Stöd Ukraina

Richyys blogg

Söndag 21 Augusti 2016 - Boquete

Bergbestigning och nasta resmal

Hej!
Nu har jag varit i Boquete 1 vecka, har varit trevligt, gjort en hel del trevlig vandringar och traffat familjen Peterson. I lordags foljde jag med Daniel Peterson till staden David brevid vid och tittade nar hans son spelade fotboll (7 ar gammal). Sen blev jag hembjuden pa lunch, var valdigt kul att fa traffa Daniel och hans barn igen, valvart att stanna i Boquete sa lange. Om inte hade jag nog angrat att jag spenderat sa lang tid pa samma stalle istallet for att gora andra coola grejer som man hor om.

Mandagen 22/8 tar jag bussen till Santa Catalina, stallet ar mest kant for att det ar en supersurfspot men det skall ocksa ha riktigt bra dykning i narheten av on Cohiba. Sen pa onsdag kommer jag nog att aka direkt till Panama City for att hinna titta runt lite dar, maste ju hinna besoka kanalmuseet.

Bestigning av vulkan Baru.
Man traskar upp pa vulkanen for att sen soluppgangen, har man riktigt tur kan man se tvars over hela Panama, alltsa bade Pacific och Atlantic.
Man borjar vandringen 2400 pa natten for att hinna till toppen tills solen gar upp kl 0600. Vandringen ar totalt 14 km och man tar 1700 hojdmeter upp till toppen som ar pa 3500 moh.

Efter att ha funderat fram och tillbaka hela veckan sa beslutade jag mig till slut att gora det. Var som vantat rikigt jobbigt att vandra mitt i natten men efter 2/3 sa hade kroppen gatt igenom en tuff period och jag borjade kanna mig battre. Val pa toppen fick vi en valdigt fin soluppgang och utsikt. Aven miljon dar uppe var haftig, men massa skagglava pa trad och sa. Aven vandringen ned var bra, kul att se allt man passerat i morkret under dagsljus. Var aven en vacker vandring med harligt vader. Vagen ned gick ju aven mycket snabbare. Totalt upp och ned tog vandringen 11 timmar, var ganska skont att ta en dusch, ata och ga och lagga sig efterat!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet