Stöd Ukraina

Kin82s blogg

Lördag 7 Februari 2004 - Queenstown

Elva timmar och sju bilar till Queenstown

Aaah! Har kommit till kylan igen, landade i Christchurch pa Nya Zeeland i onsdags efter en
skon flygning pa tre timmar. Nar vi kom fram pa flygplatsen och skulle ta bagaget gick dom runt med hundar som sniffade fram olika saker. En av dom stannade saklart vid min vaska och tyckte om den jattemycket. Fick en markering pa min fina deklarationslapp, som redan var ifylld med en massa ja efter alla vara campingar och pga av min bumerang. Fast sen nar vi skulle ga igenom sa fick
vi anda inte ga genom den roda gangen - maste man alltid se sa oskyldig ut? haha! Ringde till ett hostel fran flygplatsen och blev hamtade av en tant som verkligen trodde det var sommar, shorts och t-shirt och oppna fonster. Helgalet, det ar verkligen svinkallt har - runt 20 grader pa dagen nar man bara har ett par jeans och en tjock troja i bagaget ar inte att leka med! Natterna ar annu varre, gar nog ner mot 10-15 grader... usch vad jag inte vill hem till den kylan!
Efter att ha lagat god spaghetti och kottfarsas spenderade vi kvallen framfor tvn, alltid lika skont :) Visste inte riktigt vad vi skulle gora dagen efter, bara att vi ville bort fran Christchurch. Sa vi tog vara vaskor och fragade efter ett bra stalle att borja lifta pa och gick halvtimmen dit. Stallde oss vid vagkanten och precis nar vi skulle borja gora en skylt stannade forsta bilen! Dave hette han som stannade, han hade sjalv varit ute och backpackat och liftat sa han tyckte det var en sjalvklarhet att plocka upp oss! Han korde oss i dryga timmen och berattade en del roliga historier om sina egna upplevelser. Sen stallde vi oss pa trottaren och fick vanta ett tag innan nasta bil stannade. Lite storre skabbigare bil med en Paul som forare - han sa inte sa mycket sa vi satt mest tysta och tittade pa alla faren. Helt sjukt hur mycket far har finns!! Paul korde en liten extra bit for att vi skulle kunna lifta vidare, kom da till en liten by som hette Pleasent Point som vi var tvugna att ga igenom for att ingen
ville stanna. Efter typ en timme stannade antligen en bil - en stor van men en trevlig tjock kvinna med en ettarig dotter, en lite aldre och en liten sot hund! Hon korde oss i fem mil till Fairlie dar vi blev avslappta vid en bensinstation. Det droje inte lange forran en husbil stannade och ett rikt trevligt par fran England slappte pa oss. Fick sitta bak i sofforna och lyssna pa bra musik med underbar utsikt! Dom slappte av oss i Lake Tekapo, dar vi trodde att vi skulle fa spendera natten. Vi gick ner till sjon ett tag for att ta en liten paus, sen tankte
vi att vi skulle forsoka en liten stund i alla fall. Gick upp pa vagen och det drojde inte lange forran en liten van stannade, tre backpackers som korde oss annu en tio mil! I den byn stannade vi och at lite, sen stallde vi oss vid vagen igen och det droje inte mer an fem minuter innan Richard plockade upp oss i sin lilla bil. En man som ocksa vart ute och backpackat, han var hur trevlig som helst - skulle till sitt sommar/vinterstalle och hade jobbat hela dagen men korde oss anda en halvtimme extra bara for att vi skulle komma ratt. Vyerna nar vi korde genom bergen var helt underbara, man trodde inte det var sant, helt sjukt! Nar han slappte av oss var det morkt ute, men bara sex mil kvar till Queenstown sa vi var tvugna att forsoka. En kille med varldens minsta baksate stannade och korde oss sista biten, jag och Petra satt inklamda som sma grodor dar bak men vi klarade det!! Trodde faktiskt aldrig att vi skulle komma hela vagen fram den dan, men det gjorde vi och det tog oss elva timmar med sju olika bilar! Hade hur kul som helst, men det var lite trottande och det blev inte battre nar vi kom fram och inte hittade ett ledigt eller oppet hostel. Hamnade till slut pa Black Sheep dar dom inte hade rum men dar den snalla receptionisten lat oss stanna i deras tv rum over natten. Kunde inte direkt sova nagot da det var svinkallt och folk tittade pa daliga filmer som Scary Movie, men vi slapp sova ute pa gatan iaf! Pa morgonen vid sex tiden var vi tvugna att ga innan hans chef kom, sa vi vandrade in mot centrum och hittade till slut Downtown Backpackers... skont att fa sova i en sang :) Sov typ hela dagen igar, lagade lite mat och tittade pa rugby innan vi somnade igen.
Idag ska vi ga och shoppa en tjock troja!! Jag som trodde jag skulle vilja stanna en vecka langre i Nya Zeeland, men jag langtar tillbaka till varmen redan sa det blir nog Fiji i tva veckor som det ser ut nu! Alla tre ar dessutom lite halvsjuka, sa vi far val se... :)
Nu ska vi invanta Micke och Louise, far se om vi hittar pa nagot under tiden - maste samla mod till att hoppa bungyjump sen vill jag aka jetboat och allt annat kul man kan hitta pa har!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Resfeber
16 år sedan
Hemma igen
16 år sedan
Back to Europe
16 år sedan
San Francisco med fest och shopping
16 år sedan
Los Angeles
16 år sedan