Vill stanna längre än 59 dagar.

3 sep. 2012 02:06
Visningar: 989
Vi ska åka på en resa runt om i asien och avsluta med filippinerna och kommer komma dit utan visum. Har förstått att man får då 21 dagar och att man sedan kan förlänga det till sammanlagt 59 dagar men vi skulle jätte gärna vilja stanna en månad till utöver detta. Någon som vet om detta är möjligt på något sätt?
Kan man tex. förlänga ytterligare en gång eller åka in och ut ur landet eller något annat sätt?

Tack på förhand!
Av Macho
3 sep. 2012 11:15
Hej.
Kollade lite på hemsidan för Fillipinska ambassaden i Stockholm.
Jag kunde inte hitta något om man kunde resa ut och in igen
för att få ytterligare dagar.
Tycker att du ska kontakta ambassaden via mail eller telefon.

MVH Macho
Av Kjellie
3 sep. 2012 18:09
Hej,

Om ni åker ut ur landet och in igen så får du 21 nya dagar.Det är stämpeln i passet som gäller.

Har själv förlängt mitt visum på plats i filippinerna ett antal gånger och det har gått bra , det är så länge sedan så jag kommer inte ihåg detaljerna, men det var inte över 59 dagar i alla fall. Kan tänka mig att det billigaste sättet att få ny stämpel i passet är att köpa en promo biljett MNL-HKG. T/R på plats. Det kan vara extremt billigt ibland.

K,
4 sep. 2012 03:21
Hej,

Dom har ändrat till 30 dagar fri vistelse utan visum, exakt vilket datum vet jag ej.
Sen ansöker du bara om förlägning på plats, 59 dagar och 3100 PHP. Emigration Tagbilaran t.ex.
Efter det kostar det 7000 (2.a gången) för nya 59 dagar, därefter 3100 igen.
T/R MNL-HK ligger runt 7000 PHP om man har tur så blir samma, bara att man slipper besväret
med att resa ut.

MVH Micke
Av Ewa_h
4 sep. 2012 19:24
Citerat från mickebulan:
Hej,

Dom har ändrat till 30 dagar fri vistelse utan visum, exakt vilket datum vet jag ej.
Sen ansöker du bara om förlägning på plats, 59 dagar och 3100 PHP. Emigration Tagbilaran t.ex.
Efter det kostar det 7000 (2.a gången) för nya 59 dagar, därefter 3100 igen.
T/R MNL-HK ligger runt 7000 PHP om man har tur så blir samma, bara att man slipper besväret
med att resa ut.

MVH Micke
30 dagar fri vistelse!! Vart kan jag hitta den informationen? skulle gärna vilja se det med egna ögon... ;)
Skulle vara perfect för oss när vi ska ner i februari 2013. =) Tidigare har vi plannerat 2 veckor i filippinerna men funderar nu på att stanna ca 3,5 veckor istället (då skulle det vara skönt att slippa fundera på visum).

/ Ewa
5 sep. 2012 00:55
Hej Ewa,

Jag pratade med emigration i Tagbilaran, men jag är osäker på när dom börjar/började.
Kolla med Filippinska ambassaden om dom uppdaterat sin hemsida.

MVH Micke
5 sep. 2012 02:08
Hej Igen,

Har kollat runt lite och ingen verkar veta med säkerhet vad som gäller ang 21 dagar eller 30 dagar.

Tidigare beslut verkar dessvärre återkallat..
Det finns en tråd Dest Phil:
http://destphil.se/viewtopic.php?f=42&t=1831

Men det är inga problem att söka förlänging på plats.

MVH Micke
Av Ewa_h
5 sep. 2012 08:24
Citerat från mickebulan:
Hej Igen,

Har kollat runt lite och ingen verkar veta med säkerhet vad som gäller ang 21 dagar eller 30 dagar.

Tidigare beslut verkar dessvärre återkallat..
Det finns en tråd Dest Phil:
http://destphil.se/viewtopic.php?f=42&t=1831

Men det är inga problem att söka förlänging på plats.

MVH Micke
Det va ju synd att det är återkallat... men men det verkar ju inte vara några större problem att förlänga till 59 dagar =).

Kan man göra det smidigt på flygplatsen? (Vi landar på Cebu)

Mvh Ewa
24 sep. 2012 21:32
På årets vistelse i våras förlånge jag mitt visum på plats (boracay).Gick på 3300php om jag inte minns fel, och jag fick hämta mitt pass dagen därpå.
En del har påtalat att skaffa visum på flygplatsen kan va bökigt. I år sa passkontrollen att vi va måste ta oss till department of imigration i centrala manila. Vet inte om det berodde på att vi kom efter kl 21 och det va stängt på flygpltasen eller om det inte finns kvar.
Tidigare år har jag i förväg skaffat visum på Filippinska ambasaden i stockholm. Billigare men tog längre tid. 14 dagar tog det för mig sist.

Mer än 59 dagar verkar rätt bökigt, då man även måste skaffa någon typ av ID handling (eCard)
Tänk även på att ni måste ha en giltig flygbiljett ut ur landet innan ni får komma in. Köpa en enkelbiljett till filippinerna går inte.