Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Onsdag 31 Oktober 2007 - Aten

Aten 2007-10-27 -- 30

Anlände Aten kvällen 26/10.

Första upplevelsen av Grekland, Aten och greker är mycket positiv. Alla är himla trevliga och tillmötesgående och generösa. Många kan engelska.

T-banan är extremt ren. Gå ner på godtycklig station i Stockholm och chansen är stor att det stinker avlopp, sopor och kreosot. I Atens t-bana luktar det ingenting. Precis ingenting. Stationerna i city är moderna, rymliga och skinande rena. Själva tågen likaså, fast det går också äldre tåg tror jag. Jag vet inte hur länge de haft t-bana här men tydligen byggdes en hel del till sommar-OS 2004.

Stan i sig däremot -- en blandning av antikt, fult och fulare. Mycket 60-tal och framåt. Övergivna och utbrända hus, skitiga fasader, sopiga bakgårdar, risiga cementmurar, plank och stängsel, klotter, tvätt som hänger på linor, sopcontainrar. Och mitt bland allt utgrävningsområden och fornlämningar. Inga skyskrapor att tala om.

Det är/var rätt dålig luft i Aten har jag läst. Jag kan förstå det. Det är hård trafik. Precis som Beijing nu har som uppdrag att fixa luften till OS 2008 vidtog Aten en del åtgärder 2004.

Mycket motorcyklar och EU-mopeder och jag uppskattar att 40 % av dem inte använder hjälm. Jag såg en en mamma med en dotter i 8-10-årsåldern sittande bakom på mopeden; ingen av dem hade hjälm. Hon tvekade inte att köra bland bilarna på den sexfiliga vägen på Syntagma (Atens Sergels torg). Jag såg också en snubbe i rullstol i bilfilen, men det var ju bara två filer, helt ok.

Många röker. Tydligen också tillåtet på bussar, åtminstone såg jag en chaufför som rökte, med stängt fönster och full buss.

Det är skönt väder i Aten nu. Jag tror det ligger på 20-25 grader. Jag har gått omkring en hel del och betat av diverse fornlämningar som synes på bildmaterialet.
Dela med andra:    

Kommentarer
Intressant inlägg... ska till Aten i februari. Inte precis lockande text... men det är bra att man säger hur det egentligen är.
Postat 2008-02-02 14:35  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
16 år sedan
Tallinn 2008-05-15
16 år sedan
Pirita 2008-05-14
16 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
16 år sedan
Narva 2008-05-12
16 år sedan