Stöd Ukraina

Travellovers blogg

Söndag 19 Oktober 2008 - Sverige
Resealbum: Peking

Preliminär dagsplanering - Peking

Hej! En vecka kvar tills avresa kommer här en dagsplanering som jag hoppas kunna fullfölja så bra som möjligt. Eftersom att Peking är en sådan stor stad finns ingen tid att se alla sevärdheter på en vecka, därför har jag valt ut dem som jag tycker verkar mest intressanta och sevärda!
- Flygbolag: KLM : Flygtid: 8 timmar från AMS till Peking -
- Hotell: Days Inns Forbidden City -

Dag 1 - Söndag 26 Oktober: Planet går 12.15 från Landvetter, framme i Amsterdam 13:55, sedan lyfter planet mot Peking 17:40... sedan finns det inte så mycket mer att säga om den här dagen :)

Dag 2 - Måndag 27 Oktober: Planet landar på Terminal 2 i Peking 09:55. Nu är det så att jag har både hört och läst så mycket om vad man ska göra när man landar, om jag har fattat det rätt ska de gå till på detta sättet: Man ska ignorera dem som kommer fram i terminalen och frågar om man behöver en taxi, istället ska man gå ut och ställa sej i taxikön, sedan MÅSTE man ha hotell adressen skriven på kinesiska - då taxichaufförerna sällan talar engelska. Taxinumret ska skrivas ner, ifall det är en oregistrerad taxibil som försöker luras, sedan måste taxametern vara påslagen för att man inte ska bli lurad på pengar. Det ska ta runt 30 min - 1 h att komma till hotellet beroende på trafiken?
Efter incheckningen på hotellet ska jag försöka boka både en sightseeingtur och en tur till Kinesiska muren direkt på hotellet så är det gjort. När det är ordnat ägnar vi nog resten av dagen till att utforska omgivningar kring hotellet.

Dag 3 - Tisdag 28 Oktober: Idag hoppas jag :) Att jag har lyckats få tag på en sightseeingtur som man kan åka på, eftersom att staden är så stor blir det lättast att åka på en färdig tur istället för att anordna allt själv!
Har jag åt andra sidan inte hittat en sightseeingtur idag ska vi nog besöka Sommarpalatset, det ska behövas en hel dag där har jag läst? Även ett besök till Himmelens tempel kan bli aktuellt om jag inte får tag på en sightseeingtur.

Dag 4 - Onsdag 29 Oktober: Jag kommer att ägna mesta delen av den här dagen till att besöka Förbjudna Staden, även här ska man räkna en dag tillgodo för att hinna upptäcka allting har jag för mig...?
Om det finns tid över ska vi nog försöka hinna med Behaiparken som ligger alldeles i närheten av den Förbjudna Staden, från en höjd i Behaiparken ska man ha en vacker utsikt över staden har jag läst :-)

Dag 5 - Torsdag 30 Oktober: Förmodligen kommer jag ha bokat en dagstur till ett av världens sju underverk idag - Kinesiska Muren såklart :-) Hela dagen kommer då gå åt till muren... i turen kommer det säkert innehålla ett stop på en klassisk turistfälla, en Jade fabrik...

Dag 6 - Fredag 31 Oktober: Djur är söta, tycker jag :-) Eftersom att Peking har ett stort zoo med bl.a. jättepandor skulle jag vilja besöka Peking Zoo största delen av dagen idag. Finns det tid över kan det läggas på att utförska lokalbornas hem, de s.k. hutongerna som finns i vissa delar av staden.

Dag 7 - Lördag 1 November: En hel dag ägnad åt shopping! Man måste ju sjävklart se vad resmålet har att erbjuda, detta tänker jag göra vid bl.a. Wang fu jing street - ett av Pekings största shoppinggator. Andra affärer jag har funderat lite på : Silk marknaden, Yashow market, Beijing Frienship Store. På kvällen blir det förhoppningsvis en god middag på en restaurang :-)

Dag 8 - Söndag 2 November: Den här dagen har jag inte riktigt bestämt vad jag ska göra... kanske blir det mer shopping? Eller så blir det mer sightseeing? Det får vi se på plats :-)

Dag 9 - Måndag 3 November: Dags att åka hem och lämna Kina för den här gången. Planet går 11:55 från Terminal 2 på Pekings internationella flygplats :-) Så vi får nog ta en taxi från hotellet redan vid klockan 7 -8 på morgonen så man är där i god tid! Sedan återstår en 8timmars flygning över Mongoliet och Ryssland tillbaka till Europa! 15:10 landar planet på Schipol Airport i Amsterdam och 20:50 lyfter den igen mot Landvetter i Göteborg. 22:20 är vi slutligen framme igen efter en vecka i Kina!

Något jag har missat? Som jag bör ha med i planeringen? Tveka inte att säga till, för jag vill ju se det mesta som jag kan av Peking under min korta vistelse där. :-)

Ha de bra!

/Travellover
Dela med andra:    

Kommentarer
Jimhan säger:
Det verkar som att du kommer att hinna med en hel del! Den där jadefabriken är nog ett standardstopp på turerna till Kinesiska muren, perfekt om man tänkt köpa en tvåmetersdrake för 70 000... Turen som vi åkte på avslutades med ett besök på ett hälsocenter där vi fick gratis hårdhänt kinesisk fotmassage följt av obligatorisk dricks till personalen, men det var verkligen värt varenda krona efter en lång dags vandring på muren.

Pandorna på Beijing Zoo var lite kul att se, men de flesta djuren satt i alldeles för små burar och såg inte ut att ha det alltför trevligt. Jag har t ex aldrig tidigare sett en kamel med helt slappa pucklar...

Hoppas du får en jättetrevlig resa och glöm inte att pruta stenhårt!
Postat 2008-10-23 21:02  Anmäl
Esselde säger:
När du kommer till ställen som Wang fu jing street kan du tänka på att du nog blir kontaktad av folk som låter personliga men oftast har målet att få dig till något dyrt tehus eller liknande.
Du är duktig att planera, det blir en kul resa. Hör gärna av dig när du kommer hem, jag är fascinerad av Kina. Trevlig resa!
Postat 2008-10-21 11:52  Anmäl
Beatlemaniac säger:
låter som en välplanerad vecka Marika! hoppas ni får roligt:D
Postat 2008-10-19 21:37  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Naturkatastrofer i USA
12 år sedan
Så var man hemma
13 år sedan
Det har blıvıt dags....
13 år sedan
VARMT!
13 år sedan
Quad Safari
13 år sedan