90 dagar i Usa och 3 veckor i Kanada hjälp!

Av Linhan1
2 juli 2012 18:52
Visningar: 1806
Hejsan, jag och min vän ska resa genom USA via buss/tåg i vår och vi tar gärna emot tips och råd! Vi vet att man egentligen borde göra Usa med bil men vi har tyvärr inte körkort så då är det bara att göra det absolut bästa utav saken!

Så här ser resan ut hittils ( 90dagar/7 = 12,8 veckor. Enbart 11 är utsatta här)

2 Mars åker planet till New York där är vi en vecka
2 veckor områdena runt om som Boston, Pennsylvania, se Yale, Washington
2 Florida
2 Texas, Lousiana.
1 Colorado
3 Kalifornien + Las Vegas, GC

3 veckor i Kanada.
Sen åker vi upp till Vancouver en vecka och flyger sedan till Toronto.

Vilka städer/ställen borde man satsa på i Florida och i södern osv?

Vad missar vi? Jag har hört (av er) att det ligger på ca 500 kr på dag, 1000 kr per dag i New York. Tycker alla att det verkar rimligt och bra? Vet någon hur priserna är i Kanada?

Missar vi något? Nu har vi ju inte med tex Nashville eller Atlanta osv.

Otroligt tacksam över svar!!
Av Peter_o
3 juli 2012 12:49
Jo, men de 500/1000 kr jag skrev om var förutom hotell och reskostnader (jag hittar inte igen kommentaren nu). Hotellrum ligger troligen på samma nivå, och resorna är ju inte billiga. Och jag förstår fortfarande inte vad ni ska göra i NY-området i två veckor.

Något som jag nog inte rekommenderar är bussturerna som går runt med NY som bas. Det finns de som stannar i Philadelphia och Washington för att sedan gå till Niagarafallen och Boston. Se t ex
http://www.tours4fun.com/philadelphia-tours/?osCsid=1o6mldqp3igd2eamtro7rkh8p5#cp-56/dn-4-7/
men det finns fler bolag. Själv har jag åkt till Niagarafallen med buss, och det var rätt bra, men 2-dagarstur till Washington var inget vidare. Men jag tror du kan få en del synpunkter på vad du kan se på de olika ställena genom att kolla den här typen av resor.

/PeterO
Av Annl
3 juli 2012 17:45
Varför inte gå en intensivkurs och ta körkort?

Löser många problem och sparar mängder med tid i USA.

USA är verkligen bilarnas förlovade land och det är knöligt och besvärligt att inte ha bil. Avstånden är dessutom enorma - det är viktigt att tänka på det. Los Angeles är ytmässigt lika stort som Skåne!

Och du kan glömma att man kan promenera som här hemma - på vissa ställen i Florida finns det inte ens trottoarer. Allt är uppbyggt kring bilen - ja med undantag för NYC och San Francisco då och kanske någon annan stad.

Att döma av er resplan så ser de dessutom ut som om ni bör flyga vissa av förflyttningarna för att inte sumpa en massa onödig tid.

Vet inte vad ni tänkt att göra i Kalifornien men min spontana tanke är att det är för kort tid med 3 veckor och att i det kombinera Las Vegas och Grand Canyon. Och detta bygger jag på egen erfarenhet - vi borde ha lagt till en vecka där med vårt upplägg (vi hade också tre veckor och i det ingick också GC och LV och då hade vi bil hela tiden).
Av Tango
3 juli 2012 17:59
Jag får hålla med! vänta tills ni har tagit körkort. Och även med bil tycker jag resplanen är i största lagret vore mer realistiskt att dela upp den på 2-4 resor.
3 juli 2012 18:49
Naturligtvis missar ni massor, det går inte att se hela USA på 90 dagar helt enkelt.
Tycker att er tidsplan är aldeles för optimistisk, även om man flyger mellan platserna och har hyrbil överallt så är det för snålt med tid, utan bil behöver ni säker minst 50% mer tid.
Tycker Ni ska banta ner antalet platser och se mer på varje, spara resten till framtida resor.
Av Linhan1
3 juli 2012 19:25
Jag har hört att om man är under 25 år så måste man ha haft körkort i ett år innan man får hyra bil i USA. Vilket gör att vi kan resa tidigast i höst om ett år. Och det går tyvärr inte då universitet då väntar. Så det blir lite i vår eller kanske om x antal år.

Vad tycker ni att man ska skala bort då?

Har läst att SF, NY, Seattle och Washington passar oss utan bil.
Av Linhan1
3 juli 2012 19:31
"Så det blir i vår eller kanske om x antal år." *
Av Peter_o
3 juli 2012 20:44
Citerat från linhan1:
Jag har hört att om man är under 25 år så måste man ha haft körkort i ett år innan man får hyra bil i USA. Vilket gör att vi kan resa tidigast i höst om ett år. Och det går tyvärr inte då universitet då väntar. Så det blir lite i vår eller kanske om x antal år.

Vad tycker ni att man ska skala bort då?

Har läst att SF, NY, Seattle och Washington passar oss utan bil.
San Diego brukar framhållas som en intressant stad.

Trots allt så tror jag den här typen av bussresor som jag skrev om tidigare kan vara intressanta för er (utan bil). Jag antar att det finns resor till GC från t ex LV i likhet med de till Niagarafallen från NY (ja, den turen kostar $80 ser jag just nu).

Så kan du ägna några dagar åt surfning (dock inte på vatten) så kan du nog få ihop en resa. Men du ska kanske börja från andra hållet, dvs hur mycket pengar har du att spendera? (Jag menar inte att du behöver tala om det här, men tänk i de banorna). Det du har berättat om skulle jag gissa drar i väg en bra bit över 100.000 kr.

/PeterO
Av Annl
6 juli 2012 07:30
Du klarar dig helt klart utan bil i NYC och detsamma gäller San Francisco.

Och detsamma gäller i Washington DC.

Seattle vet jag inte eftersom jag inte varit där.

San Diego kan funka också men då gäller det att boka ett smart boende beläget nära de saker som du tänkt dig - att bada och surfa t.ex.

Jag råder dig också att kolla upp om det verkligen stämmer det som du hört att det är ett års karens för de som är under 25 år. Kolla med de stora seriösa bolagen så att du får denna uppgift bekräftad - det underlättar annars med bil högst avsevärt som sagt.

Och inget hindrar ju att du reser iväg under studietiden på universitetet - det gjorde inte jag och sett i efterhand så var det lite dumt. Flera som jag känner gjorde däremot det och hade kanon. Man behöver inte ha så bråttom att bli klar som jag hade...
Citerat från linhan1:
Jag har hört att om man är under 25 år så måste man ha haft körkort i ett år innan man får hyra bil i USA. Vilket gör att vi kan resa tidigast i höst om ett år. Och det går tyvärr inte då universitet då väntar. Så det blir lite i vår eller kanske om x antal år.

Vad tycker ni att man ska skala bort då?

Har läst att SF, NY, Seattle och Washington passar oss utan bil.
Av Justjo
7 juli 2012 21:56
Vancouver och Toronto klarar ni utmärkt utan bil :)

Många säger att man inte kan åka till LA utan att hyra bil, men vi var där i 12 dagar utan bil. Visst, det tar längre tid att ta sig och eventuellt lite krångligt då och då. Men vi tog oss runt överallt dit vi ville, Hollywood, Santa Monica, Universal, Disneyland, Long Beach, Burbank osv. Dock nu när vi åker i höst till LA blir det bil.

Däremot skulle jag inte åka till Florida igen utan att hyra bil. Möjligtvis om jag bara ska bo på ett enda ställe och inte röra mig utanför hotellet då ;)
Av Asok
8 juli 2012 00:34
Jadå Seattle går alldeles utmärkt utan bil, där finns både bussar, spårvagn o båt att ta sig runt med samt apostlahästarna.

Texas = San Antonio går bra utan bil

Det går tag från NYC till Philly o även upp till Connecticut. Till Boston kan ni antingen ta tåget eller flyga.
Av Peter_o
8 juli 2012 10:40
Man kan åka buss från Manhattan till Boston för $15. Resan tar 4,5 timmar.
Till Philadelphia tar det 2 timmar och kostar $10 (Peter Pan Bus Lines tar $9)
Har man mycket bagage bör man kolla det finstilta innan man beställer biljetter.

/PeterO
10 juli 2012 21:17
Los Angeles går nog bra utan bil. Tillbringade 4 mån i LA förra året och har inget körkort så fick använda bussar och metro hela tiden (förutom då jag åkte bil med kompisar osv). Gick också en hel del. Även om avstånden är långa och de lokala transportmedlen inte är det bästa för fotgängare, så går det riktigt bra om man har lite tålamod och tid :)

Själv tyckte jag mycket om Santa Monica och Venice Beach, Hollywood, och så är ju Beverly Hills värt ett besök också. Downtown är inte mycket att se, om man inte vill se Los Angeles äldsta stadsdel förstås (El Pueblo De Los Angeles). Kvällstid känns det inte så säkert i Downtown, där finns typ inget folk alls då. Själv bodde jag i Mid-Wilshire området, var ett riktigt trevligt område och det var relativt korta avstånd till många ställen värda ett besök (Hollywood, Beverly Hills, Santa Monica och Venice Beach).

Är så trött just nu att jag inte kommer på så mycket mera vettigt att säga om La, men LA är definitivt värt ett besök, ingen skillnad om man är iväg med bil eller inte.

De fyra andra städerna jag har besökt i USA är NYC, Washington DC, San Diego samt Las Vegas. Älskade NYC, inga problem att gå omkring där, hellre gå än köra bil :) San Diego fungerar säkert också bra utan bil. Åkte själv iväg dit med en kompis som hade bil så åkte omring med den där.. Las Vegas åkte jag bara till på en dagstur med ett par kompisar (som hade bil). Vi var iväg från tidig morgon till sen kväll och hann då tillbringa ungefär ett par timmar i LV, inget att rekommendera om man vill hinna se något. Det var visserligen kul att åka igenom öknen dit, mycket intressant på vägen även om öken kanske låter tråkigt ;) I alla fall om man aldrig åkt på dylika ställen förut. Washington DC tillbringade jag bara en dag i (eller egentligen eftermiddag till förmiddag under två dagar). Gick dock omkring där, det mesta man vill se finns på gångavstånd från varandra, och om man inte orkar gå fungerar metron riktigt bra.

Några andra ställen jag inte ännu har besökt men sku vilja besöka är; Chicago, Seattle, New Orleans, Boston, San Francisco samt Miami. I alla fall. Vet dock inte om de är bra städer för besökare utan bil, men de verkar vara intressanta städer i alla fall :)

Hoppas ni får en riktigt bra resa, ingen skillnad vad ni bestämmer er för att se och göra! :)
Jenna
Av Linhan1
10 juli 2012 23:06
Hejsan! Jag är så tacksam över alla svar! Jag sitter och försöker få ihop schemat på ett bra och realistiskt sätt. Jag hoppas och tror att resan kommer bli jätte bra :)

San Antonio ska jag kolla upp! Vad annars får man inte missa i Texas/södern?
Och vad borde man satsa på i Colorado?

Har lagt till Seattle i min reseplan med.

Har i nuläget med San Diego med men funderar att ta bort dagarna där och lägga in dem på LA/SanF då man kanske hellre har fler dagar där för att kunna utforska mer?
Av Hawaii
11 juli 2012 08:41
Som redan påpekats går det bra att ta sig runt utan bil, men det är viktigt att veta att priset man betalar är i TID. Allting tar MYCKET mera tid med kommunala transporter i de flesta amerikanska städerna. Vissa undantag typ NYC, Washington DC och San Francisco. Jag känner inte till någon regel om att man måste ha haft körkort i ett år om man är under 25 år. Viktigt att veta är att olika hyrbils-företag har olika regler, och detta kan mycket väl vara en regel hos ett bolag. Innebär inte att andra bolag har samma regel. Vissa bolag hyr till ungdomar 21-25 år medan andra INTE gör det.

Om du har möjlighet att tillbringa tid i San Diego, Los Angeles OCH San Francisco så gör det. San Diego har mycket att erbjuda, och det är relativt lätt att ta sig runt med buss där. Bodde själv där i 10 år, så vill du ha tips, hör av dig. Hitta helst boende i Pacific Beach/Mission Beach området. En svensk mil norr om centrum och nära till stranden och Mission Bay Park. Finns bussar som går till centrum. Ocean Beach, precis söder om Mission Beach, är också trevligt men kan vara knepigare att hitta boende.
Av Dirgis
11 juli 2012 22:03
Missa inte Sedona i Grand Canyon, Arizona,
Av Tilly80
29 aug. 2012 15:12
Ett tips är att ni noga kollar upp om ni ska resa med buss mellan olika städer. Jag åkte buss mellan Minneapolis, MN och Lincoln, NE för 4 år sedan. Den resan innebar 4 timmar i Des Moines, Iowa för att vänta på anslutningsbussen. Inga problem tänkte jag, det går ju alltid att ta en sväng på stan och kika lite. Hmmmm, väl där på en busstation en bit utanför centrum så fanns det inget att göra, ingenstans att låsa in väskorna och ett matutbud som innebar mat från betalmaskiner.

Visst för man se lite mer av landet, men priset för flyget som jag tog på tillbakavägen blev ungefär samma som bussbiljetten, och resan gick betydligt snabbare trots mellanlandning i Denver. Så bussen om man ska åka lite längre sträckor är iaf inget jag kommer använda mig av någon mer gång iaf. Däremot så finns det städer med en hyfsad lokaltrafik. Minneapolis/St. Paul går aldeles utmärkt att ta sig runt i med buss och lightrail. Men det är ju inte alla städer där det fungerar lika bra heller. Visst kan det fungera aldeles utmärkt utan bil i vissa ställen i USA, men jag hade visserligen släkt och vänner som körde mig till och från flygplatser och bussterminaler m.m. Men att åka buss mellan en del städer bör ni nog kolla upp ganska noga med tider och vart bussterminalerna ligger. Det kan bli mycket väntan, långa resor och taxi till slutdestinationen, för att inte glömma eventuella hotellnätter på resan mellan städer.

Här kan ni söka på olika resor och iaf få info om hur lång resan är. http://www.greyhound.com/ Sedan blir det att googla på adresserna där busstationerna ligger med.

Lycka till och hoppas ni får en fantastisk resa med underbara upplevelser.
Av Peter_o
1 sep. 2012 00:09
Citerat från floridasidan:
En sak som inte nämts men som Du förhoppningsvis funderat på är visumfrågan, ska man resa utan visum är det ju max 90 dagar som gäller. Man ska ha en flygbiljett som visar att man ska lämna Nordamerika inkl. Karibien innom denna tid, att åka till Kanada räcker inte.
Det där visste jag inte, men läser man det finstilta på ansökan om ESTA så står det bl a:

"Kommer att vara i USA i upp till 90 dagar på affärsresa, semester eller genomresa
...
Har en returbiljett eller biljett för vidare resa från USA
Resan inte avslutas i ett intilliggande eller tillhörande territorium eller ö-område såvida resenären inte bor på någon av dessa platser"

Men lite mystiskt är det, för har man returbiljett från Kanada så avslutas ju inte resan där, och det står inte att denna återresa måste ske inom 90 dagar. Det är ju bara i USA man får vara max 90 dagar.

/PeterO
1 sep. 2012 00:39
Reglerna är att man måste lämna Nordamerika senast 90 dagar (på 90e dagen) efter inresan i USA, man kan alltså inte (om inte gränsvakterna gör ett undantag vilket man aldrig kan veta) t.ex. ens mellanlanda i USA och åka vidare till Kanada om resan totalt varar mer än 90 dagar. Däremot kan man göra tvärt om, resa till Kanada först och sen åka in i USA och vara där 90 dagar.

Citat från: http://sweden.usembassy.gov/consulate/n2.html

travelers coming under the VWP may not work or study in the United States. After 89 days, the visitor must leave the North American continent.
Av Annl
2 sep. 2012 12:27
Håller med Hawaii om att San Diego är riktigt trevligt och väl värt ett besök. Där finns massor av roligt att göra och det är behagligt klimat.
Citerat från hawaii:
Som redan påpekats går det bra att ta sig runt utan bil, men det är viktigt att veta att priset man betalar är i TID. Allting tar MYCKET mera tid med kommunala transporter i de flesta amerikanska städerna. Vissa undantag typ NYC, Washington DC och San Francisco. Jag känner inte till någon regel om att man måste ha haft körkort i ett år om man är under 25 år. Viktigt att veta är att olika hyrbils-företag har olika regler, och detta kan mycket väl vara en regel hos ett bolag. Innebär inte att andra bolag har samma regel. Vissa bolag hyr till ungdomar 21-25 år medan andra INTE gör det.

Om du har möjlighet att tillbringa tid i San Diego, Los Angeles OCH San Francisco så gör det. San Diego har mycket att erbjuda, och det är relativt lätt att ta sig runt med buss där. Bodde själv där i 10 år, så vill du ha tips, hör av dig. Hitta helst boende i Pacific Beach/Mission Beach området. En svensk mil norr om centrum och nära till stranden och Mission Bay Park. Finns bussar som går till centrum. Ocean Beach, precis söder om Mission Beach, är också trevligt men kan vara knepigare att hitta boende.