Sapa - spännande bergsfolk och svindlande vyer i norra Vietnam

Resealbumet skapat av: Rolf_52
5 apr. 2015
Visningar: 388
Sapa uppe i bergen i nordvästra Vietnam strax söder om den kinesiska gränsen är ett populärt resmål för turister som åker till Hanoi. Det som lockar är de färgstarka bergsfolken och det dramatiska bergslandskapet med svindlande vackra vyer och risterrasser som klättrar längs sluttningarna.

Februari är kanske inte den bästa perioden att besöka Sapa. Vädret var kallt, dimmigt och regnigt. Som tur var fanns elektrisk filt på hotellrummet och möjlighet att brygga hett te. Trots detta blev turen till Sapa en stor upplevelse och hade kunnat bli ännu större om vår chaufför hade kunnat något ord engelska. Många missade fotostopp blev det.

Vi valde att hyra bil eftersom vi hade ont om tid. Att köra själv är inte tillåtet och dessutom riskabelt om man startar i Hanoi. Turen arrangerades av Tuan Linh Travel. En on-line resebyrå som först gav ett mycket positivt och trovärdigt intryck men tyvärr inte höll vad de lovade. Vi blev exempelvis lovade att åka den gamla vägen genom en massa fina småbyar från Hanoi till Sapa. När vi skulle starta hade den vägen plötsligt blivit för dålig. Väl framme i Sapa vägrade chauffören att göra turer längre än 20 km. Tre dagars bilhyra kostade lika mycket som en månad i Thailand. Tuan Linh Travel är alltså inget jag kan rekommendera. Däremot var resmålet Sapa en överväldigande upplevelse och vi hade gärna stannat längre än de tre dagar som var inplanerade.

Vi anlände till Sapa strax före Tet – den vietnamesiska varianten av det kinesiska nyåret vilket präglade aktiviteten i Sapa och de omgivande byarna. Alla var fullt upptagna med att köpa eller sälja lyckobringande persikoträd eller apelsinträd inför Tet och många restauranger hade stängt för att personalen hade rest till sina hembyar för nyårsfirandet.
Kategori: Kultur & Historia
Besökta länder: Vietnam
Reslängd: 4 dagar
Datum: 12 - 15 februari 2015

Bilder

Karta

Kommentarer

Av Rolf_52
15 apr. 2015 19:11
Tusen tack Merja :)
Av Merlin
15 apr. 2015 06:57
Härliga bilder Rolf, spännande resa.
Av Marulk
13 apr. 2015 21:06
så många vackra bilder - tycker färgerna kommer bättre till sin rätt i det sk 'tråk-dimm-vädret'
Av Rolf_52
10 apr. 2015 10:18
Tusen tack Eje för alla trevliga kommentarer och för att du valde albumet som favorit…uppskattas men risken är att det kommer några bilder till från Sapa och Hanoi :)
Av Eje_b
10 apr. 2015 09:31
Fint tagna bilder i den dimmiga miljön. Det jag fascineras mest av, är att Du har fångat personerna på ett mycket naturligt sätt. Toppen betyg, Rolf. Resealbumet är dessutom informativt. Det här resealbumet har jag som favorit.
Av Rolf_52
8 apr. 2015 17:24
Tusen tack Babbo…jag upplever människorna i sydostasien som vänliga och tillmötesgående och därför tacksamma att fotografera :)
Av Babbo
8 apr. 2015 13:36
Det är så vackra bilder så man vet inte vilka man ska kommentera! Du har en förmåga att få människor att slappna av på dina fina porträttbilder.
Av Rolf_52
7 apr. 2015 18:04
Tusen tack Lora :)
Av Lora
7 apr. 2015 00:52
verkligen ett mycket intressant resmål, Rolf, … och så njuter jag av många fina bilder på det spännande bergsfolket… !! :)
Av Rolf_52
5 apr. 2015 16:18
Tusen tack Bibchen…och Glad Påsk
Av Bibchen
5 apr. 2015 13:56
Fantastiska bilder att sitta och se på så här i kalla påsken. GLAD PÅSK!