Famlofquists blogg / Thailand

Fredag 31 December 2010 - Koh Similan
Hemkomna efter 3 helt fantastiska dagar till sjöss.

Nyårsafton lämnade vi Khao Lak för att bege oss ut på en snorklingstur med Poseidon Tour. Vilka dagar, vilka upplevelser vi fått. Vi har under 3 dagar varit runt på olika platser i ögruppen Similan Ilands.
3 dagar med fantastik snorkling, underbar mat och ännu ett suveränt dyk.
Vår guide Lee från England var toppen och kunde öarna och dess platser utan och innan.

Båtresan tog c 4 h ut, då det var en liten båt som vi bodde 18 st + besättning. Som tur var hade vi ingen sjögång så resan gick lugnt och fint. Första dagen var ju NYÅRSAFTON och den blev annorlunda men lyckad och oförglömlig.

Vi stannade vid Hideaway Bay, Princess bay där vi snorklade och badade och njöt. Medan de andra skulle ta sig en promenad på en av öarna hade vi turen att få plats på en av dykbåtarna som fanns i närheten. Vi dök på Anitas Reef tillsammans med vår spanska instruktör. Vilket dyk, och vilken upplevelse. Vi fick se många fina STORA fiskar. Stefan blev tom lite attackerad av en stor, då menar vi stor ”triggerfish”.

Nyårskvällen firades med mängder av god mat och trevligt sällskap. Innan 12 slaget skickade vi iväg en rislampa med en mängd olika önskningar och tänkte på alla er härhemma. Sedan blev det skumpa och raketer. Alla båtarna runt omkring hade ”bunkrat” upp så det small rejält ute på vattnet.

Nyårsdagen spenderades antingen i vattnet eller på soldäck under en klarblå himmel. Idag när i snorklade hade vi förmånen att få simma tillsammans med sköldpaddor. De är så söta och fina och deras ögon är helt underbara.
Framåt eftermiddagen lade vi till i Donald Duck Bay där vi skulle spendera kvällen och natten. Donald Duck Bay är nog en av de mest kända öarna runt Similan.
Vi badade både från stranden och från båten. Stranden var något av det finaste jag sett, sanden var som mjöl .
Alla barnen & ungdomarna hade massor med bus från båten med många goa skratt.

Vi fick en underbar solnedgång från land och det blev både kvällsdopp och morgondopp.

Sista dagen skulle vi snorklat på Bacon Reef men tyvärr blåste det för mycket så det gick inte att lägga till. Vi fick istället uppleva några andra ställen istället innan båten gick hemåt mot Khao Lak Igen. På hemresan hade vi delfiner längs med fören hem, och bara det är en upplevelse.

Denna båttur är något av det bästa på resan . Vi har varit på fantastiska platser, sett fantastiska djur och ätit fantastisk mat. .
Våra underbara kockar som fanns med oss på resan lagade den godaste thaimaten jag ätit. Hur de kunde få ihop buffé efter, mellan mål och till och med en anka på sen kvällen till nyår är helt otroligt. Livet på båten gick över förväntan och att sova 18 st. i ett och samma rum gick hur bra som helst. Längtar redan och hoppas att få möjligheten att göra denna tur än en gång.
Torsdag 30 December 2010 - Khao Lak
Efter en hel dag på upptäcktsfärd på moped så har minsann ”baken” blivit platt. Vi har haft en supermysig dag med både sightseeing, god mat & bad.
Vi började dagen med att åka in till Khao Lak och där stannade vi på ett hotell som fortfarande stod tomt sedan tsunamin. Det var ganska hemskt att se, och nu hade det blivit så förfallit. Vi åkte sedan vidare in till polisbåten som vi alla sett bilder på sedan tsunamin.
Både Gustaf och William fick nog en helt annan bild av katastrofen 2004 nu när det fick läsa och se det i verkligheten. Vi tog även sväng med mopederna förbi det monument som finns. Thailändarna är ju ett positivt folk och det märks på deras sätt de återberättar och sättet de byggt upp sin vardag igen.

Vi fortsatte upp längs kusten och vek av den del på vägen för att ta sig in i djungeln och komma till vattenfallen som det finns några stycken av. Några lite mindre och några lite större. I området runt Khao Lak ligger det en hel del nationalparker som är värda att besöka.

Vi åt lunch i norra delen, på White Sand Beach. Det är en sträcka med många STORA FINA resorts.
Stranden skiljer sig en del från söder till norr, då den är mörkare i söder och ljusare i norr. Vi körde förbi ett par område där man även kunde se spår av tsunamin. Bland annat körde vi förbi ett fantastiskt japanskt spa och till granne sedan låg ett helt öde hotell. Nästan inget folk på stranden och det kändes nästan lite kusligt. Tror inte att jag skulle vilja på granne med ett helt tomt fd. Lyxresort.

Kvällen var vi inne i Khao Lak och åt gott, shoppade lite och åt de goda thailändska pannkakorna. Sedan var det dags att lämna tillbaka mopederna och åka tillbaka till fina Poseidon Bungalows för att förbereda sig inför nästa upplevelse- Similan ilands .
Onsdag 29 December 2010 - Khao Lak
William har varit så dålig i natt. Stackars kille. Han har tagit det lugnt hela förmiddagen med Stefan . han är på bättringsväg så förhoppningsvis hade han " bara" fått i sig ngt.

Vädret var mulet så vi tog en promenad längs stranden.
Känns ganska konstigt att vara här när det borde var massor med människor här, men iår är det väldigt lite turister. Stranden brukar vara rena ”highwayen” med hurtiga människor som både spinger och går. Vi har märkt av på alla våra stopp har det varit betydligt färre turister än vad vi mött de abdra åren.
Efter lunch var det dags att lämna Koh Lanta för denna gång med riktning mot Phuket. VI hade en bra båttur ännu en gång även om det skumpade lite grann. Dessa speedbåtar har baar 2 lägen stopp eller fullgas.
Väl framme i Phuket mötte vår taxi upp oss som skulle ta oss upp till Khao Lak . Det var en längre resa än vad jag väntat mig, tog knappt 2 tim.
Det är alltid kul att resa med bil/minivan då man får möjlighet att se lite mer av landet.

Väl framme på Poseidon Bumgalows där vi ska vi nu ska bo 2 nätter innan vi beger oss ut på havet i 3 dagar. Poseidon ligger ca 7km söder om Khao Lak och alldeles nere vid stranden. Det är ett svenskt par som äger och driver detta lilla ställe.

Vi tog en taxi in till Khao Lak ganska så snart efter vi checkat in. Vi åt på ett mysigt ställe, strosade runt och hyrde våra mopeder som vi ska fara runt på imorgon. Vi fick köra en runda för att tanka upp mopederna och jisses vad de kör, men som tur är har de ganska bred väggren på de stora vägarna.
Khao Lak verkar vara ett mysigt ställe och finns många restauranger och små butiker att handla i. Eftersom vi inte shoppat ngt nämnvärt så blir det kanske något litet här. Ser fram emot morgondagen att få upptäcka Khao Lak med omnejd.
Tisdag 28 December 2010 - Koh Lanta
Eftersom vi alla 4 kändes oss mer än klara med lilla ön Koh Bulon så begav vi oss mot Koh Lanta 1 dag tidigare än planerat.
Kl.10:00 skulle vi bli hämatde av speedbåten från Koh Lipe. Vi satt snällt och väntade på att Longtailen skulle ta oss ut till båten , och av en ren slump 20 min efter utsatt tid frågade en servitör vart vi var på väg, och när vi sa Koh Lanta sa han, de har ju redan åkt... Då blev jag tokig.. Som tur väl var hade båten som denna dag hade lagt till på andra sidan ön inte hunnit ge sig iväg. Efter många om och men kom vi iväg men dock ca 40 min försenat. Eftersom det endast går en båt per dag var det viktigt att vi kom iväg. Denna avslutningen gjorde ju inte vår vistelse till ett bättre minne, så Tack o Hej Koh Bulon för detta var både första och sista gången .
Båtturen var härlig,sol, och inga vågor, så är 2 tim med stopp på Koh Muk & Koh Hai. Vinden lyckades ändå tyvärr ta hans fina keps, men man får hoppas att den som hittar den blir glad
Stoppet på Koh Muk fick en att minnas de härliga dagar vi hade 2006.
Väl på Koh Lanta fick vi boende ganska omgående som heter Lanta Garden Home http://krabidir.com/lantagardenhome/ . Det fanns många som ville visa oss lediga rum och det var inte något vi hade förväntat oss, då vi 2006 vet att det taijt med boende.
Vi fick en mysigt rum med pool alldeles vid stranden och det visade sig att det var bara 100 meter från där vi bodde sist.
När vi precis hade anlänt till hotellet kom regnet, och som vanligt öppnar sig himmeln. Vi passade på att äta lunch där vi bodde. Sedan for både William & Gustaf i poolen och jag och Stefan gick en runda längs stranden. Jag passade på att få en bodyscrub och massage , och det är lika skönt varje gång. Gustaf hade längtat så efter att få äta kötbullar, sås och lingon på restaurang Picasso, som gör all mat till svenska skolan på Koh Lanta. Kvällsmaten intog vi såklart där, och lika mysigt att sitta med fötterna i sanden och njuta.
Sedan åkte vi in till byn Saladan där vi hade tänkt att shoppa och mysa lite. På Gustafs önskelista stod nya cyklop inför kommande stopp på resan. Tyvärr blev William magsjuk så Stefan och William fick bege sig hemåt. Gustaf och jag strosade runt innan vi tog en Tuk Tuk hem igen.
Söndag 26 December 2010 - Satun
Annandag Jul 26 dec

Imorse blev vi hämtade av en Longtail vid Mountain som skulle ta oss till Pattaya beach där alla båtar kommer och går till och från Koh Lipe. Där har de en plattform ute i vattnet som man bli lämnad på.
Idag tog vi farväl av Koh Lipe och begav oss till nästa ö som heter Koh Bulon och ligger 1 h med Speedbåt från Lipe. Båten var verkligen fullpackad, och vi hade sån tur att vi skulle av på första stoppet så vi fick platserna framme i fören.
När vi närmade oss ön fick vi en smärre chock, hela vattnet var fullt med maneter. Jag har aldirg sett så stora i hela mitt liv. Jag lovar att de var så stora och så äckliga, gissar på att omkretsen var ca 50 cm om det räcker . Både William och Gustaf sa direkt att här badar inte vi. Dock fick vi höra att inne vid stranden var det fint men man kunde se en och annan manet...
Longtailen hämtade oss ute i vattnet och väl inne vid stranden såg det mycket bättre ut.
Vi fick ett litet mysigt hus på Pansand Resort där vi ska bo några nätter.Stranden var ju inte i närheten av Koh Lipe. Tror att vi alla var en aningen besvikna när vi hopapde i land.
Vi tog en promenad till en udde som låg lite längre fram och där ar det helt ljuvigt fint att bada, och inte en enda manet i sikte. Vi åt lunch på Bulon Resort och det var toppengott. Sedan spenderade vi efterdagen med att bara sola, bada, bygga i sanden och ja, ta det lugnt, finns inte så mycket annat att göra. På kvällen tog vi det lugnt vid på vår altan, läste böcker och spelade kort.

Dag 2 Koh Bulon

Ännu en slappedag. Idag tog William, Stefan och jag en promenad till andra sidan ön för att kika runt lite. Ingen av oss blev väl imponerade, men det är ju alltid kul att se nya platser, kunna jämnföra och känna vilka platser som är ens guldkorn. Gustaf stannade hemma i hängmattan o läste sin bok. William , Gustaf och jag passade på att få massage vid stranden och det var såklart jätteskönt. Vi kände oss ganska klara med ön och bestämde oss för att boka om båtbiljetten och fortsätta vidare mot nya mål. Allt fixade sig så vi packade ihop oss på kvällen och kände oss nöjda med det.
Tyvärr hade vi lite otur med vårt boende, då det blev strul med vattnet så vårt hus blev utan vatten, och när vi väl fick så var det inte speciellt fräscht och en vidrig doft spred sig i huset.. De var fullbelagda så vi kunde inte byta boende heller, men det blev lite bättre under kvällen efter att Gustaf sprutat upp all deodorant, så det gick att sova där.
Lördag 25 December 2010 - Koh Lipe
Vi bestämde oss för att avsluta sista dagen med att hänga på Lotus Dive ut på ännu en härlig dykdag.
Eftersom vädret har varit lite ostadigt och vindar, fullmåne och tidvatten påverkar dykningen så kan man inte bestämma definitivt förrän samma dag vart man ska dyka. Tanken var att denna dag få åka till Far Ilands där vi inte varit men så blve det inte . Vi stannade lite närmare Koh Lipe och fick istället dyka på 2 nya ställen som heter Talu och Stonehenge. Båda dykställena är populära men Stonehenge brukar man kunna se många Barracudas .
Sista dagen fick vi ha Mike för oss själv och han var så duktig. Mike var ifrån England och gick sin utbildning till Dive Instructor hos Lotus Dive.
Dock fick vi korta ner lunchen då tisvattnet var på väg in och skulle vi hinna bort till Stonehenge innan det blev för strömt så fick vi korta lunchen. Samtidigt måste man ju pausa mellan dyken för att låta kroppen återhämta sig. Lika god mat som vanligt och lika ljuvligt att lägga till längs en strandkant där man är själv och njuta och lapa sol.
Gustaf han åt sedan hopapde han i vattnet och njöt.
Väl framme på Stonehenge hade vi 10 min på oss innan vi skulle vara nere på djupt vatten, annars blev det för strömt för oss. Vi hann ner under ytan i tid och hade ett helt fantastiskt dyk. Vi såg ett stort stim med Barracudas och en massa andra spännande fiskar och koraller.
När det sedan var dags för att stiga upp så var det fruktansvärt strömt, nästan lite obehagligt, men det gick bra .
Vi har haft en helt underbar dag på havet och det känns vemodigt att åka härifrån imorgon.
Kvällen packade vi ihop oss, gick och åt en sista middag nere i byn på vår favorit restaurang, handlade det sista och sade hej då till alla trevliga människor vi stött på.
Jag tror och hoppas att vi inom snar framtid kommer tillbaka till koh Lipe. För mig är detta en av Thaialnds bästa och finaste öar och här finns så mycket att göra inom kort avstånd.
Imorgon bär det av på nya äventyr och såklart det ska bli spännande, men vi kommer att sakna Koh Lipe.
Fredag 24 December 2010 - Koh Lipe
God Jul från ett soligt Koh Lipe,
Idag är det Julafton och det är så underbart att befinna sig på sydligare breddgrader där det är dryga 30 grader och solen har skinit hela dagen.
Idag har vi haft en underbar julafton. Solat, badat och myst på altanen. Vi spelade såklart Spelat –och festade till det med skumtomtar som vi tagit med oss. Alla paketen var inköpta Koh Lipe så häromkvällen var vi ute på shopping
Kvällen firade vi på Poohs med att äta baberque . Våra vänner Erik & Faddy från Belgien var även där då Erik var jultomte , och har säkert varit de senaste 10 åren
Vi satt och pratade länge och en mysig kväll.
Detta året har vi verkligen träffat en massa härliga människor, och jag hoppas att få återse dem på Koh Lipe igen.
William och Gustaf har varit klädda i sina nya T-shirtar de fick av våra dykinstruktörer Neil & Amanda- Save Koh Lipe. De har varit så glada för killarna och tyckte att de var så dyktiga. Som Erik vår granne sa om Gustaf, ”han simmar ju redan som en delfin, så dyka är en självklarthet för honom.”

GOD JUL till er alla från oss som befinner sig på en av världens pärlor-Koh Lipe
Torsdag 23 December 2010 - Koh Lipe
Vaknade av en strålande sol och blå himmel –Härligt. Idag har vi haft en underbar dag och bara njutit av dagen till fullo.
Vi bestämde oss för att ta en promenad/upptäckstfärd. Vi hann inte går så många meter innan vi stötte på ett trevligt par från USA som vi pratade med länge och väl. Detta är det som är så mysigt med att resa, man träffat nya människor som man aldrig hade mött. Att byta erfareneheter och tips är så givande.
Idag har badat och badat.Gustaf har haft en riktig baddag. Gustaf har badat med en pinne hela dagen.
Medan vi andra strosade längs vattenbrynet var Gustaf mer under vattnet än över.

Nästa stop blev såklart hos hos Mr Gong där vi slog oss ner för en fika och lite paus.
Sedan fortsatte vi längs Sunrisebeach . Bredvid Mr Gong ligger några enkla bungalows som vi kommer att bo i nästa gång vi kommer dit. De heter Varin II, väldigt enkla bambuhyddor men har ett helt suveränt läge på stranden och närheten till bygatan.
Längs Sunrisebeach ligger det en både enklare boende samt lyxboende. Castaway Resort är också ett fint ställe att bo på, och där bor mest dykare då det är ett PADI ställe. Otroligt fina bungalows i 2 våningar med ljuvlig utsikt.
Tvärr så bygger de lite för mycket och skickar undan urinvånarna Chao Leh som de kallar sig.
Just nu höll de på att bygga ett lyxresort precis vägg i vägg och det är inte så kul tycker jag. Det är det som är charmen med att få komma ut till Koh Lipe

Vi stannade och badade i en liten liten vik där vi var alldeles ensamma. Gustaf och jag byggde i sanden, Stefan läste och Williiam bara låg och njöt. Vi hade köpt några mango som vi delade och oj så goda de var.

Kvällen spenderade vi på Pattaya beach där vi satt med fötterna i sanden och tittade på solnedgången, och åt gott, sämre kan man ha det en Lillejul 
Onsdag 22 December 2010 - Koh Lipe
Medan vi satt och åt frukost och kiakde ut över havet började det blåsa mer och mer så Stefan kände för att prova att Kita direkt på morgonen.
Jag följde med och fotograferade en hel del.
Stefan han var lyrisk och hade några timmar med Strålande sol, vind. Lyckan är gjord när man får kita på grönt vatten och utan våtdräkt.
Förmiddagen var vi på stranden där vi bor och när vi blev hungriga gick vi till en supermysigt litet ställe på Pattaya Beach. Den lilla restaurangen bara dök upp när vi tvärsade genom skogen och gått på några små "snirkliga" gångar. Det var ett reagge hak och det pasade vårt tempo perfekt. gungor i träden, god mat, en kall Chang, tja livet är underbart!

Eftermiddagen spenderade vi på Sanom Beach. Tänk att det finns små pärlor kvar och Sanom är defenitivt en av dem.
Gustaf har mer eller mindre bara legat med kepsen på idag och läst bok. När han sätter igång så kan det bli både en och 2 böcker på en dag. Alla böckerna han ahde med sig är slut så nu läser han en av mina. -Jag är Wanted ( http://www.wwd.se/Bocker/Bokpresentationssida/?Isbn=9789146220176 )

Ikväll var vi ute med våra trevliga grannar och åt. De ska resa vidare i morgon mot Koh Samui. Vi hade en härlig kväll med massor med god mat & skratt. Det är detta som är så härligt när man reser, man träffar så många msyiga människor som man aldrig hade stött på annars.
Anna och jag som träffats här på RG kommer def. att hålla kontakten, som sagt : Travelling is an investment, not a cost
Tisdag 21 December 2010 - Koh Lipe
Idag fick barnen sova ut :-). Stefan och jag vakande tídigt, låg och läste en stund i hängmattan innan vi gick och åt frukost. Det är så lyxigt att ha lite äldre barn så man kan få lite tid för sig själv och vetskapen att de klarar sig själva.

Idag har vädret varit det bästa på länge så idag har vi slappat, badat och försökt plugga till kvällens PADI-Teoriprov.
William är den som tar det hela med ro. Stefan & Gustaf pluggar som bara den och jag är förhörsledare :-)

Provet gick vädligt bra så numera kan vi titulera oss PADI OW , Tjohooo.
Barnen tycker detta är så coolt och både Stefan och jag är garanterade att de kommer att ha stor glädje av detta. De har många resmål framför sig så på nästa resa är jag inte förvånad om det blir ett Advanced Cert,