Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Söndag 20 Mars 2011 - Singapore
Resealbum: Asien -11

Beslutsangest..

Lite tatare mellan inlaggen nu :)

Blev som sagt kvar i Puerto Princesa, den lite losa planen va att stanna en eller tva natter o sen dra vidare till norra Luzon, sa blev inte fallet. Sist jag var har i PP larde jag kanna en del folk o nar jag kom tillbaka norrifran sprang jag pa nagra av dom pa stan o motte sen upp resten av ganget pa kvallen, sa det blev att jag stannade drygt en vecka till...

Fixade sa jag hade en mc under hela tiden, helt klart det basta sattet att ta sig runt om man vill stanna o kika o ta lite bilder nar det passar. Stundtals ar vagarna mkt bra har pa Palawan men ofta blir det ut pa nan grusvag modell katastrof sa man far kora slalom mellan alla stenar. Jag ar forvanad over vad den lilla moppen/motorcyklen klarar av. Ibland far man dock snallt kliva av o knuffa pa lite nar det blir for brant.
Promlemet med att ha tillgang till eget fardmedel e att man tar tvahjulingen aven de kortaste strackorna, man blir forbannat lat helt enkelt, inte bra...

Folket som jag lart kanna e i lite blandade aldrar mellan 20-30 de flesta av dom jobbar i en bar o de andra e kompisar och familj till dom. Tog med mig tva pers en dag o drog soderut. stannade o bunkrade med lite kak o dryck o fortsatte sen in pa lite samre vagar som visade sig bli knappt farbara, flickorna fick ga o jag korde fast i ett gyttjehal. Gjorde dock inte sa mkt var sen tvungen att korsa nagra mindre amazonfloder sa bade hojen o mina fotter blev rena igen. Ett litet mindre problem uppstod da vi fick veta att det var fel vag o var tvungna att vanda, bara att slira tillbaks o inte forsoka vurpa. Gick bra o kom aterigen ut till huvudvagen o kunde valja ratt vag denna gang med lite hjalp fran lokalbefolkningen.
Korde nagra km innan den lilla maskinen inte orkade mer, visade sig att en av flickorna trasslat in sin sarong i kedjan sa nu stod vi dar med alldeles for mkt tyg pa fel stalle, fick bort det mesta o kunde fortsatta de sista 10min till Estrella Falls. Farden tog val dubbelt sa lang tid som planerat men vad gor det lite missoden kan ju va ratt skoj ibland.. Ytterligare ett vattenfall att bada o simma runt i, har blivit nagra stycken pa denna resan, Kunde dock inte simma precis vid fallet utan fick noja oss med en kanske hundra meter nedsroms pga for starka strommar, tva personer hade tydligen drunknat dar sa bast att va pa sakra sidan. Stannade nagra timmar innan vi begav oss hemat gick lite smidigare denna gang nar vi kunde vagen. Fallet o omradet runt va sevart o kandes som ett bra beslut att leta sig dit men bast minnen fran denna dag ar nog resan dit :)

Dagarna sprang ivag fort, gjorde en del utsvavningar bade pa egen hand o med andra. Nan dag pa stranden o en del dagar i staden eller narliggande delar, blev som vanligt alldeles for sena kvallar..
En av dagarna samlade vi ihop oss blev en 10 pers som rullade mot en strand en dryg timme fran staden. Stannade dar hela dagen, grillen som vi slapat med oss glodde fint o vagorna va hoga sa det va skoj.
Blev hemjuden till folk bade pa kaffe o middagar, alltid roligt att se hur dom bor o jamfora lite hur man sjalv har det hemma.
En stor grej har i Filippinerna ar chicken/cock fights, tva tuppar forsedda med rakblad pa sina fotter slass till den ena dor. Har hort sa mkt om det o folk ar helt upptagna med sina tuppar plus att det ligger valdigt stora pengar i och runt sporten eller vad man ska kalla det, sa jag ville se det en gang innan jag lamnade landet. Traffade en snubbe i en bar en av kvallarna som sa att jag kunde folja med han ett par dagar senare till en stor fight strax utanfor stan. Kom dit betalade ratt mkt i intrade o klev in, folk och tuppar overallt. Hade ratt manga hundra ogon till en borjan som stirrade pa mig jag var den enda utbolingen dar. Forst hetsade de tupparna sa de blev forbannade sen borjade dom slass en del matcher var over pa kanske 30 sekunder andra holl pa flera minuter innan nan av dom inte kunde resa sig mer. Folk va helt galna stod o skrek o satsade hur mkt pengar som helst. Dom tranar sina tuppar manader i forvag, ger dom den basta maten och vitaminer plus att en del folk ger sina tuppar massage haha hur skruvat e inte det? Kollade pa en ca 30 fighter innan jag tyckte det rackte, jag ar glad att ha sett det men stodjer inte vad de gor med djuren for fem ore. Sa ut i solen o fota lite glada ungar istallet betydligt trevligare :)

Tiden borjade narma sig for mig att besluta om jag skulle forlanga mitt visum eller dra till nagot annat land hade ju snart vart har tva manader, tanken fran borjan va lite drygt en. Beslutsangesten va stor en del av mig ville verkligen stanna kvar men en annan del dra vidare o se nat nytt land. Efter att ha kikat lite olika mojligheter med flyg o priset for att fa stanna kvar foll kronan pa att dra vidare. Bokade ett flyg som skulle ta mig till Singapore nagra dagar senare.

Det ar latt att trivas har i Filippinerna vet inte om alla har den uppfattningen men personligen stormtrivs jag. Finns sa manga oar att valja bland och ar folket lika trevliga o gastvanliga som de platser jag besokt vill jag garna komma tillbaks.
Sista kvallen i Filippinerna tillbringade jag givetvis med alla skona manniskor jag lart kanna, blev ytterligare en sen natt med manga tack o hej halsningar. Kandes inte langre som jag gjort det mest klockrena val, men men ingen ide att hanga lapp landet finns ju kvar :)

Morgonen darpa blev lite hektisk gick upp tididgt for att hinna med mitt flyg o dessforinnan skulle magen ha lite frukost o moppen lamnas tillbaks, ingen fara pa taket om det inte vore for killen som hyrde ut hojen till mig hade vart pa plats.. Stallet va igenbommat o inte en kotte syntes till, efter lite detektivarbete o manga telefonsamtal senare visade sig att han va bortrest. Sa dar stod jag med en tvahjuling men utan mitt korkort. Loste sig dock bra for han hade lamnat allt till grannfirman som salde tavlor! kunde hamta lappen o ila ivag till flygplatsen.

Efter ett planbyte i Manila begav jag mig av fran Filippinerna hade nu vart har precis 59 dagar langre var inte mojligt pa detta visum sa val andvanda pengar haha. Dar satt man o funderade over hur bra man har haft det o hoppades att resterande resande skulle bli lika bra. Planen fran borjan va ju att dra till Borneo efter Filippinerna men har som sagt andrat de planerna litegranna av olika anledningar men ater igen man kan ju dra dit senare i livet.

Landade ett par timmar senare i Singapore, far se vad denna stad har att erbjuda..

/Anders
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet