Stöd Ukraina

Morbidellos blogg

Tisdag 13 Juni 2006 - Sverige

Bra tips om Skottland?

Jag har långsiktiga planer på att åka till Skottland med min sambo. Om det blir med flyg, båt eller mc - vet vi inte idag men mottar gärna fina tips på smidiga och billiga restips. Har hört att juli månad är den mest "regnfria" månaden och om det stämmer, siktar vi på den månaden givetvis!

Vad vill jag ha ut av resan? Tja, det typiskt inhemska klimatet, människorna och platserna. Vill se vyer utöver det vanliga & njuta av gott whiskey=) Gärna någon romantisk plats oxå...

Jag har kikat lite på en bra hemsida - http://www.visitscotland.com Den har väldigt bra information och utbud men jag tar gärna del av andra resenärers erfarenheter. Har du något att tipsa om - lägg gärna in en kommentar. Tack å det ödmjukaste!
Dela med andra:    

Kommentarer
Amerita säger:
Åk!!! Ett måste! Juli och augusti är bra månader, bra att veta är att det är på västkusten det regnar som mest pga golfströmmen. Tycker att ni ska ta er till kusterna främst, för där finns mycket vackar landskap plus underbara ständer även uppe i norr. Vackrare än medelhavsständerna tom. Finns en liten ö till väst, inte så långt norrut som heter Iona, supermysigt och fint. Inte att förglömma, Isle of Skye! Sen är ju Shetlands- och Orkneyöarna fantastiska precis som den norra udden på fastlandet John o'Groats där båtarna går ifrån. Den norra delen bjuder på språkupplevelser i form av gaeliska, i övrigt pratar de mer engelska än skotska där uppe. Loch Ness (sjön med odjuret) får inte heller missas, den är mystisk precis som ruinen av slottet vid strandkanten. Edinburgh tycker jag personligen bättre om än Glasgow, det finns massor att se som slottet och Forth of Firth, fjorden med en enorm bro över till Fife, ett av landskapen. Åk gärna till St Andrews där man håller golfturneringarna. Husen och miljön är oförglömlig.
Ha en underbar resa. Tänk på att man får ut mer av den spektakulära naturen med sina berg och dalar, hedar och fjordar och man tar sig fram med egen bil. Vänstertrafik och en hel del långhåriga kossor och får är inget hinder. Njut!
//amerita
Postat 2006-06-14 16:26  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet