Stöd Ukraina

Emelierssels blogg

Söndag 7 Juli 2013 - Gettysburg

Dag 70

Jahopp. Suttit två timmar med bloggen och så ska jag kopiera innan jag skickar ifall något händer. Vad gör jag då? Jo jag trycker kontroll V istället för C. Å det gick inte att ångra. Jag sliter i mitt hår. Okej, jag börjar om.. *andas*.
Sov förvånansvärt bra i passagerarsätet trots värmen. Inte ofta man kan sova i shorts och t-shirt med rutorna nere. Var bara en kanin som höll mig sällskap på morgonkvisten.
Tankade bilen, hämtade ut pengar i drive-inautomaten och körde sen till en skolparkering för att åka buss ut till slagfältet.
Första slaget var ett kavallerislag.
Var nästan 400 hästar på reenactmentevent denna veckan!
Häftigt att se så många kavallerister slåss samtidigt
Polisen till häst
Åkte tillbaka in mot centrum för att köpa ett par bältesväskor till min kavalleriuniform, en till krutet och en till tändhattarna. Sparade runt 500 kr jämfört om jag skulle köpt det i Sverige.
Fick i mig lite mat och lånade lite wifi av McDonalds så jag kunde boka nattens hotell.

Körde till en annan skola för att åka gratis buss ut igen till slaget.
Kom till samma svacka men det var ingen plats någon annanstans. Folk var ju så fräcka att de hade satt sina stolar överallt och sen gått iväg hela dagen. Jag fick glatt stå vid min plats och vänta två timmar i stekande sol. Satte mig ned en stund och det fylldes på folk bakom mig. Var då man var glad att det finns så många storvuxna människor i amerika för kvinnan bakom mig fixade mycket skugga :D
Ett fint par körde förbi.
Nordstatarna ställer sig på plats.
Och så sätter kanonerna igång!


Så många!
Fotfolket sätter sig ned och låter artilleriet göra sitt jobb.
Långt där borta marscherar sydstatarna upp bakom kanonerna.
Ledet tog aldrig slut!
Slaget vid Gettysburg var det blodigaste under amerikanska inbördeskriget där runt 165 000 soldater tilltog och 46 000 av dom dog.
Och sammandrabbningen var ett faktum. Var gripande att se för att kändes så verkligt.
Här ligger sydstatarna på rad allt eftersom de marscherade framåt.
Och här ligger några nordstatare medan en kvinna springer fram till var och en för att hjälpa till.
Under slaget varande speakern för att oväder kom närmare och precis när slaget var slut kom regnet. Från värmebölja till vågrätt spöregn.
Kunde gå upp en bit för att se bättre över fältet nu när alla flydde till sina bilar.
Tänkte gå till lägret men insåg att det var inte lönt att gå mot strömmen.
Stod länge i den långa kön för att ta bussen till bilen. Polisen dirigerade i varje korsning.
Kom till sist ut och kunde köra mot Allentown där jag bokade två nätter.

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 7 - 8
6 år sedan
Dag 5 - 6
6 år sedan
Dag 1 - 4
6 år sedan
Dag 83
10 år sedan
Dag 82
10 år sedan