Transsibiriska järnvägen

Resealbumet skapat av: Jimhan
19 juli 2008
Visningar: 2934
Sommaren 2008 gjorde jag och en kompis en resa som vi drömt om och planerat länge. Vi åkte transsibiriska järnvägen från Moskva till Beijing!

Resan inleddes med några dagar i Moskva tillsammans med en rysk vän. Vi bodde hemma hos hans jättetrevliga mormor, som skämde bort oss med god mat och rikligt med vodka. Förutom att se berömda sevärdheter som Röda torget och Kreml besökte vi också flera marknader, där vi köpte en del mat inför den långa tågresan. Dessutom bjöd vår ryska väns mammas väninna oss på en Moscow by night-sightseeing med sin bil. Vi åkte genom stora delar av stadens centrala delar och stannade bl a vid en utsiktspunkt, varifrån vi kunde blicka ut över Europas största stad insvept i förtrollande kvällsdimma.

På tåget till Ulan Bator hade vi bokat andraklassbiljetter, men fick av någon anledning åka i första klass. I vår vagn var det mest äldre personer, bl a ett trevligt danskt par och en stor kinesisk munk. Dagarna på tåget förflöt i sakta mak medan landskapet svischade förbi utanför fönstret, och efter ca 4 dagar hade vi nått den mongoliska gränsen. Efter 7 timmars gränsformaliteter på båda sidor kunde vi rulla vidare mot Ulan Bator genom den varma sommarnatten.

Vi vaknade upp i ett vackert stäpplandskap på väg ner mot den mongoliska huvudstaden längs ett ringlande enkelspår. Trots åtskilliga påstridiga erbjudanden om taxi från stationen tackade vi enträget nej; vi skulle banne mig ta oss till hotellet på egen hand! Efter att ha gått lite fel några gånger, skakat hand med en lurig typ som kallade sig Djingis Khan och frågat massor av folk som inte kunde engelska om vägen kom vi efter någon timme äntligen fram till Hotel Dream, där vi kunde duscha av oss resdammet.

Nu gällde det att hitta något att äta och vi hamnade på en utmärkt ukrainsk restaurang, där personalen gick in genom en dörr med texten "Stuff Only". Vi besökte sedan det imponerande Gandan-klostret med en över 20 meter hög staty av Buddha och fortsatte till Naturhistoriska museet, som har många intressanta avdelningar. Det som de flesta kommer för att se är dock de mäktiga dinosaurieskeletten, så också vi. Kvällen avslutades på en koreansk bufférestaurang med bara koreanska gäster och ABBA i högtalarna.

Nästa morgon gav vi oss ut på en tredagarstur med egen chaufför och guide till mongolernas gamla huvudstad Karakorum och Hustai nationalpark med vilda hästar. Turen bjöd på fantastiska vyer av orörda landskap med fritt strövande djurflockar långt borta i fjärran. På kvällen i Hustai nationalpark lämnade vi gercampen och vandrade upp på en stor kulle i närheten och såg solen sänka sig över det vackra landskapet. På vägen ner hamnade vi mitt i en flock med hästar och kor som långsamt vandrade förbi och betade.

Tåget mot Beijing var sprillans nytt med LCD-skärm vid varje bädd och vi hamnade i en vagn med nästan bara holländare. Vi delade kupé med ett par från Alkmaar som hade bott i Saudiarabien.

Beijing välkomnade oss med ett myllrande folkliv och klibbig värme. Efter en svettig promenad, en tur med tunnelbanan och ännu en promenad kom vi fram till vårt hem för de närmsta 6 dagarna: Hotel Yi Fa. Dagen efter åkte vi ut till muren och vi hade en väldig tur med vädret, då detta var den enda soliga dagen under vår tid i Beijing. Trots att det vimlade av turister var det ändå häftigt att vandra på detta monumentala byggnadsverk.

Det märktes verkligen att Beijing genomgår en enorm förvandling inför OS, i varenda gathörn stod byggkranar och byggarbetarna verkade jobba dygnet runt. Mitt i allt detta moderna stadsbyggande står dock Förbjudna stadens otaliga palats som en påminnelse om Beijings urgamla historia och långa traditioner. Kort sagt var Beijing en mycket intressant stad att besöka.

Resan skulle ha kunnat sluta här, men vi fortsatte till Qatar. Eftersom Qatar Airways var billigast på flygningen Beijing-Stockholm kunde vi inte låta bli, och passade också på att stanna två dagar i detta spännande land vid Persiska viken. Vi bodde kungligt på Mövenpick Tower & Suites i Doha, där vi vilade upp oss efter den långa resan. På kvällen åt vi middag på ett lyxigt köpcentrum med inomhuskanaler och gondoler.

Dagen därpå gav vi oss ut på ökensafari med egen chaufför/guide i traditionell arabisk klädsel. Efter att ha ridit på kameler och dundrat fram över sanddynerna åt vi lunch vid en öde strand vid gränsen mot Saudiarabien. Tillbaka i huvudstaden Doha åt vi en enkel och god middag på en restaurang i centrum, långt från lyxhotellen i West Bay, innan vi tog oss ut till flygplatsen och väntade på planet som skulle ta oss till Stockholm.

Efter en behaglig flygning landade vi på Arlanda vid sjutiden på morgonen och vem får vi syn på där, om inte Göran Persson! Min reskompis flög sedan hem till Göteborg, medan jag fortsatte till Oslo för att ta mig till mitt sommarjobb strax norr om Hamar.

Att åka transsibiriska järnvägen var en spännande upplevelse och avslutningen i Qatar satte verkligen pricken över i på denna fantastiska resa!
Kategori: Backpacking
Besökta länder: Kina, Ryssland, Mongoliet, Qatar
Reslängd: 23 dagar
Datum: 7 - 29 juni 2008
Blogg: 2 inlägg

Bilder

Karta

Kommentarer

Av Strid
22 juli 2008 21:59
Vilken spännande resa! Du har hunnit med mycket på 2 veckor!