Stöd Ukraina

Viators blogg

Torsdag 5 Juli 2007

Fyrverkerier tillslut

Den tredje och fjärde juli spenderade vi i Philadelphia. Vi såg liberty bell, city hall och var in i rummet (independence hall) där amerika föddes, dvs där ett antal herrar riskerade livet genom att bestämma sig for att utropa amerika som självständigt från england. Både Declaration of Independence och USA:s konstitution är påskrivna i det rummet. På 4th of july lyssnade vi på borgmästarens tal,såg på parader och lyssnade på en koncert med bla Hall & Oats (den enda låten jag kände igen var Maneater eller vad den heter). Det regnade under hela koncerten och det regnade inte lite heller. Min regnjacka stog ut ett par timmar innan vattnet började sippra in. I bröstfickan var det tillräckligt med vatten för att jag skulle kunna ha en guldfisk med mig och då var den ända stängd med två knappar. Efter koncerten fick vi det tråkiga beskedet att fyrverkerierna var inställda. Vi hade hunnit halvvägs ner för paradgatan nar vi fick höra att man ändrat sig (det hade precis slutat regna). Vi gick tillbaka och såg fyrverkerierna som var väldigt bra. Men jag såg på CNN i morse att det var typ 100000 arga philadelphia-bor som missat att de inställda fyrverkerierna blev av trots att de stått och väntat i regnet några timmar.

Idag har vi kört upp till Niagarafallen och sett dem från den kanadensiska sidan. De är väldigt fina om än något mindre än jag trott. Men det är lite av en dröm som går i uppfyllelse att få se dem, det var nog i Pelle Svanslös i Amerika eller vad den hette som jag läste om dem första gången :)
(svenska vokaler tillagda efter hemkomst)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet