Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Lördag 6 April 2013 - Svenljunga
Resealbum: East -13

It's more fun in the Philippines :)

Landade runt midnatt på flygplatsen i Manila, hade sen en dryg väntetid på närmare fem timmar innan jag åter sa hej o tack till finnen innan jag stack söderut till Cebu. Väl framme klämde jag i mig lite frukost o begav mig mot busstationen. Klev på första bästa som gick norrut till Hagnaya där jag efter en del inställda båtar kunde knö ner mig tillsammans med ett gäng andra personer i en banca som tog oss över till Bantayan island. Anledningen till att dom stora båtarna inte gick var för hård sjö men att sätta oss i en liten bambu/trä båt det funka fint, efter en ca timmes guppande kom vi fram totalt genomdränkta men fortfarande glada o med min kamera helt torr tack vare flertalet plastpåsar :)

Mötte ganska omgående upp ett par som jag träffade på Siquijor några veckor tidigare. Mattias som är halvt svensk o halvt filippinare o hans tjej som är från Bantayan. Dom hjälpte mig att leta upp ett bra rum o sen var vi på banan igen. Spenderade mycket tid tillsammans med dom o deras kompisar under den dryga vecka jag var där på ön. Vissa dagar tog jag hojen iväg på uptäcksfärd andra dagar hängde vi mest runtomkring där vi bodde. Ön i sig var trevlig o jag hade tur med vädret så åter igen hade jag inte en endaste tanke på eran kyla hemma i Sverige..

Blev en del sköna fester o många roliga människor jag träffade där innan dagen kom o jag bestämde mig för att röra på mig.. Satte arslet på färjan o sen in i bussen igen ner till Cebu innan jag bordade kvällsbåten till Bohol. Åter igen där då, va ju inte riktigt planen men men haha. Spenderade ytterligare två veckor där tillsammans med folket jag kände sen innan plus en del nya roliga bekantskaper. Kan väl summera mitt återbesök ungefär såhär, lata stranddagar och bra käk plus en massa sena utekvällar med mycket skön musik.

Lämnade Visayas bakom mig o med hjälp av fysikens lagar o jetbränsle va jag återigen i luften denna gång landade jag i Puerto Princesa. Har gått två år sen jag var här sist o förväntningarna var höga då det e en av mina favorit öar här på Filippinerna. Finnen kom o plocka upp mig på flygplatsen för att sedan ge mig lift hem till några av hans vänner som hade ett rum över. Bodde hemma hos dom till och från under tre veckors tid när jag inte var ute på vift på annat håll, mycket smidigt o väldigt trevliga människor. Hade egen nyckel o kunde gå o komma precis hur jag ville. Det blev många glada återseenden dom första dagarna och givetvis en massa nya ansikten o bekantskaper..
En del saker o personer hade ändrat sig ganska mycket under två års tid och en del annat var precis som igår. Hängde i mina favorit barer o träffade massa folk och på dagarna brukade det bli nån dagstur på hojen för att spana på omgivningarna eller åka till nån nice beach.

Tillsammans med personalen plus bandet som brukar spela i baren och några andra turister begav vi oss en dag iväg på en rejäl roadtrip, målet var ett ställe som dom kallade secret paradise. Vi lastade på oss själva o packningen på våra hojar o begav oss iväg, totalt var vi ca 15st som hade två spännande dagar framför oss. Var till en början väldigt bra väg men övergick sedan till det sämre för att den sista timmen i stort sett vara obefintlig. Väglaget bestod till stor del av rullgrus o stora stenar plus att det var väldigt brant så jag fick hålla tungan där den skulle vara för att inte vurpa med min passagerare, kylbox, massa vatten o en del packning :)
Vi klarade oss alla ganska bra trots att några fick lite skrapsår o några hojar behovde lite tillsyn men vi kom alla fram till vårat mål, ett hus uppe på ett berg med den mest fantastiska utsikt du kan tänka dig.

Bakom oss hade vi grönklädda berg och framför oss log öppet hav några hundra meter ner. Ingen trafik, inget folk bara vi och en tjusig solnedgång. Samlade ihop ved till våran lägereld o lagade mat sen blev det många skratt o en del sång innan dom flesta gick o la sig. själv satt jag uppe en bra stund till o bara njöt av lugnet, vågskvalp långt där nere och en alldeles makalös stjärnhimmel.
Dagen därpå gick vi upp tidigt för att dra oss ner mot stranden där vi lagade till frukost o tillbringade större delen av dagen. Plaskade, kastade frisbee och hade det väldans skoj innan vi åter satte av mot civilisationen och Puerto Princesa. Kom tillbaks på eftermiddagen lagom möra i kroppen o många goa minnen.
Klumpen i magen började bli större o känslorna att det snart var dags för hemgång gjorde sig allt oftare påmind, samma sak varje år. Tänkte dock inte hänga läpp o gjorde vad jag kunde för att hålla humöret på topp. Blev ytterligare flertalet roadtrips, stannade några nätter i Sabang där en kompis för övrigt håller på att bygga en bar. Från där begav jag mig mot en annan favoritplats på ön nämligen Port Barton som jag nådde efter tre punkteringar o ett mindre monsunregn. Stannade några nätter där o va ute bland öarna o på kvällarna brukade det bli lite spontanfest på stranden tillsammans med den obligatoriska brasan och nån som spela gitarr, i detta fallet var det en importerad minigitarr från Japan som en tjej fått i present och det lät riktigt bra. Sa hej o tack och begav mig åter mot PP för att tillbringa mina sista dagar där.

Dagarna försvann i rasande takt och det blev många ansikten som jag skulle säga hej då till och givetvis blev det avskeds middag/fest hos familjen jag bodde hos tillsammans med Antti och några andra. Sista kvällen blev sen som vanligt så bara att springa hem o hämta väskan och bege sig mot flygplatsen på morgonen. Behöver väl inte säga att jag somnade långt innan planet lyft :)
Tillbringade två nätter i Manila o levde lite lyxliv med god mat o tjusiga roof top barer innan jag återigen planterade mitt akterparti i en flygplansstol. Hade en hemresa via Peking och Stockholm innan jag tillslut nådde Landvetter.

Har vart hemma ett par dagar nu o börjat få ordning på saker och ting, skall börja jobba på måndag igen för att rulla in lite nya kulor till nästa resa så livet är väl snart tillbaks som det brukar både på gott och ont. Kan ju inte säga att jag är överlycklig av att vara hemma speciellt inte när kvicksilvret visar nästan 40 grader mindre mot vad jag haft dom senaste veckorna, men men det kanske blir en bra sommar här hemma o då ska jag passa på att köra så mycket hoj som möjligt.

// Anders
Lite frusen, ganska tom men många fina minnen :)
Dela med andra:    

Kommentarer
Shango säger:
Härlig reseskildring !! Du är duktig på att skriva måste jag säga.

// Janne
Postat 2015-05-10 11:35  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet