Stöd Ukraina

Jennypenniis blogg

Måndag 9 Januari 2017 - Krabi stad

Efter regn kommer... uppehåll!

Fredag kväll öppnade himlen sig. Idag vaknade vi till uppehåll! Vi bor så jättefint på Dee Andaman i Krabi stad och har just avnjutit smakfull frukostbuffé. Nu ska poolen nyttjas innan utcheck och avfärd till Phuket flygplats 11:30. Så vad gjorde vi under två dagars hällregn? En faktiskt härlig stämning infann sig på Seasons restaurang när det började i fredags kväll. Personalen ordnade sittplatser till alla under tak (därför fick Mian till sin bestörtning sitta i barnstol) och eskorterade oss gäster med paraplyer till våra bungalows. Dagen efter kändes det tråkigt med regnet. Vi hade tänkt göra en apspaningstur på Ko Pu berget och kolla in den nordligaste stranden. Vi fattade istället ett klokt beslut och tog lunch på den lyxigare grannresorten. Så vacker och vilsam miljö. Jag och L-M blev kvar där hela eftermiddagen och drack vin medan Nille sov på en soffa och de stora barnen skötte sig själva på vårt boende. På kvällen var det lite uppehåll och vi tog en sista middag på vårt stamställe efter vägen. Lite lustigt att samma kvinna som arbetar där visade sig arbeta på den lyxiga resorten! Det är hennes mamma som äger stället efter vägen.

Mindre kul var regnet när vi söndag morgon begav oss mot Krabi. Färjan var väldigt bra men innan vi satt på den var vi tvungna att åka en öppen taxi och sedan longtail i regn och blåst. En stund fick vi också vänta på färjan ute på havet och på barnens frågor om när färjan kommer kunde jag bara svara att jag inte vet - det kan vara om fem minuter eller en timme. Och nu är det jobbigt för oss men tänk på människor som flyr för sitt liv i båtar - proppade med människor, utan mat och vatten, under flera dagar. Det var inte synd om oss, det var bara lite jobbigt.

Anlända till Krabi begav vi oss till centrum efter att ha lämnat väskorna på hotellet. Bäst på shopping i familjen måste jag säga att Perran är. Själv kan jag få svårt att veta vad jag verkligen kommer uppskatta hemma - å ena sidan vill jag fynda, å andra sidan har jag alltför många erfarenheter av fynd som visat sig förbli oanvända hemma i Sverige. Jag köper hellre en dyr t-shirt hemma än åtta i Thailand. Vi har främst shoppat kläder till Perran, smycken till tjejerna och flip-flop till mig. Shoppingturen slutade med att regnet fullkomligt vräkte ner då vi befann oss på en matmarknad för att köpa kycklingspett till Nille som precis vaknat. Det rann floder längs kanterna på presseningarna som utgjorde taket. Snabbt in i en taxi och checka in på vårt fina hotell där det blev mys på rummen i flera timmar. Vi åt middag där också och det var så gott att vi beställde några rätter till! Det gäller att maxa matnjutningen sista dygnet. När andra gäster var på väg ut stoppades de av receptionisten som rekommenderade alla att stanna på rummen i ösregnet. Det regnade mycket!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet