Dag för dag: Resealbumet "Bland silverryggar och annat löst folk." av Gubbar_pa_drift

31 december 2016 - Sverige
Vid morgontimmarna blev vi skjutsade från Hallstahammar till Arlanda där vi nu sitter och inmundigar lite frukost. Rune och jag klämmer också varsin bira. Vi har en dryg timme på oss innan det är dags att borda planet till Istanbul, där vi får en bensträckare på ett par timmar.

31 december 2016 - Istanbul, Turkiet
Istanbuls internationella är som tidigare konstaterats inte så mycket att skriva hem om. Mest bara stor och otymplig. Vi hittade oss dock en bar, som jag kände igen från förr, där vi fick i oss varsin turkisk ölsort.

Hoppade sedan på det plan som skulle ta somliga av oss till Kigali i Rwanda och resterande passagerare till Entebbe i Uganda. Lång flygning..........omkring sju timmar. Mitt i det hela hann det också bli ett nytt år......och det skålade vi naturligtvis för.

Conny
1 januari 2017 - Kigali, Rwanda
Något försenade anlände vi slutligen till Rwandas huvudstad Kigali vid två-tiden på natten. Något visum hade vi inte skaffat tidigare, men det var väldigt kvickt och bekvämt ordnat så snart vi landat. Proceduren tog inte ens fem minuter. De bara scannade av passet och tog emot 30 dollar så var det klart för en stämpel i passet. Något för en del länder i Asien att ta efter.

Vi hade bokat in oss på ett lägenhetshotell och hade blivit lovade upphämtningpå flygplatsen. Fanns dock ingen där för att hämta gubbarna utan vi fick leta oss fram med hjälp av en taxichaffis och kom till slut fram. Inrättade oss i vår flat och hade inga problem att somna trots det nyårsfirande som rasade i grannskapet.

Upp för frukost i morse vid niotiden och efter det äntrade vi en bulle till downtown för att bekanta oss lite med Kigali. Hela staden är byggd i ett område med mycket kullar och dalar och det är ingen by där man väljer att promenera för mycket. Höjdmetrarna upp o ned sätter stopp för det. Vi skaffade oss dock en liten kunskap om de centrala delarna och lokaliserade ett kontor för Rwandas turistinformation dit vi ämnar oss i morgon för att skaffa oss lite information om en tur till bergsgoriillorna, som Stefan och jag är inbokade på till fredag. De har nog också lite tips om safari i Tanzania. Regnar en del här just nu och efter en av skurarna så hittade vi oss en taxi som tog oss hem tvärs över dalen. Fågelvägen är det inte alls långt, men med bil så blir det en skaplig sträcka.

Lunchdags när vi kom tillbaka och det blev ett litet bestyr. Något ställe hade bara mat och ingen öl, medan det var tvärtom på på ett annat. Men det gick bra att ta med ölen till det första stället och inmundiga den där vilket löste alla problem. Vad säger länsstyrelserna i Svedala om det månntro?

Inte många timmars sömn i natt så det var skönt att få sträcka ut och vila ett par timmar på eftermiddagen. Framåt kvällningen kände vi oss dock hungriga igen och begav oss ut i grannskapet för att leta krubb. Sniffade oss fram till en bakgård, där lokalborna körde med barbeque. Fick i oss grillspett på getkött med friterad potatis och grekisk sallad. Mums! Gott sällskap hade vi också. Många av besökarna kom över för att slänga några ord med oss.

Nu är det snart midnatt och bara tomten är vaken, de andra gubbarna snusar så gott.........och det ska jag snart också/Conny
2 januari 2017 - Kigali, Rwanda
Gubben ska fräschas upp.
Vi hade tänkt oss ett besök på RDB, som är motsvarigheten till turistbyrån. Detta för att kolla upp Stefans och mitt tillstånd för gorillabesöket på fredag, men även för att få lite information inför resan över till Tanzania när vi är klara med Rwanda. Lång näsa fick vi dock när vi kom fram och upptäckte att där var stängt, då det även idag var någon slags helgdag. Så vi strosade runt en liten stund inne i centrum. Tid för en fika fanns det och vi fladdrade även in på en liten resebyrå och fick ett telefonnummer till en kontakt i Tanzania om vi behöver någon hjälp där.

Letade sedan upp några motorcykeltaxi som tog oss tillbaka till vår del av huvudstaden. Den är som tidigare konstaterats ganska vidsträckt, med sina kullar och dalar och egentligen inte så mycket att skriva hem om. En modern stad med breda fina vägar och mycket nya byggnader sedan inbördeskriget för ett tjugiotal år sedan. Den ger oss dock inte så mycket av spänning och upplevelser. Området där vi bor duger dock gott. Finns tillräckligt av smårestauranger och barer för att vi ska vara nöjda.

Karlsson och jag passade på att snygga till oss inne hos barberaren. Fick oss varsin rakning och håret klippt för en billig penning. Till min sorg upplever jag dock att man allt oftare har gått ifrån den gamla rakningen med lödder och kniv till förmån för trimmer. Inte alls samma släthet och känsla av att vara lika len som en barnrumpa. Men håret fick sig i alla fall en uppfräschning.

På kvällen gick vi tillbaka till samma restaurang som igår kväll. De hade bytt ut geten mot lamm, men inte kände vi någon skillnad. Gott var det i alla fall.

Upp tidigt i morgon så dags för bingen.

4 januari 2017 - Gisenyi, Rwanda
Badsugna gubbar.
Lake Kivu
Vår sista dag i Kigali började med en tidig frukost innan vi gjorde klart med betalningen för hotellet. Tog sedan en taxi till RDB-kontoret och fick våra tillstånd för gorillaturen på fredag. Lite information om Tanzania fick vi också till oss, även om det inte var så mycket.

Väl klara där fick vi tag i en skjuts ned till en väldigt kaotisk busstation. En hel hop med folk kom och ville hjälpa oss med alla möjliga saker. Vi valde till slut ut en man som fick ta oss till bussen mot Gisenyi. Färden gick upp och ned genom berg och dalar. Då och då i en hiskelig fart i nedförskurvorna. Vi kom i alla fall helskinnade fram efter vår tretimmarstur och tog en bil till det hotell vi bokat. Ganska rudimentärt och den person som tog emot oss pratade ingen engelska så det tog en stund innan allt var klart.

Vi kände oss lite hungriga och efter lite letande hittade vi oss en restaurang i grannskapet. Gott med lite grillad fisk. Tog oss sedan en promenad för att utforska den lilla staden. Ganska snart gjort och efter lite kortspel senare på kvällen fick det bli en tidig sänggång.

Blev sedan väckta vid halvnio-tiden då vi fick frukost levererade till våra rum. Hade inte riktigt räknat med det, så det smakade extra gott. Tog oss därefter en promenad ned till randen av sjön Tivu där vi hittade en fin sandstrand. Det är en riktigt stor sjö, som dessutom tillhör de 10 djupaste i hela världen med sina tvåhundra meter. Den är även gränssjö till demokratiska republiken av Kongo. Naturligtvis tog vi oss ett dopp och temperaturen var som i vilken svensk innersjö som helst om sommaren.

Nu sitter vi och smörjer kråset igen. Fisk och kokt potatis för mig och pizza för de andra gubbarna.

/Conny
Ska vi dra över till Kongo?
5 januari 2017 - Rwanda
Mannen med symaskinen
6 januari 2017 - Rwanda
Dansuppvisning i nationalparken.
Vandrargänget på väg för att söka gorillorna.
Jag sköter mitt.
Flytta på dig, jag vill fram.
Nu vill silverryggen flytta på sig. Då följer alla
Följ med här nu.
Matdags
Så här nära var vi.
Inte så stor.
Stefan och jag, vår guide Edvard och våra porters