Cairo Egypten Mars 2005

Resealbumet skapat av: Canada2000
12 juli 2015
Visningar: 138
Nu är det över 10 år sedan som min bästa vän och jag for iväg till Kario, Egypten så det börjar väl bli dags att sätta in de bilderna (har precis digitaliserat dem).
Vi hade turen att få låna en en lägenhet, en trea på femte våningen mitt i Kairo och mitt i på Nilen på ön Jazirat ar Rawdah (Rhoda Island).
Vi hade även privatchaufför ägarens systerson, som var mycket lik skådespelaren Nicolas Cage och det var en stor lättnad så man slapp leta sig fram någonstans. Dessutom var det lite tufft på många ställen och bilen genomsöktes med speglar undertill av polis och bombhundar när man skulle till vissa platser.
Kairo är en av världens största städer med kanske 16-18 miljoner invånare, ingen som vet faktiskt. Det är ett myller av bilar och tutande hela tiden och det flyter på fast det ser omöjligt ut.
Det är en mycket fascinerande stad och där finns bl.a. min favoritrestaurang Aqua på nya Four Season Hotel. Mycket väl värt ett besök.
Vi var ju i Kairo även 1987 men då blev alla våra bilder förstörda. Vi åkte då från Eilat och Taba där vi fick gå genom ingemanslandet till en väntade Cheva Van som tog oss rakt genom Sinaiöknen där vi fick uppleva riktiga beduiner mm och under Suezkanalen vidare till Kairo. Jag tror vi bodde på Sand Hotel på Pyramid Road eller var det Pyramid Hotel på Sand Road? Det var så kallt då minns jag att vi fick föna med hårfönen varmluft in under täcket innan man kunde krypa ner.
Idag skulle jag tyvärr inte göra denna resa genom Sinai och tyvärr är det lite för oroligt att åka till Kairo men hoppas att det lugnar ner sig någon gång. Det är en fantastisk stad och jag får låna lyan när jag vill igen!
Däremellan reste vi med Egypt Air till Hurghada och tillbaka till Kairo men de bilderna har jag inte digitaliserat ännu. De kanske kommer så småningom. (Obs, bilderna är inte så bra då de fotats analogt och sedan scannats men det kanske syns lite i alla fall).
Kategori: Weekend & Storstad
Besökta länder: Egypten
Reslängd: 15 dagar
Datum: 11 - 25 mars 2005

Bilder

Karta

Kommentarer

13 juli 2015 22:56
Ja det var så roligt när vi kom fram till vår lya, hela huset verkade veta att vi skulle komma och de pekade och visade och hjälpte oss. Vår vän i Stockholm hade förvarnat alla verkade det som. Och vi blev väldig väl mottagna. :) Mvh
13 juli 2015 22:54
Tack, skulle gärna berättat mer men det blir så himlans långt då. Mvh
13 juli 2015 16:48
Intressant bildberättelse ...
Av Birgere
13 juli 2015 14:37
Underbart land när man kommer nära inpå livet på folk i det äkta Egypten.