Visum Dubai

31 mars 2014 17:58
Visningar: 5756
Hejsan!

Jag ska åka till Sydafrika i oktober och kommer att mellanlanda i Dubai både på dit- och hemvägen. På ditvägen ska jag vara på Dubai flygplats i ca 4-5 timmar men på hemvägen ska jag vara där i 25 timmar och tänkte därför passa på att utnyttja den dagen för att se lite i Dubai
Frågan jag har då är ifall man behöver ansöka om något visum innan för att komma ut från flygplatsen?
Jag har försökt ringa till deras ambassad utan att få tag på dem och även frågat olika resebolag som har sagt olika saker till mig. Ena bolaget sa att svenska medborgare får ett visum på plats medans ett annat bolag säger att det kan vara så att man måste ansöka om det.
Har även läst på lite olika forum att man får något visum som håller i 30 dagar eller så, gäller det också när man endast mellanlandar i landet?
31 mars 2014 22:05
Jo jag såg det också men blev bara så osäker när resebolagen sa olika och tänkte att det var lika bra att fråga om någon har mellanlandat där och gått ut från flygplatsen osv.
31 mars 2014 23:25
Nej, du behöver inget visum i förväg, men ditt pass ska vara giltigt i minst 3 månader fram i tiden.
1 apr. 2014 14:50
Funkar provisoriskt pass om man bara ska mellanlanda?
2 apr. 2014 10:50
Citerat från Petratta:
Funkar provisoriskt pass om man bara ska mellanlanda?
Ja.
2 apr. 2014 17:55
Hej
Jag bor i Dubai... Du ska inte behöva visum och du ska få 30 dag i flygplatsen. Planera bra till din 25 tim i Dubai... det är kull. Hör av dig om det är något.
Ha en trevlig resa
3 apr. 2014 09:54
Tack så mycket för alla svar! Jag har ringt till ambassaden och det verkar som att man får, om det var 96(?) timmars visum när man mellanlandar i Dubai, så det kommer inte vara några problem :)
Är det smidigast att ta buss eller taxi från flygplatsen till tillexempel Dubai mall? och vad kostar det typ?
Finns det någon fräsch strand i närheten av flygplatsen? Gör inget om det är någon timme ifrån men.. :)
Av Kboggio
3 apr. 2014 10:11
Jag upplevde taxi som väldigt billigt, kommer inte ihåg exakta priser men en halvtimme tror jag låg på runt 60kr. Jag kan rekommendera mall of Emirates framför Dubai mall för shopping, man kan även åka skidor i inomhus skidbacken vilket är en rolig upplevelse haha. Jumeira Beach är den enda strand vi åkte till, väldigt rent och så. Lite underligt att det står fullt påklädda män efter hela stranden bara, de var dock inte respektlösa. Glöm inte att åka upp i burj khalifa och att se fontänen som spelar varje halvtimme om du ska till Dubai mall. Jag hade nog även åkt till guld souken bara för att det är en mysig upplevelse. Lycka till