Vilket land är det bästa att bo i för svensk 74 årig pensionär.

30 okt. 2014 13:47
Visningar: 12063
Hej. Jag borde veta efter att ha arbetat och bott i många länder under 20 år men det är 30 år sedan.

Jag vill emigrera och om 15 år dö i nya landet. Jag hatarSverige. med sina jantefasoner.

Villan/lägenheten jag tänker köpa skall ligga i ett lugnt rent område och i ett land med behagligt klimat dygnet runt.
Jag gillade Singapore där jag bott i 10 år, men för varmt.
Perth för kallt på nätterna och mycket kriminalitet enligt gamla vänner.
England är för regnigt.
Absolut inget av länderna i SydAmerika.
Kanske vissa områden i USA.
Sjukvården skall vara på topp eftersom jag är i den åldern jag är.

Vilket land flyttade ni till som ger er allt, annat än sol och krogliv.
Berätta tack.
Av Birgere
30 okt. 2014 13:54
Om du pratar om att emigrera för gott så finns nog inte så många andra alternativ än att hålla sig inom EU.
Hur det funkar med typ Franska, Portugisiska, Holländska kolonier vet jag inte.
30 okt. 2014 14:01
Tack Birgere.
Jag tänkte ett tag på Spanien och Portugal, men efter att dom kollapsat av finanskrisen och har en skyhög arbetslöshet så borde det innebära hög kriminalitet.
30 okt. 2014 15:16
Jag ser/hör mycket sällan jantefasoner i Sverige längre. Och om någon har sådana, varför bry sig?

Men annars är det en svår fråga. Brisbane och 10 mil norrut och söderut har bra klimat året om, men det är ju inte så lätt att emigrera till Australien... Malta kanske?
30 okt. 2014 16:06
Tack för svar Birgere och Marie 78.
När man som jag har arbetat ett långt liv vill jag kunna unna mig ett behagligt liv.
I Sverige är man bortglömd av samhället när man passerat 65. Pensionärerna sitter i sina nerkörda lägenheter och fryser. Min syster bodde på ett seniorboende och där går dom med ytterkläderna på. (Hon dog kanske av köldskador) Förr var det 23 grader som vedertagen praxis. Nu får värdarna ha mellan 18-20 grader som inte en enda svensk har bett om.
Sjukvården är helt värdelös. Jag fick stafylokocker och E-Kolibakterier flera gånger utan att man erkände sjukhusslarv på grund av att man inte tvättat/spritat tillräckligt innan operation.

Förr var det strikta regler för dem som ville flytta till Australien. Hade man inte skaffat visa från hemlandet fick man åka hem igen.
Man vill inte få in folk som blir en försörjningsbörda. Jag har väldigt bra ekonomi och det borde innebära att jag borde tillåtas trots min ålder att bosätta mig där.

Jag hann aldrig att åka till Brisbane. Där är det soligt och varm och fullt av surfande och högljudda ungdomar. Det lockar mig inte.
Självklart finns det "Gräddhyllor" i de flesta städer och länder. Innan man hittat dem är det bra att fråga i forum som detta.
30 okt. 2014 16:15
Citerat från Lurifaxxl:
Jag hann aldrig att åka till Brisbane. Där är det soligt och varm och fullt av surfande och högljudda ungdomar. Det lockar mig inte.
Jag tror du tänker på Surfers Paradise, som ju också har bra klimat. Jag menar mindre och charmiga ställen. Det finns t.ex. North Stradbroke Island, de små orterna utanför Brisbanes kust (t.ex. Manly) och Sunshine Coast är inte som Gold Coast (Noosa är supermysigt och mer exklusivt).
30 okt. 2014 16:45
Hej igen Mari78.

Nu börjar vi närma oss.
I Australien måste man ta hänsyn till att man bor höglänt för att slippa de årliga översvämningarna och att man väljer platser som inte har permanent vattenbrist. Agapaddor finns överallt, men vi har mördarsniglar här hemma. RedBackSpiders tror jag inte finns i tätbebyggda områden. Och kubmaneter finns väl bara runt Darwin.
Å andra sidan, är man rädd för småkryp skall man stanna hemma i Sverige.
Av Birgere
30 okt. 2014 16:50
Citerat från Lurifaxxl:
Man vill inte få in folk som blir en försörjningsbörda. Jag har väldigt bra ekonomi och det borde innebära att jag borde tillåtas trots min ålder att bosätta mig där.
Varför tror du att Australienska skattebetalare skulle acceptera att du flyttade dit när du inte kan bidraga något till staten?
Att påstå att du är flykting pga "jantefasoner" biter nog inte så bra på myndigheterna ;-)
Visst kan du plocka ut din pension från Sverige men statens försörjningsbörda är så mycket större än bara pensionen.
30 okt. 2014 17:13
Jag tänkte inte ansluta till något pensionssystem i Australien. Det får jag nog inte heller. Privat sjukförsäkring och den pension jag får i Sverige tar jag med mig. Jag kan inte påstå att det är den jag lever av.
Jag är pensionär och ingen som tänker börja tjäna pengar i landet, så skattemyndigheterna är nog inte värst intresserad av mig.
Självklart får man ta reda på sådant innan man flyttar dit. Men jag åker nog dit och tittar mig omkring.
30 okt. 2014 17:31
Det förekommer diskussioner att underlätta för pensionärer att permanent bosätta sig i Florida, ungefär som delar av Karibien. Det hade inte jag valt, men Florida är väl en bra tillflyktsort?! Om inte permanent resident så merparten av året.
30 okt. 2014 19:13
Tack Marcus_p
Jag har flängt runt världen i jobbet så jag vill sätta mig ner någon stans.
Man får välja på RedBackSpiders i Australien eller Aligatorer i Florida.
31 okt. 2014 08:26
God morgon Soller. Cypern har man inte hört så mycket om annat än att dom går på knäna ekonomiskt och hög arbetslöshet. Turistöar kan kännas väldigt öde när turistsäsongen är över.
Jag bodde på Canarieöarna i Las Palmas ett år. Där var det kallt på vintern och tomt.
Florida och Brisbane leder än så länge.
Av Soller
4 dec. 2014 22:32
Intressant, vilket land blev bästa landet??
10 apr. 2015 23:58
Hej Lurifaxxi
Jag tror Florida är ett perfekt område för dig, lagom kriminellt, varmt, trevliga och lättsamma människor.
Har varit i USA och Florida varje år de senaste tjugo och blir mer och mer förälskad i detta land.
Jag planerar själv at bosätta mig där på gamla dagar, från november till maj.
Har ett bra sommarboende i Bergslagen som man längtar till när sommarvärmen kommer.
Håller just nu på att övertala min fru, verkar inte helt omöjligt.
11 apr. 2015 09:49
Jag gillar Malaysia eftersom det är en kulturell smältdegel (i positiv bemärkelse), fortfarande prisvärt och massor att erbjuda.

Finns ett program för som heter Malaysia My Second Home för den som vill bosätta sig där. Se mer på: http://mm2h.se/
14 jan. 2016 22:45
Vill du inte ha FÖR mycket regn så bör du kanske undvika (förutom England!) tropikerna där det regnar en hel del, men å andra sidan är det inte kallt på nätterna!
Hej!
Jag förstår precis vad du menar, med Sverige och jante fasoner och allt har egentligen bara blivit sämre det senaste året!
Jag har bott ett antal år i Australien, varav tre år i Brisbane.

Du låter visserligen ganska svår att tillfredsställa, men kanske jag kan bidra med någon information!!

Klimat:
"Inte FÖR varmt" (typ Singapore)
"Inte kallt på nätterna" (Typ Perth)
"Inte för mycket regn" (Typ England)

Vill du ha det varmt, men inte FÖR varmt, så lär du ju sikta in dig på halvtropiska områden. Perth ÄR kallt på nätterna, men mest på vintern! Annars kan det vara så varmt att du kan steka ett ägg på motorhuven!

Du skriver att man i Australien bör bo höglänt pga översvämningar, det är kanske en sanning med modifikation. Du ser sällan översvämningar i Perth, Melbourne, Sydney, Canberra, Adelaide - trakterna.
Men i dessa områden blir det å andra sidan ganska kallt på nätterna under vintern!
Bor du höglänt OCH i norra delen så är ju chansen att du drabbas av översvämningar mindre, men å andra sidan så är chansen betydligt större att du drabbas av en tropisk cyklon som lätt kan förvandla ditt hus till plockepinn och se till att du får en flygtur som du sent kommer att glömma!

Dra en linje genom Brisbane (QLD) - Broome (WA). Söder om linjen är det mindre sannolikhet att drabbas av översvämningar, norr om linjen förekommer det!

Något du inte verkar oroa dig över...är bushfires! I stort sett så blir det rejäla bränder i Australien! De förekommer mest söder om denna linje jag tidigare beskrev och dom är inte att leka med! Ungefär vart 10e år blir det jätte-torka och då kan det bli REJÄLA bränder, där du kan förlora både hus och allt och ibland livet!

Vattenbrist. Kan inträffa vart du än bor i Australien, förutom möjligen norra tropiska delarna (där finns det krokodiler i stället) men oftast inträffar det mest under Nov-Feb vilket är sommaren.
Å andra sidan, i de norra delarna mest pga mer regn kan du drabbas av sjukdomar som bärs av mygg! bla dengue feber och en uppsjö mindre farliga men jobbiga åkommor.

Vad det gäller kubmaneter, så förekommer dom i de tropiska delarna norröver. Men ett ökande problem är att pga klimatförändringarna så har haven blivit varmare och det har visat sig att en mindre variant av kubmaneten har börjat förekomma längre och längre söderut. Dom små luringarna kallas "irukanji" och de är rejält giftiga, är svåra att se för de är så små, även om bara två dödsfall finns registrerade så ska de göra alldeles förbaskat ont!

Redbacks!! Dom små charmiga rackarna, hittar du ÖVERALLT!
Storstag som landsbygd. Utedass som vattentoalett! De har en förkärlek att väva sina bon "under" något! Ex fönsterbräda, under plåt (älskar bilar!), JA överallt! (skulle inte personligen vilja riva ett gammalt hus där!) MEN de sitter faktiskt STILL!
och de gör ingen något ont om man bara inte retar upp dem!

Jag känner igen mig själv ganska väl i dig! HATAR jantelagen! SÅÅÅÅ NOG av Sverige!

Men samtidigt:
Jag har alltid lidit av en ganska svår spindelfobi.
I Australien är det nedlusat av spindlar!
Jág har aldrig låtit spindlar HINDRA mig!
Jag absolut ÄLSKAR Australien.
Har gjort sen jag var där första gången 1979.
Jag har sovit utomhus, jag har jobbat i öknen, men inte en gång har jag ställt upp en så specificerad lista med ganska oförenliga krav som du har!

Jag har ÄLSKAT Australien!
Inte för en enda sekund har jag brytt mig om att ställa krav!
Ok det är bushfires, översvämningar, redbacks, kubmaneter... So What!

Jag tror nog att du kanske skulle bli lyckligast av att bo kvar i Sverige!
Sverige är ett underbart land!

Livet kan jävlas och vara omöjligt. Saker kan hända som gör att man inte kan förverkliga sina planer.
DET är anledningen till att jag sitter kvar i Sverige. Sorgligt men så är det.
Blir jag frisk, så åker jag hem !!!
Blir jag inte frisk, så dör jag.
När jag dör, kommer jag dö med vetskapen att jag, så länge jag kunde, gjorde det jag ville. Jag kommer för mitt inre se stränder med kubmaneter, redbacks, översvämningar och bushfires och DÅ kommer jag komma hem!
10 okt. 2016 16:53
Om frågan är aktuell fortfarande! Har du funderat på Sydafrika. Spännande land, billigt och "lagom"väder!