Stöd Ukraina

Hbms blogg

Tisdag 14 Augusti 2007

Summering av resan till Borneo

Väl tillbaka i Göteborg igen efter en lång, seg flygresa från KK via KL, Bangkok och Stockholm har det blivit dags att summera Borneoresan och stänga denna resedagbok.

Rent allmänt uppdaffatde vi Borneo som ett väl fungerande samhälle för oss turister (i övrigt har jag ingen uppfattning). Kommunikationerna fungerar, många pratar begriplig engelska, människor hejar glatt och är generellt vänliga och inte särskilt påstridiga i säljsituationer. Rent utveklingsmässigt förefaller Thailand ha kommit längre i många stycken men Malaysia ligger mil före Filippinerna vad jag har kunnat se.

Jag börjar med några få minus för att sedan avsluta med det positiva som vi har upplevt.

Minus/besvikelser:

Toalettstandarden och hygienen rent generellt.
Endast 15 kg bagagevikt på Air Asia.
Roach Reef Resort.
Allt glaskross och skräp på Mamutik och Manukan (varför betalar man 10 RM till "conservation" och så ser det ut så).
Kinabalu Daya Hotel (checka hellre in på grannhotellet Capital som är ngt billigare och oerhört mkt. fräschare, iaf rum 603 resp. 605 båda med havsutsikt som jag fick titta på, det ena ett enkelrum med grandlit och det andra ett dubbelrum).
Alla oljepalmsplantager som ersatt regnskogen.
Att jag gått upp i vikt pga all god mat.

Plus/positiva överraskningar:

Uncle Tan's Camp och deras personal.
Scuba Junkies och deras personal.
All billig shopping.
All billig och god mat.
Alla glada positiva människor (främst malayer) vi mött.
Den fantastiska dykningen på Sipadan.
Att större delen av inre Borneo är naturreservat och att regnskogen där kommer att bevaras.
Att många Malaysiska flygplatser erbjuder gratis trådlöst internet.
Sipadan Inn för fräscht och trevligt rum.

Summa summarum, kommer jag att åka tillbaka?

Definitivt, skall bara försöka lura med mig några dykande kompisar så kör vi en Sipadanresa med dykning så det skriker om det. Avslutning i Kula Lumpur med lite shopping kanske?

Skulle jag rekommendera en resa till Borneo?

Defintivt, visst är det lite meckigt att ta sig dit men det är värt varje ansträngning.

Byebye för denna resa, nästa går till Phuket i Februari 2008. Bilder är utlovade och de kommer snart - jag lovar.

//Henrik
Dela med andra:    

Kommentarer
Lottalu säger:
Ja, det var kul att höra lite om hur det är på Borneo, ska åka dit i november.
Postat 2008-07-14 08:54  Anmäl
Joakimn säger:
Ok,kul att läsa lite om Borneo.
Är påväg dit nu i sen dec-07 jan 08. Reser med sambo o två barn(9-12år) skall som vanligt dyka o klättra sen blir det väl en del djungelturer också.
har aldrig varit på Borneo förut men resr i de övriga asiatiska länderna.9 rundor, 3 fysiska år.
du skrev att scubajunkies var bra att dyka med.skall jag kolla upp. Har du något tipps för en resvan barrnfamilj gällande boende o turer?
Mvh/Joakimn.gbg
Postat 2007-11-27 07:55  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

BKK igen
15 år sedan
Äntligen på väg igen!
15 år sedan
Utlovade bilder
16 år sedan
Summering av resan till Borneo
16 år sedan
Tillbaka i civilisationen
16 år sedan