Tips om Phuket stad

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

På sydöstra delen av ön Phuket ligger Phuket stad som är hela provinsens huvudstad. Här finns inte lika mycket turister som på övriga ön vilket gör att det mesta är mycket billigt. De mest sevärda delarna av Phuket stad är de kinesiska kvarteren Chinatown med unika hus och affärer.

Blogginlägg om Phuket stad

Phuket stad.

Nej, det blev faktiskt inte några problem med att få äntra planet vidare österut från Mauritius. Den unga kvinnan i incheckningen frågade mig visserligen om hur jag skulle färdas vidare, men då jag förklarade mina resplaner och nämnde att jag hade en biljett hem till Sverige senare så nöjde hon sig med det och önskade mig en trevlig färd. Inget behov av att se biljetten. Däremot så nämnde hon att jag var tvungen att hämta mitt bagage i Kuala Lumpur som var min transitplats och checka in det på nästa flyg. Vilket höll på att ställa till det då jag naturligtvis fick gå igenom passkontroll och allt som tar tid. Tog också en lång tid innan bagaget anlände. Att checka in väskan gick kvickt då jag redan hade fått ett provisoriskt boardingkort, men sedan var det lång kö i ytterligare en passkontroll på utvägen igen. Lyckligtvis så var mitt nya flyg till Phuket sent, så jag hann med det. Hade det varit i tid så hade jag ej hunnit. Väl framme på flygplatsen i Phuket så ställdes det inte heller några frågor om vidarebiljetter då Thailändarna är så vana med luffare som drar vidare runtom i Sydostasien. En trevlig sak är att man numera som svensk får 45 dagars visum istället för de 30 som tidigare var fallet. Perfekt för mig då det ger mig mer flexibilitet. Phuket stad besökte jag första gången 2002 och sedan har jag varit tillbaka ytterligare någon gång. Men det var många år sedan och stadskärnan med gamla stan och chinatown har fått sig en rejäl uppfräschning. Igår var jag så trött efter att ha varit i farten i 36 timmar så jag lade mig redan vid åttatiden. Men idag har jag knallat runt i staden för att återse den. Tog mig faktiskt ett bra tag att hitta några platser jag kände igen så att jag kunde börja få lite aha-upplevelser. Staden är riktigt trevlig och fin, men häromkring så är det stränderna man vill åt. Så jag gick in på en av de här små reseagenturerna som finns överallt och bokade in mig på morgonfärjan till Koh Lanta. Det går lika bra att boka via nätet, men då får man ta sig ned till hamnen själv. Bokar jag med en agentur så ingår hämtning vid hotellet. Så imorgon är det äntligen dags att ta sig ett bad i den Andamaniska sjön igen. /Conny
av Gubbar_pa_drift 28 dec. 2022 Resealbum: Lite Afrika och lite Asien och kanske några öar därimellan.

Mer än på väg - nu är vi här!

Konstigt läge: i våra svenska kroppar är klockan 16 men senaste 36h har jag bara sovit tre... Barnen har sovit mycket mer och är väldigt pigga. Men nu, kl 23, har vi släckt och ska sova. Om sju timmar ringer klockan (för sista gången på länge) och vi tar en taxi till hamnen för att se vad det blir för båt till Koh Lanta. Den här familjen jag har är ju helt suverän på att resa! Det kändes lite märkligt att flyga fram och tillbaka över världen när vi passerade London och Hong Kong men allt gick fint förutom att det var allmänt jobbigt. Roligaste grejen: jag och L-M trodde alla skulle välja kost i samma veva som vi valde säte. Vi tyckte urvalet var lite udda - typ ingen vanlig mat - men landade på vegetarisk, kinesisk kost för mig, lakto-ovo-kost för L-M och "less salt" för barnen. Men det blev visst specialkost för enbart vår familj medan övriga passagerare åt pasta, kyckling och sånt. Undrar om de funderade över skälet till vår familjs olika specialmenyer? Kanske drog de bara slutsatsen att vi ville ha maten före alla andra. Mer mat: efter svettchock på flygplatsen och incheckning på vårt fina vandrarhem Beehive frossade vi på matmarknaden runt hörnet. Olika sorters köttspett, små kokoskakor, lite för starka grytor, friterade oidentifierade köttbitar, grön papaya... Alla mumsade glatt. Bara en chili som ställde till det för mig men inte för något barn som tur var. Nu är du välkommen sömn.
av Jennypennii 9 dec. 2016 Resealbum: Södra Thailand med familjen 2016-17

Framme på första stoppet

Nu är vi äntligen framme i Phuket stad. Vårt första boende på resan. Vi landade med flyget på Phuket flygplats, hämtade upp väskorna och när vi kom ut ur ankomsthallen tog vid vänster och följde skyltarna mot airportbus. Vi hoppa in i en minivan som skulle till Phuket Town. Efter kanske 30-40 min var vi framme och då befann vi oss vid Central Festival Shopping Mall. Det ligger precis i början och utanför själva Phuket Town. Från Central festival kan man antigen ta en taxi till sitt boende eller göra som oss och åka thailändsk lokalbuss. Efter 5-10 min så stannade lokalbussen vid busstationen där vi hade blivit avsläppta. Lokalbussen var en rolig upplevelse och vi hade ju ingen aning om vart vi skulle av. Vi frågade de thailändska passagerarnat på bussen och hon som tar betalt på bussen skulle säga till vart och när vi skulle av. Det tog ganska långt tid med den lokalbussen, och det är inte omöjligt att den stannar och tankar på macken full med passagerare, som våran gjorde :) Från platsen där vi hoppade av bussen så behövde vi gå knappt 400 meter och då hittade vi vårt Hostel, 2W cafe & hostel. Minivanen kostade 100 Bht och lokalbussen kostade 12Bht. En busstation för lokalbussen vi åkte med. http://www.reseguiden.se/forum/bilder/lokalbussen-phuket-stad-thailand-487931
av Ekerlund 7 mars 2015

Båt från Phuket till Lankawi

Hej! Behöver lite hjälp..... Landar i Phuket den 5/1 och vill vidare till Koh Lipe & Lankawi. Tänkte ev stanna en natt i Phuket Hur är det att åka bår med (tigerlinetravel) ? Eller finns det bra inrikes flyg? Ska bli gött mä sol & Bad :-) //SailorW