Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Phuket stad.

Nej, det blev faktiskt inte några problem med att få äntra planet vidare österut från Mauritius. Den unga kvinnan i incheckningen frågade mig visserligen om hur jag skulle färdas vidare, men då jag förklarade mina resplaner och nämnde att jag hade en biljett hem till Sverige senare så nöjde hon sig med det och önskade mig en trevlig färd. Inget behov av att se biljetten.

Däremot så nämnde hon att jag var tvungen att hämta mitt bagage i Kuala Lumpur som var min transitplats och checka in det på nästa flyg. Vilket höll på att ställa till det då jag naturligtvis fick gå igenom passkontroll och allt som tar tid. Tog också en lång tid innan bagaget anlände. Att checka in väskan gick kvickt då jag redan hade fått ett provisoriskt boardingkort, men sedan var det lång kö i ytterligare en passkontroll på utvägen igen. Lyckligtvis så var mitt nya flyg till Phuket sent, så jag hann med det. Hade det varit i tid så hade jag ej hunnit.

Väl framme på flygplatsen i Phuket så ställdes det inte heller några frågor om vidarebiljetter då Thailändarna är så vana med luffare som drar vidare runtom i Sydostasien. En trevlig sak är att man numera som svensk får 45 dagars visum istället för de 30 som tidigare var fallet. Perfekt för mig då det ger mig mer flexibilitet.

Phuket stad besökte jag första gången 2002 och sedan har jag varit tillbaka ytterligare någon gång. Men det var många år sedan och stadskärnan med gamla stan och chinatown har fått sig en rejäl uppfräschning. Igår var jag så trött efter att ha varit i farten i 36 timmar så jag lade mig redan vid åttatiden. Men idag har jag knallat runt i staden för att återse den. Tog mig faktiskt ett bra tag att hitta några platser jag kände igen så att jag kunde börja få lite aha-upplevelser. Staden är riktigt trevlig och fin, men häromkring så är det stränderna man vill åt. Så jag gick in på en av de här små reseagenturerna som finns överallt och bokade in mig på morgonfärjan till Koh Lanta. Det går lika bra att boka via nätet, men då får man ta sig ned till hamnen själv. Bokar jag med en agentur så ingår hämtning vid hotellet. Så imorgon är det äntligen dags att ta sig ett bad i den Andamaniska sjön igen.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Marita59:
Jepp, det räknar jag med. Kom till Koh Lanta idag och har inspekterat Long Beach. Bad i morgon.
Postat 2022-12-29 14:09  Anmäl
Marita59 säger:
Låter som om du har några härliga strandupplevelser framför dig :)
Postat 2022-12-28 15:38  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan