Stöd Ukraina

Silverfangs blogg

Onsdag 11 Oktober 2006 - Storbritannien

Lite shoppingtips i London

Jag sitter här på mitt kontor och regnet bara öser ner. Typiskt London med andra ord.
Jag har bott här i tre månader nu men ännu inte köpt ett paraply. Idag ser jag tydliga tecken på att det är dags. Men vart ska man då bege mig för att spendera lite tid på shopping? I London finns det ju shopping för alla sinnen. Det mest självklara området som jag först kommer på är Oxford Street med alla varuhus som reser sig på rad. Här hittar man det fashionabla men allt för dyra Selfridges och Marks & Spencer som är lite snällare mot plånboken. Men framförallt så finns här en av mina absoluta favoritbutiker; Urban Outfitters. Urban Outfitters hittar man alldeles intill en annan välkänd men mycket bra butik, nämligen Top Shop. Båda butikerna ligger strax intill Oxford Circus och erbjuder ett mycket varierat utbud med allt från heminredning till designerskor. Och allt till ett resonligt pris. Vill man höja prisnivån ett snäpp är det bara att ge sig av söderut in bland folkvimlet i Soho. På Carnaby Street hittar man många av de mer lite "finare" märkena som exempelvis Ben Sherman. Nackdelen med både Oxford Street och Soho är att det är svårt att ta sig fram på grund av alla turister som rör sig som sniglar och stannar var femte meter. För ungefär samma utbud men i mycket lugnare miljö tycker jag att man ska bege sig till Kensington High Street. Inte bara finns det liknande utbud, med korta promenader kan man bege sig både till Notting Hill (norr) och Knightsbridge (öst) som huserar Londons kanske mest välkända varuhus, Harrods och Harvey Nichols. Men det mest positiva med London är utbudet av marknader. Vad jag kan rekommendera mest är Spitafields Market, en kort promenad från Liverpool Street. Därifrån kan man även ta sig vidare till Brick Lane, en gata fylld av mysiga affärer. Andra marknader som är värt att nämna är Portobello Road i Notting Hill samt Camden Market. Här lovar jag att man kan hitta alla möjliga roliga saker till bra priser.

Mitt paraply kommer jag nog dock köpa på Boots
Dela med andra:    

Kommentarer
Londonguiden säger:
Boka in en riktig spenderarhelg nu när pundet är farligt billigt! London är nära här finns kittlande bra shopping.

Världsmetropolen London är en given stad för höstshopping. Här trängs stora butikskedjor, med småbutiker och vintagepärlor.

Det finns varhus som är så klassiska att de har blivit ett måste.

Harrods Alla som någon gång har varit i London har troligtvis besökt Harrods – men det finns anledning till återbesök. Att flanera bland delikatessdiskarna på bottenvåningen är en av höjdpunkterna och inför jul är varhuset extra vackert. Var: 87-135 Brompton Road Hållplats: Knightsbridge

Hamleys Ett måste för stora och små barn. Hyllorna dignar av nallebjörnar, dockor och Lego, fördelat på sju våningar. Var: 188-196 Regent Street Hållplats: Oxford Circus

Längs Oxford Street ligger de stora kedjornas paradbutiker på rad. Butikerna finns även i Sverige. Men storleksmässigt går det inte att jämföra. Räkna med att hitta favoriter som ingen har hemma.

Top Shop Ett modemecka i flera våningar – med allt och lite till. Den största butiken ligger vid Oxford Circus. Top Shop har ofta spännande samarbeten med små designers och skoavdelningen är riktigt bra. Var: 36-38 Great Castle Street Hållplats: Oxford Circus

Urban Outfitters En eklektisk mix av roliga designerkläder, även en del skor och en avdelning för heminredning. Coolt streetmode, kitschiga prylar och roliga accessoarer. Var: 200 Oxford Street (även butiker i Convent Garden och på Kensington High Street) Hållplats: Oxford Circus

I början av Carnaby Street och vid Kingly Court finns den perfekta presentshoppingen.

LibertyDet gamla vackra huset är det perfekta stoppet för presentshopping! Här finns en massa fina småprylar som anteckningsböcker, saker till hemmet och badprodukter. Var: Great Marlborough Street Hållplats: Oxford Circus/Piccadilly Circus

Att shoppa vintage är roligt och du har chans att fynda ovanliga plagg.

Absolute Vintage En riktig secondhand-pärla som blivit utnämnd till bästa vintage-butik av tidningen InStyle Magazine. Dessutom har de enligt Vouge det största utbudet av skor i Storbritannien. Även ett stort utbud av väskor, accessoarer och vackra klänningar. Var: 15 Hanbury Street Hållplats: Liverpool Street/ Aldgate East

Titta mer på http://www.londontown.se
Postat 2010-12-01 17:05  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Att flytta till London
17 år sedan
Lite shoppingtips i London
17 år sedan
Ressugen ahhhhhhh....
18 år sedan