Vad händer om jag måste avbeställa min charterresa?

Teresen
Medlem sedan 2013, besökt 8 länder

Foto: Thinkstock
Får jag pengar tillbaka om jag måste avbeställa min charterresa? Kan jag avbeställa resan om min reskompis inte längre kan följa med? Här svarar vi på de vanligaste frågorna.

När du ska boka en resa så kan det kännas lite läskigt att betala stora summor långt i förväg.
Oförutsedda saker kan hända före avresan, i värsta fall kanske du tvingas att ställa in resan helt och hållet. Kolla noggrant med researrangören och deras villkor för avbeställning, det kan nämligen variera. De flesta seriösa företag tillämpar de allmänna villkor för paketresor som Konsumentverket tillsammans med Svenska Resebyråföreningen har fastställt. De är är även medlemmar i Researrangörsföreningen i Sverige (RiS). Här svarar vi på de vanligaste frågorna.

Vad är en paketresa?

En paketresa är när du bokar flera saker hos en arrangör, som transport och flyg. Här pratar vi om charterresor, men det kan även innebära en kryssningsresa eller om du har bokat flyg med transfer.

Kan jag avboka min charterresa och få pengarna tillbaka?

När du bokar en charterresa så innefattas du oftast av villkor som gäller i paketreselagen, fråga om researrangören tillämpar detta. Har du köpt ett avbeställningsskydd kan du få tillbaka pengarna om du av giltiga skäl inte kan åka. Hur mycket pengar du får tillbaka beror på hur nära inpå resan du avbokar, vad som gäller hittar du hos varje enskild researrangör. Vissa researrangörer använder sig även av öppet köp av vissa resor om du har avbeställningsskydd, bokar långt i förväg och till exempel sedan avbokar tre månader före avresan. En nyhet är att researrangören inte får kräva slutbetalning av resan tidigare än 40 dagar före din avresa.

Hur funkar ett avbeställningsskydd?

Ett avbeställningsskydd är en slags försäkring som ger ett bättre skydd om något allvarligt händer före avresan. Om researrangören tillämpar allmänna villkor för paketresor och du har ett avbeställningsskydd behöver du inte betala mer än 200 kronor om du tvingas avboka din resa. Avbeställningsskyddet tillsammans med läkarintyg och/eller släktskapsintyg gäller om:
- du, din medresenär eller den du ska resa till drabbas av allvarlig sjukdom, olycksfall eller dödsfall.
- en nära släkting drabbas av allvarlig sjukdom, olycksfall eller dödsfall.
- något oförutsett inträffar som gör att du tvingas avboka din resa, till exempel om ditt hus brinner ner.

Nytt för i år är att om du är för sjuk för att avboka resan på egen hand så ska familjen kunna göra detta åt dig.

Obs! Eftersom alla researrangörer har olika villkor så gäller det att kontrollera vad som gäller i just ditt fall. Du kan till exempel inte avbeställa resan och få pengarna tillbaka bara för att du har ångrat dig. Då får du istället göra en ombokning och vad som gäller då beror på vem du bokar med.

Hur skaffar jag avbeställningsskydd?

1. Avbeställningsskydd kan ingå i din hemförsäkring, eventuellt köpas som tillägg.
2. De flesta banker och kreditkortsutgivare erbjuder avbeställningsskydd om du betalar delar av eller hela resans belopp med deras kort.
3. Reseförsäkringsbolagen säljer avbeställningsskydd.
4. Resebyråerna och researrangörerna säljer ofta egna avbeställningsskydd eller är återförsäljare åt ett reseförsäkringsbolag.

Tips! Tänk på att till exempel hemförsäkringens avbeställningsskydd inte alltid innefattar ombokning av biljetten. Därför kan det vara bra att kolla vad som gäller innan du väljer, eller väljer bort researrangörens av- och ombokningsskydd.

Går det att boka om charterresan?

I många researrangörers avbeställningsskydd ingår även ombokningsskydd. Vanligtvis kan din resa bokas om till annat datum oavsett anledning, men då med ett visst antal dagar före avresan.

Kan någon annan åka istället för mig?

Enligt paketreselagen har du rätt att överlåta paketresan till en annan person, men då måste den nya resenären uppfylla samma villkor och krav som du fick när du bokade resan. Dock kan rätten att överlåta resan helt eller delvis begränsas beronde på den enskilda researrangörens villkor, om det till exempel finns underleverantörer som ställer andra krav.

Jag är missnöjd, var vänder jag mig?

Är du av någon anledning missnöjd med ditt avtal med researrangören ska du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller anmäla avtalsvillkoret till Konsumentverket.

Detta gäller hos varje enskild charterarrangör

- Apollo
- Fritidsresor
- Ving
- Solresor

Se mer information om relgerna

- Konsumenternas Försäkringsbyrå
- Konsumentverket - Resor
- Svenska resebyråföreningen