Stöd Ukraina

Elisaws blogg

Onsdag 8 April 2009 - Cartagena
Resealbum: Colombia 2009

Hej

hejsan allihopa!

Nu sitter jag här på ett internetcafé och skriver.

Vi har nu varit i Cartagena i fem dagar och vi börjar känna oss hemma. Men för att ta allt i ordning börjar jag med den lätt kaotiska fredagen.

Det började ju på flygplatsen i Bofotá som jag skrev tidigare. Det blev inte precis bättre när vi kom fram till Cartagena. Vi blev upp plockade och körda till en adress (skolans pickup, som var en vanlig bil med en mamma och son som det såg ut.) Dom körde oss til rätt adress eller det vad var vi trodde ända tills vi och dom insåg att det huset inte var bebott. Då åkte vi vidare och kom slutligen fram till rätt ställe. Vi blev mötta i dörren av en kvina som visade sig vara en granne till familjen vi skulle bo hos. Hon visade os in i lägenheten och förklarade att familjen skulle komma hem senare. Vi antog att de var på jobbet och skulle komma hem innom två timmar eller så. Men när klockan närmade sig halv sex och fortfarande ingen familj i sikte började bli lite lätt irriterade och väldigt törstiga. Klockan sju först kom dom, när vi va på svält grensen och måtligt roade av att prata med dom. I vilket fall som helst åt vi under tystnad mer eller mindre (eftersom vi inte förstog speciellt mycket av va dom sa.) Lägenheten är dock fin och vårt rum är helt ok. Familjn består av Sandra och Rory, deras syster döttrar Paula och Jenifer. (Nu efter några dagar är dom jätte goa.)
Sedan duschade och somnade vi eftersom vi fortfarande inte hade vant oss vid tidsskillnaden...

Dag nr 2 (lördag); Vi vaknar till en tom lägenhet. Vi får dock frukost av en av kusinerna som bor där, sedan beger vi oss ut på sightsing i gamla stan. Mysigt och är precis så som bilderna visar. Där gick vi runt lite och försokte vänja oss vid hettan. Som tur var hittade vi en turistinformation, där dom pratade engelska. Vi kunde då fråga det vi behövde veta och allt känndes plötsligt mycket bättre...

Söndagen var i prinsip likadan men det var skönt att bara ta edt lugnt och komma i ordning.

I måndags började skolan och det inleddes med ett prov, som var minst sagt lurigt. Sedan blv vi visade til vår klass, som består av JAzmine, en tjej som heter Francesca (stavning) och mig.

Nu har det däremot kommit två killar till så nu är vi nästan en hel grupp. Vi har även danat våra första danslektioner, marenge och salsa. Mycket kul!

Igår, tisdag tog vi våra första officiella steg på det colombianska dansgolvet och det räkte för att jag skull bli helt frelst! Jag älskar det!!

Slutligen tänkte jag bara berätta planerna inför påskn eller " la semana santa" som det heter är. Vår värd familj sa åka bort över helgen så igår åkte vi och hälsade på en äldre dam som vi sa bo hos under tiden, verkar jätte go, oc vi får se en anna del av Cartagena på köpet. Dock planerar ett gäng från skolan att åka ut till Isla de Rsoario och Playa Blanca i en eller två dagar för lite sol, bad och förhoppningsvis dykning....

Förhoppningsvis ska jag kunna lägga upp bilder nästa vecka när vi hr internet hos familjen så ni får hålla ut lite till!

Då finns det väl inget mer att säg ån Glad Påsk!

//från härliga Colombia
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet