Visum

28 juli 2018 12:43
Visningar: 510
Hej
Vi är två kvinnor som under vår resa i Sri Lanka ska lämna ön för att fira födelsedag på maldiverna.
Är det någon som vet hur man gör med visum ??
Måste man ansöka om två stycken inreser ?
Eller kan vi komma till flygplatsen i Colombo och resa hem till Sverige samma dag utan nytt visum ?
28 juli 2018 15:55
Du behöver inget nytt visum om du ska åka direkt Male-colombo-Sverige så länge du håller dej inom transitdelen. Ska du däremot lämna flygplatsen så ja.
28 juli 2018 15:58
Visumet är giltigt i 30 dagar från det ni kliver in i sri lanka så efter det måste det vara ett nytt annars är det ok att använda samma.
12 aug. 2018 13:40
OK!
Men om kan flyger till Colombo, stannar en vecka på Sri Lanka, åker till Maldiverna för 5 dagar, tillbaka till Colombo och stannar där några dagar och sedan hem, då anländer vi till Sri Lanka två gånger (en gång från Sverige och en gång från Maldiverna). Hela tidsperioden är under 1månad, behövs två visum då?
12 aug. 2018 14:07
Ett visum räcker till två inresor till sri lanka. Så ja, du kan göra så som du skrev.
12 aug. 2018 14:29
Ok så bra, tack för snabbt svar.
VI kommer alltså att lämna flygplatsen i Colombo när vi kommer dit fr Male innan vi flyger hemåt mot Sverige igen. (Du skrev längre upp i tråden att om man ska lämna flygplatsen behövs två visum). Så att jag händer med och förstår dig rätt :)
Citerat från Urcellen:
Ett visum räcker till två inresor till sri lanka. Så ja, du kan göra så som du skrev.
12 aug. 2018 14:43 (redigerad)
Det var jag som skrev lite för snabbt i första svaret. Går det mer än 30 dagar behövs ett nytt. 2 inresor per visum ska det vara. Kul med Maldiverna, vilken ö blev det?
12 aug. 2018 15:42
Ah ok, tack så mycket för din hjälp!

Ja, de är nästa grej att klura ut. Har du någon atoll eller ö att rekommendera? Vi ska inte vara på Maldiverna så länge, 4-5 nätter och vill inte lägga för mycket tid på att resa till en ö från Male. Om vi har förstått det hela rätt kan/bör man inte stanna på Male utan ta sig vidare där båt är det billigaste alternativet? Behövs inget visum för Maldiverna väl?
Citerat från Urcellen:
Det var jag som skrev lite för snabbt i första svaret. Går det mer än 30 dagar behövs ett nytt. 2 inresor per visum ska det vara. Kul med Maldiverna, vilken ö blev det?
12 aug. 2018 15:50 (redigerad)
Åker varje år till maldiverna men till resortöarna, ni kanske vill ha ett billigare alternativ ? Maafushi är den populäraste av de lokala öarna . Visum får ni på planet annars finns det när ni kliver innan för dörrrarna, ta med penna .
12 aug. 2018 16:10
Tack!
Vi tycker att denna delen med Maldiverna är knepig, vart vi ska välja att bo, hur långt i väg ligger öarna, vilken atoll är bäst och hur man tar sig dit.
Vi vill inte till en ö där de bara är lokalbefolkning, dels för att vi vill kunna göra lite saker och vi har även hört att på de öar med mycket lokalbefolkning är de strikta sharia-lagar så att alkohol och bikini inte är tillåtet?!
Om vi väljer en resortö, är det en resort per ö ungefär eftersom öarna inte är så stora? Antar då att det inte finns restauranger utöver resorten så att samtliga måltider äts på hotellet?

Kostar visumet något?
Citerat från Urcellen:
Åker varje år till maldiverna men till resortöarna, ni kanske vill ha ett billigare alternativ ? Maafushi är den populäraste av de lokala öarna . Visum får ni på planet annars finns det när ni kliver innan för dörrrarna, ta med penna .
12 aug. 2018 16:41
En ö är en resort . Det brukar vara en bufferestaurang och nån mer. Sen finns det inte så mycket mer. Man solar, badar, dyker eller snorklar . Finns inget att se på öarna, då måste ni göra en utflykt . Närmaste resorten är Kurumba . Tänk på att du måste ordna transfer via den ö ni ska till, går inte att bara dyka upp eller boka själv. Visumet är gratis .
12 aug. 2018 17:40
Ok, alltså en hotellanläggning per ö? Du menar att man åker till en annan ö för att göra en utflykt för att det inte finns på resortöarna?

Kurumba är resorten närmast Male? För Male är huvudön väl, där man landar med flyg från Colombo och sen tar man sig då vidare till den ö man valt?
Citerat från Urcellen:
En ö är en resort . Det brukar vara en bufferestaurang och nån mer. Sen finns det inte så mycket mer. Man solar, badar, dyker eller snorklar . Finns inget att se på öarna, då måste ni göra en utflykt . Närmaste resorten är Kurumba . Tänk på att du måste ordna transfer via den ö ni ska till, går inte att bara dyka upp eller boka själv. Visumet är gratis .
12 aug. 2018 18:10 (redigerad)
Med utflykt menar jag, snorkeltur eller besök på en lokal ö. Male är själva huvudön, man landar på ön bredvid. Därifrån åker ni till den ö ni ska till.
12 aug. 2018 18:26
Ok. Vi har fått till oss att Male inte är något att se utan ta sig vidare? Du skrev att Kurumba är den närmsta resorten, den närmaste resorten från var?
Sen nämnde du Maafushi som är en populär lokal ö, hur bor man på denna ö? Vet du något gällande de strikta sharia-lagarna bland lokalbefolkningen, är inte alkohol och bikini tillåtet?!
Citerat från Urcellen:
Med utflykt menar jag, snorkeltur eller besök på en lokal ö. Male är själva huvudön, man landar på ön bredvid. Därifrån åker ni till den ö ni ska till.
12 aug. 2018 18:26
Ok. Vi har fått till oss att Male inte är något att se utan ta sig vidare? Du skrev att Kurumba är den närmsta resorten, den närmaste resorten från var?
Sen nämnde du Maafushi som är en populär lokal ö, hur bor man på denna ö? Vet du något gällande de strikta sharia-lagarna bland lokalbefolkningen, är inte alkohol och bikini tillåtet?!
Citerat från Urcellen:
Med utflykt menar jag, snorkeltur eller besök på en lokal ö. Male är själva huvudön, man landar på ön bredvid. Därifrån åker ni till den ö ni ska till.
12 aug. 2018 19:11
Male är inget att se. Kurumba ligger 10 minuter från flygplatsen( med båt). All transfer till resortöarna sker från flygplatsön. Alla lokala öar har sharialagar, ingen alkohol , täckta axlar mm. De har lättat lite på det för turister , det finns en liten del som ät till för turister . Det är baddräkt som gäller och klä på dig när man lämnar stranden. Vet att många struntar i detta och går omkring i minimala kläder men det handlar om respekt .
12 aug. 2018 19:13
Enklast är att sätta en budget för hur mycket det får kosta per dygn. Transfer är dyrt, 800-6000kr/pp.
12 aug. 2018 19:25
Ok, så på Maafushi gäller dessa lagar då och man får anpassa sig eller är det en resortö?
Är Kurumba ett bra alternativ annars om man vill bo på resortö?
Är även transfer med båt så dyrt som till Kurumba då om det bara ligger 10 min bort?
Citerat från Urcellen:
Male är inget att se. Kurumba ligger 10 minuter från flygplatsen( med båt). All transfer till resortöarna sker från flygplatsön. Alla lokala öar har sharialagar, ingen alkohol , täckta axlar mm. De har lättat lite på det för turister , det finns en liten del som ät till för turister . Det är baddräkt som gäller och klä på dig när man lämnar stranden. Vet att många struntar i detta och går omkring i minimala kläder men det handlar om respekt .
12 aug. 2018 19:59
På resortö kan du ha bikini hur du vill, restriktionerna gäller på de lokala öarna. 1600kr kostar det med transfer till Kurumba ( för två) . Maldiverna är dyrt och allt hänger på hur mycket man vill betala . Hur viktig är snorklingen, boende? Finns mycket att tänka på. Det är ett krångligt land, finns så mycket att välja på.
12 aug. 2018 20:08
Ja har märkt att det är en djungel att hitta rätt, helst vill vi ju såklart betala så lite som möjligt :)

Är Maafushi en resortö eller en lokal ö?
Var hittar jag tider och priser gällande transfer?
Citerat från Urcellen:
På resortö kan du ha bikini hur du vill, restriktionerna gäller på de lokala öarna. 1600kr kostar det med transfer till Kurumba ( för två) . Maldiverna är dyrt och allt hänger på hur mycket man vill betala . Hur viktig är snorklingen, boende? Finns mycket att tänka på. Det är ett krångligt land, finns så mycket att välja på.
12 aug. 2018 20:38
Det är en lokal ö. Sök Ferry Maafushi så kommer det upp.
12 aug. 2018 20:39
Citerat från Paulssonj:
Ok så bra, tack för snabbt svar.
VI kommer alltså att lämna flygplatsen i Colombo när vi kommer dit fr Male innan vi flyger hemåt mot Sverige igen. (Du skrev längre upp i tråden att om man ska lämna flygplatsen behövs två visum). Så att jag händer med och förstår dig rätt :)
Citerat från Urcellen:
Ett visum räcker till två inresor till sri lanka. Så ja, du kan göra så som du skrev.
Dubbel moral i paradiset !!.
Hej!

Vi gjorde samma resa som ni är inne på , vi gjorde den i februari 17. Ca 2 v i sir lanka och 3-4 dagar på Maldiverna, det räckte vi bodde på ön Mafusi, det var redan då många hotel på ön och man höll på att bygga flera.
Vad det gäller bada så finns det en strand där det VAR tillåtet med bikini hur det är nu vet jag inte, vad gäller spriten så löser det sig igenom att man har/hade ett spritskepp liggandes för ankar ca 10 min med gummibåt där fanns det en drinklista som jag inte sett på många andra ställen. Bara att gå in på något hotell och be dom ringa spritskeppet så kommer dom och hämtar er, där fanns nog någon form av förtäring tror jag. Redan 17 tyckte nog vi att just Maffusi var lite skitigt .
I ena ändan på ön så var det hyfsat rent och snyggt bad och resturanger. I andra änden har man försökt att dölja en soptipp, det ser för jävligt ut allt från 1 miljon plastpåsar till bildäck, gammla kylskåp MM, och granne med soptippen så ligger det Vad vi TROR var hela Maldivernasfängelse. I den änden så bor oxo Lokal befolkningen. Vi har känslan av att det finns mycket bättre öar attoller att välja på, men vår budget tillät inte det med egen atholl, för EX ANTAL tusenlappar per natt och rum, och då får man nog dendära ritiga Maldiverkänslan, som man ser i alla kataloger och tidningar.
Vi bokade våra transfer från Male till mafusi via hotellet, dom hämtade och lämnade oss på flygplatsen.
Då vi skulle åka hem så blåste det ganska bra, så man får inte vara rädd för havet, det är mycket öppet hav så vågorna hinner bli ganska stora på korttid.
Nja Maldiverna (Mafusi ) är ok. Ni måste gilla vattensport, sola och bada. Åker ni till Mafusi så glöm inte badskor, på Bekinibeach är det faktisk lite sten/koraller som är döda och grymtvassa på botten.
Kanske urcellen har några bättre tips på bättre öar.// Jan-Henrik och Cecilia.
12 aug. 2018 20:45
Stämmer att fängelset ligger på Maafushi och att det är ganska mycke sopor mm.
12 aug. 2018 20:53
Super tack !! Då intog ni samtliga måltider på hotellet eller fanns det restaurangutbud?
Citerat från Guldfisken70:
Citerat från Paulssonj:
Ok så bra, tack för snabbt svar.
VI kommer alltså att lämna flygplatsen i Colombo när vi kommer dit fr Male innan vi flyger hemåt mot Sverige igen. (Du skrev längre upp i tråden att om man ska lämna flygplatsen behövs två visum). Så att jag händer med och förstår dig rätt :)
Citerat från Urcellen:
Ett visum räcker till två inresor till sri lanka. Så ja, du kan göra så som du skrev.
Dubbel moral i paradiset !!.
Hej!

Vi gjorde samma resa som ni är inne på , vi gjorde den i februari 17. Ca 2 v i sir lanka och 3-4 dagar på Maldiverna, det räckte vi bodde på ön Mafusi, det var redan då många hotel på ön och man höll på att bygga flera.
Vad det gäller bada så finns det en strand där det VAR tillåtet med bikini hur det är nu vet jag inte, vad gäller spriten så löser det sig igenom att man har/hade ett spritskepp liggandes för ankar ca 10 min med gummibåt där fanns det en drinklista som jag inte sett på många andra ställen. Bara att gå in på något hotell och be dom ringa spritskeppet så kommer dom och hämtar er, där fanns nog någon form av förtäring tror jag. Redan 17 tyckte nog vi att just Maffusi var lite skitigt .
I ena ändan på ön så var det hyfsat rent och snyggt bad och resturanger. I andra änden har man försökt att dölja en soptipp, det ser för jävligt ut allt från 1 miljon plastpåsar till bildäck, gammla kylskåp MM, och granne med soptippen så ligger det Vad vi TROR var hela Maldivernasfängelse. I den änden så bor oxo Lokal befolkningen. Vi har känslan av att det finns mycket bättre öar attoller att välja på, men vår budget tillät inte det med egen atholl, för EX ANTAL tusenlappar per natt och rum, och då får man nog dendära ritiga Maldiverkänslan, som man ser i alla kataloger och tidningar.
Vi bokade våra transfer från Male till mafusi via hotellet, dom hämtade och lämnade oss på flygplatsen.
Då vi skulle åka hem så blåste det ganska bra, så man får inte vara rädd för havet, det är mycket öppet hav så vågorna hinner bli ganska stora på korttid.
Nja Maldiverna (Mafusi ) är ok. Ni måste gilla vattensport, sola och bada. Åker ni till Mafusi så glöm inte badskor, på Bekinibeach är det faktisk lite sten/koraller som är döda och grymtvassa på botten.
Kanske urcellen har några bättre tips på bättre öar.// Jan-Henrik och Cecilia.
12 aug. 2018 20:55
Då låter de som att Maafushi inte är något för oss, vi vill kunna ta en drink eller en öl till maten. Likadant bada i bikini som vi vill och då verkar detta inte vara riktigt tillåtet på Maafushi om jag förstår rätt?

Finns det någon speciell sida där jag kan hitta tider för transfer och priser eller detta görs med hotellet?
Citerat från Urcellen:
Det är en lokal ö. Sök Ferry Maafushi så kommer det upp.
12 aug. 2018 21:07
Nej öl till maten på ön går INTE men man kan som sagt ta sig ut till spritskeppet, där fans det både mat och drinkar öl mm.
Det fanns iaf en strand där det VAR tillåtet med bikini.
Det går som sagt en färga till Mafusi vi hade inte den turen att den passade våra flyg.
Den tar ganska långtid om jag inte missminner mig ,då vi dessutom var där så kort tid så kändes det som om att hade kommit ut till ön sedan var det dax att åka igen.