resa!