Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Söndag 29 September 2013 - New York

New York - here we come!

Copyright © Bejjan888™

Upp och packar ihop väskorna för att hinna med frukost som började serveras kl. 06.30. Vår taxi till Rapid City Regional Airport hämtade oss kl. 06.45. Planet skulle lyfta kl. 07.45 och killen som bokade vår taxi dagen innan sa att vi skulle ha gott om tid på oss att hinna genom säkerhetskontroll och allt. Men när vi kom fram till flygplatsen och checkade in våra väskor sa dem att vi var tvungna att skynda oss. Så vi halvsprang genom säkerhetskontrollen och fram till gaten (som låg typ 30 meter från säkerhetskontrollen) allt för att inse att passagerarna där satt lugnt och stilla vid gaten och väntade. Det var ju typiskt att personalen vid incheckningen skulle jaga upp oss för det här?! Vi hade gott om tid att gå på restrooms och köpa vatten. Vi hann lugna ner oss innan det blev dags att borda planet. Planet till Denver var ett litet jetplan med 1+2 säten. Snudd på klaustrofobiskt. Men det tog knappa timmen att flyga ner till Denver så det gick ändå relativt bra. På Denver International Airport hade vi drygt två timmar på oss för att hinna äta mat och sträcka på benen. Vi hittade ett asiatiskt ställe med wok-meny. Fried rice med kyckling beställde jag. Väldigt gott.

Planet mot New York och Newark Liberty Int’l Airport avgick kl. 11.13. Tack och lov var det ett normalstort plan med generöst utrymme för benen. Skönt eftersom vi skulle flyga i fyra timmar till innan vi når vårat slutmål för dagen. Skärmen framför mig verkade inte fungera (eller så var det bara jag som inte fattade hur den fungerade ;P ), men jag hade med mig mp3-spelaren som jag lyssnade på istället.

När planet flög in över New York satt jag så jag såg Manhattan och Frihetsgudinnan. Vackert och mäktigt på samma gång! Klockan var 17 lokal tid när vi klev av planet och hämtade våra incheckade väskor. Vi lyckades hitta en buss in mot New York City som tog kreditkort (jag hade fortfarande inte hunnit ta ut några kontanter) och vi gick på och skulle betala. Men då sa killen med biljetterna att deras kortmaskin hade gått sönder. Men det var väl typiskt! Så vi gick av bussen och fick lov att gå in på flygplatsen och köpa bussbiljetter över disk. Trötta och hungriga gick vi ut till busshållplatsen och det kändes som evigheter innan nästa buss kom.

Turen in till New York City tog ca. 40 minuter och vi hoppade av vid Bryant Park. Vårat boende, Equity Point Hostel @ Times Square, låg endast två kvarter bort. Vi korsade både Broadway och 7th Avenue på vägen och mitt på 41st Street mellan 7th och 8th Avenue hittade vi skylten med Equity Point Hostel. Receptionen var modernt och estetiskt inredd. En kortvuxen kvinna stack upp huvudet ovanför receptionsdisken och välkomnade oss med ett stort leende. Hon hade en konstig brytning på engelskan så ibland var det svårt att förstå vad hon sa. Men tillslut hade jag betalat min del i boendet och fått ut rumsnyckel. En hiss tog oss upp till tredje våningen och vårat rum låg längst bort i korridoren med fönster in mot bakgården. Ganska skönt så man kunde öppna fönstret utan att höra en massa biltrafik. Det var en lättnad att äntligen vara framme, kunna ställa ifrån sig bagageväskan och bara lägga sig ner och veta att man inte har något att stressa iväg till. Vi gick ut för att äta något. Vi vandrade längs New Yorks gator och kom till slut fram till ett ställe med vegetarisk sandwich som fick duga för kvällen.

När vi ätit klart hade mörkret börjat smyga sig på och gatorna började lysas upp av gigantiska neonskyltar med stora monitorer. Vi hade kommit fram till Times Square!! Reklam och information överöste nästan trafikkaoset på gatorna. Times Square var bitvis avstängt för biltrafik (på grund av vägarbeten) så biltrafiken runtom själva Times Square var kaosartad. Och därtill tusentals människor som försöker ta sig fram. New York City Polisens närvaro i princip vartenda gathörn gjorde att man kände sig säker på gatan ändå. Men som svensk måste jag erkänna att polisens närvaro i New York gjorde mig lite nervös i början. För hemma i Sverige ser man knappt polisen och gör man det så har det hänt något.

Vi insöp ljudet, ljuset, dofterna och livet på Times Square under några minuter och bara var. Nu var vi här! Och det var varmt, fast klockan var åtta på kvällen. Invånarna pratade om att det var Indian Summer nu i New York.

Vi vandrade mot Bryant Park och satte oss där en stund. Söder om oss såg vi Empire State Building torna upp sig upplyst av lampor mot den stjärnklara himlen. Vi gick sedan lite österut, passerade Grand Central och hade Chrysler Building rakt framför oss med sin Art-Deco-stil och välkända arkitektur. Toppspiran lystes upp i kvällsmörkret och vi fick nästan nypa oss själva för att påminna oss om att vi faktiskt var i New York! Alldeles bredvid vårat Hostel låg Madame Tussauds och en av Parsons New School of Design’s byggnader (känt från TV3s realityserie Project Runway). Vid tio på kvällen gick vi tillbaka till vårat rum på Hostelet, fullmatade med nya intryck, information och en längtan att upptäcka mer!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
50 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
50 veckor sedan
En gråmulen dag
50 veckor sedan
Shkodër och Krujë
50 veckor sedan
Slapp dag... igen
50 veckor sedan