Visum

Av Lallali
7 nov. 2015 09:03
Visningar: 62
Någon som kan hjälpa mig och reda ut alla regler kring visum… Vi har bokat en biljett till Bangkok med hemresedatum 7 veckor senare… Tänker börja med 2 dagar i Bangkok för att sedan tillbringa 3 veckor i Vietnam, Kambodja och ev Laos för att avsluta med 3 veckor i Thailand.
Behöver jag ha Visum för Thailand i detta fallet?
Nästa fråga gäller Vietnam.. Förstår att man får 15 dagar fritt i landet om man kan visa upp giltigt utresebevis.. gäller detta bara flyg eller kan det funka med en tågbiljett till ex Kambodja?
Tack på förhand / Anneli
Av Hille2
7 nov. 2015 10:18
Om du flyger tillbaks till Thailand från Laos så behöver du inget visum. Kommer du in via landgränsen så måste du ha det eftersom du då bara får stanna i 15 dagar utan visum.

Och efter den 13 november i år så förändras reglerna för visum så du kan inte skaffa ett visum med två inresor innan du reser från Sverige eftersom den möjligheten inte kommer att finnas kvar längre. Möjligen kan du söka ett visum i Laos men det är väl ännu oklart hur det kommer att bli med det.

Ovanstående gäller alltså om du planerar din först inresa i Thailand efter den 13 november.

Det duger bra med en buss eller båtbiljett ut ur Vietnam.
Av Lallali
7 nov. 2015 14:52
Tack Hille2 för snabbt svar. :)) Jag vill bara få ett förtydligande så att jag inte missförstår.. Vi kommer landa i Bangkok 25 Dec-15 och har en återresa till Sverige 7 v senare dvs 11 Feb-16. De 3. 1/2 första veckorna kommer vi att tillbringa i Vietnam, Kambodja och ev Laos. Jag förstår att vi måste flyga tillbaka till Bangkok för att få ytterligare 30 dagar, men är detta det enda (flygbiljett till Bkk) som behöver visas när vi skall anlända till Bangkok första gången den 25 dec? Eller måste vi visa något dokument att vi kommer lämna Thailand också?
Förstår att Du har varit i länderna jag är intresserad av.. Har du någon uppfattning om vilken resrutt man kan tänkas hinna med på 3 1/2 vecka. Ett måste är Ho chi min, Ankor wat och jag skulle gärna vilja se eller åka på Mekongfloden, deltat. Skall tillbringa en del på öarna i södra Thailand så badorterna i Vietnam och Kambodja går bort. Det som skulle locka isf är Koh Rong. Naturupplevelser är något som står högt på listan och har även hört att Hoi an skall vara fint.
Tacksam för tips och råd om resrutt.
Mvh Anneli
Av Hille2
7 nov. 2015 15:27
Ja du bör ha något som visar att du ska resa ut ur Thailand inom 30 dagar.

Lite väl många länder på tre och en halv vecka kan jag tycka. Men helt klart hinner ni och ni har ju även möjlighet att ändra er under tiden om ni inte bokar upp boendet i förväg. Missa inte Mekongdeltat!