Stöd Ukraina

Sossas blogg

Fredag 27 Juli 2007

Hemma igen..

Nu är vi hemma i Sverige igen..Tyvärr så hade vi ingen tillgång till internet på Isla de Margarita & inte ville man springa runt & leta efter det direkt heller :p
Kan iaf i efterhand berätta lite vad vi gjorde på Margarita.

Vi bodde vid Playa el agua, en härlig strand med rätt så stora vågor som vi hoppade & kastade oss i, det var jätte härligt & tom jag som är en riktig badkruka doppade mig på en gång!
Vi bodde på Coco Paraiso som var ett väldigt litet & mysigt hotell! Första natten så bodde vi på nedersta våningen men sen så fixade vår guide Maga så att vi fick ett av de betydligt större & finare lghterna på övre plan med en stor balkong med bla 2 hängmattor för att vi var där på vår bröllopsresa!
Iaf så åkte vi ute med båt till Los Frailes-öarna där det fanns 2 olika snorkel ställen varav det ena var helt fantastikst!(ok,inte lika vackra fiskar som vi såg i Curacao men nästan!) Den ena guiden hade med sig lite kycklingben efter lunchen vi hade ätit & slängde i det i vattnet & jäklar vad det kom små pirayor! Han hade sedan ner handen i havet & lät dom äta från handen,det var häftigt. Snorklade även runt i stimmen av pirayorna medans folk kastade i lite mat åt dom, nu var ju detta små pirayor så de var ju inga farliga men det var rätt häftigt iaf!

Sen så har vi vart på jeep safari runt hela ön. Vi stannade till på några olika platser, bla så åkte vi till Restingalagunens nationalpark. Där åkte vi båt genom mangrovebiotopen, tyvärr så såg vi bara en fågel. Det ska finnas bla sjöhästar & lite andra djur.Vi var upp på öns högsta berg (957 möh) och öns västligaste udde, Punta Arenas, där vi åt en lunch men inte till god aptit eftersom de hade en liten apa instängd i en jätte liten oval rund bur. Jag mådde så dåligt av att se denna stressade lilla apa springa runt i cirklar på den lilla ytan han hade. Ville bara gå dit & släppa ut den men min man hindrade mig. Fick sätta mig så jag inte såg apan när jag skulle äta men detta förstörde verkligen dagen. Jag vet att jag inte kan hjälpa/rädda alla djur men ska iaf kontakta vårt resebolag & begära att de inte ska ha något avtal med restauranger där det finns djur som far illa.

Vi var även till Juan Griego som har en helt underbar solnedgång. Vi satt på restaurangen La mamma & njöt av den vackra utsikten en kväll.
Det var väldigt billigt att åka taxi på Margarita. Tänkte om man skulle ha hyrt en bil men vi hann inte det + att där ville jag faktiskt inte köra. De kör lite efter djungelns lag, dvs de kör mot rött, gör idiotiska omkörningar, finns inga bälten i de flesta bilarna, dom flesta bilarna har någon bula/krockat.
Längs vägarna finns små fina "hus",de ser nästan ut som ett hus för en hund lr liknande men i de små "husen" så är det blommor mm=minnesmärken för människor som dött i trafikolyckor. Det var lite läskigt att se dessa hus när man visste att någon hade förolyckats men samtidigt så var det faktiskt väldigt vackert gjort att ha dessa minnesplatser. Ibland tänkte jag att det kanske hade räckt med ett bilbälte..

Jag skulle ha gått en spanska kurs inför resan men den blev tyvärr inställd. Hade verkligen behövt kunna lite spanska. Men det löste sig ofta med att prata lite engelska med nåt ord spanska i & lite svenska & en massa gestikulerande! Ibland brast alla bara ut i skratt när ingen förstodd nåt av vad den andra menade,haha.

Kan starkt rekommendera Isla de Margarita! Visst var det intressant att vara lite inne i stan i Puerto la cruz men Margarita var härligt!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Walk of fame mm
13 år sedan
Djurplågeri!
13 år sedan
Blandat
13 år sedan
Grand Canyon mm
13 år sedan
Sov dags
14 år sedan