Visum Thailand

Av Mariehe
5 juli 2016 14:16
Visningar: 176
Hej!
Jag har kollat runt lite i olika trådar om visum osv, har fått många bra svar men är en sak som jag behöver hjälp med :)
Jag och min vän har tänkt att resa till Thailand i slutet av oktober, för att sedan resa vidare.
Vår plan är att boka tur och retur resa Oslo - Bangkok, cirka 2 mån mellan utresa och hemresa. Vi har inte tänkt att stanna i Thailand mer än 30 dagar innan vi reser vidare. Och om vi kommer med landvägen tillbaka räknar vi med att inte behöva mer än 15 dagar i Thailand innan vi åker hem igen.

Det vi inte är säkra på är om vi behöver en utresa ur Thailand inom 30 dagar eller om det räcker att visa upp att man har en biljett för utresa (som då inte är inom 30 dagar). Eller måste vi boka biljett ut ur landet innan dessa 30 dagar gått ut, även om vi lämnar landet inom 30 dagar utan bokad biljett till ett annat land?
Hoppas jag formulerade mig så ni förstår. Tack på förhand!
Av Elias14
5 juli 2016 15:36
Hej, Thailand kräver ingenting som bevis på att du tänker lämna landet inom dina 30 dagar.
Så du behöver ej boka någon utresa utan när du lämnar landet stämplar dom ditt pass med dagens utresedatum och allt är lugnt.
Av Mariehe
5 juli 2016 15:52
Tack så mycket för hjälpen Elias! Återkommer säkert om fler frågor :)
Av Sierra
5 juli 2016 18:39
Thailand har ett krav på att du har utresebiljett inom den tid du får stanna i landet utan Visa. Idag är det 60 dagar som gäller. Detta kollas i princip aldrig av passkontrollen när du kommer till landet utan det är personalen där du checkar in för flighten till Thailand som skall/kan kolla detta och neka dig ombordstigning.
Av Mariehe
5 juli 2016 18:51
Tack! Bra att folk har koll, tycker det är lite oklart när man söker runt på sidor om detta :) men tack för svar! Återkommer som sagt säkerligen