Vilka människor ogillar/gillar ni när ni reser?

Av Micke75
12 maj 2008 20:40
Visningar: 1858
Hej!

Alla har väl klagat någon gång på folk när man rest. Tyckt att t.ex. tyskar går upp kl 6 på morgonen och bokar solstolarna, eller att alla Britter bara är skräniga (bara exempel såklart , tyskar och britter är hur schyssta som helst). Eller har ni träffat folk som ni blivit förvånade över hur trevliga och hjälpsamma dom var? Eller vad tror ni om oss svenskar, hur beter vi oss egentligen när vi reser?
Har ni några roliga minnen att dela med er ifrån?
Av Bibby
12 maj 2008 21:04
Åkte hem från Hong Kong en gång med mellanlandning i Bombay och då översvämmades planet av indier som var störiga och förstörde flygvärdinnornas service, så indier hamnar på ogillar-listan.
Araber också.
Kineser kan vara grymt ofräscha och oartiga. När planet börjar gå ner för landning så börjar de ringa och springa omkring i planet... Det finns dock skillnad, ju rikare och mer på landsbygden de bor, desto värre.
Fransmän platsar in som extremt arroganta och otrevliga.
Amerikaner är dryga.

Svenskar har dock ett bra rykte (utanför Europa åtminstone), där ligger ryssar dåligt till, och araber givetvis.

Holländare är ofta trevliga och pratar bra engelska.
Thailändare är ofta trevliga och hjälpsamma.
Norrmän är trevliga, liksom danskar, och även britter tycker jag.
Filippinska män kan vara kul, men riktiga mansgrisar...
Av Samoht
12 maj 2008 21:18
"indier hamnar på ogillar-listan.
Araber också.
Kineser kan vara grymt ofräscha och oartiga."
Tror ingen av av ovan nämnda gillar att Bibby så flagrant generaliserar, efterlyser lite eftertänksamhet i debatten!
Frågan är trevligt ställd, men i rubriken ser jag inget som frågar efter folks etniska tillhörighet.
Lev väl med tolerans gentemot medmänniskor.
/Thomas
12 maj 2008 21:28
Citerat från bibby:
Åkte hem från Hong Kong en gång med mellanlandning i Bombay och då översvämmades planet av indier som var störiga och förstörde flygvärdinnornas service, så indier hamnar på ogillar-listan.
Araber också.
Kineser kan vara grymt ofräscha och oartiga. När planet börjar gå ner för landning så börjar de ringa och springa omkring i planet... Det finns dock skillnad, ju rikare och mer på landsbygden de bor, desto värre.
Fransmän platsar in som extremt arroganta och otrevliga.
Amerikaner är dryga.

Svenskar har dock ett bra rykte (utanför Europa åtminstone), där ligger ryssar dåligt till, och araber givetvis.

Holländare är ofta trevliga och pratar bra engelska.
Thailändare är ofta trevliga och hjälpsamma.
Norrmän är trevliga, liksom danskar, och även britter tycker jag.
Filippinska män kan vara kul, men riktiga mansgrisar...
Naj, kan inte hålla med att Fransmän är arroganta o otrevliga (är inte det bara en myt?)..
Kan tänka mig att många nu kommer reta sig på dina kommentarer Bibby...
Jag förstår själva tråden...det finns ju lustiga incidenter som man råkat ut för när man rest...
Som tex när jag o en väninnna står på en härlig strand och helt plötsligt rasslar det till i buskarna och ut kliver 15 kineser i det mest lustiga badkläderna. De ställer sig på rad, gör diverse gymnastik rörelserna (knäböj, sträck på armarna). Sen kliver gammel pappan fram till oss o vill att vi ska fota honom, kompisen ställer upp, sen flinar han glatt o vill fota oss(!?) Men nej, se den gubben gick inte..haha...
Kineser är roliga o lite speciella.
Jag tycker även att vi svenskar är lite kul, man hör våra dialekter skräna lite här o där, "Gunnar! Köper du blöjor på supermarketen också och glöm inte vinaren heller", ja...folk är roliga att iakta vare sig det är kineser, svenskar, britter eller marsmänniskor :-)
Av Bibby
12 maj 2008 21:35
Citerat från samoht:
"indier hamnar på ogillar-listan.
Araber också.
Kineser kan vara grymt ofräscha och oartiga."
Tror ingen av av ovan nämnda gillar att Bibby så flagrant generaliserar, efterlyser lite eftertänksamhet i debatten!
Frågan är trevligt ställd, men i rubriken ser jag inget som frågar efter folks etniska tillhörighet.
Lev väl med tolerans gentemot medmänniskor.
/Thomas
Hmmmm... Nu får du nog förklara dig!! Redan diskussionsstartaren nämnde några länder, svenskar, britter och tyskar. Hur ska man beskriva vem man inte tycker om, eller tycker om, ifall man inte får använda (enligt dig) varifrån de kommer, d.v.s. länder eller liknande. Namn?

Nä, mitt svar var måhända inte det mest PK men jag tror nog att mycket av vad jag skriver är vad många faktiskt tycker men få (eller inga) vågar skriva. Detta är vad jag faktiskt upplevt, så ska jag inte berätta det då?

Sen så lär ju knappast nån av de grupperna opponera sig mot "att Bibby så flagrant generaliserar" :)
De kanske sitter på en liknande sajt i sin del av världen och skriver samma sak om oss.
Av Samoht
12 maj 2008 21:48
Citerat från tubbe:
PS Samoht
Du missa och kommentera detta

cita från Bibby
Holländare är ofta trevliga och pratar bra engelska.
Thailändare är ofta trevliga och hjälpsamma.
Norrmän är trevliga, liksom danskar, och även britter tycker jag.
Filippinska män kan vara kul, men riktiga mansgrisar...

För rättvissans skull.

/ R
OK Rätt ska vara rätt...en eloge till Bibby för hans klarsynthet...
/Thomas
Av Samoht
12 maj 2008 21:51
Citerat från bibby:
Citerat från samoht:
"indier hamnar på ogillar-listan.
Araber också.
Kineser kan vara grymt ofräscha och oartiga."
Tror ingen av av ovan nämnda gillar att Bibby så flagrant generaliserar, efterlyser lite eftertänksamhet i debatten!
Frågan är trevligt ställd, men i rubriken ser jag inget som frågar efter folks etniska tillhörighet.
Lev väl med tolerans gentemot medmänniskor.
/Thomas
Hmmmm... Nu får du nog förklara dig!! Redan diskussionsstartaren nämnde några länder, svenskar, britter och tyskar. Hur ska man beskriva vem man inte tycker om, eller tycker om, ifall man inte får använda (enligt dig) varifrån de kommer, d.v.s. länder eller liknande. Namn?

Nä, mitt svar var måhända inte det mest PK men jag tror nog att mycket av vad jag skriver är vad många faktiskt tycker men få (eller inga) vågar skriva. Detta är vad jag faktiskt upplevt, så ska jag inte berätta det då?

Sen så lär ju knappast nån av de grupperna opponera sig mot "att Bibby så flagrant generaliserar" :)
De kanske sitter på en liknande sajt i sin del av världen och skriver samma sak om oss.
Förmodligen...
Om dom inte har fullt upp med att försöka komma med i 10000-metersklubben...
/Thomas
Av Micke75
12 maj 2008 21:58
Nu hoppas jag att folk inte tar åt sig om man nu råkar nämna en viss etnisk bakgrund.
Tråden har trots allt ingenting med rasism att göra. Som jag skrev, kom med inlägg om oss svenskar också.
Jag tror att alla fattar vad jag menar iallafall.
12 maj 2008 23:01
Det jag upplever som mest roande(oroande?) är svenskar som ser invånarna i det land dom besöker som "utlänningar" ...T ex. när vi var i Dom Rep och kommer in på Hemingways och hör följande fråga, körd genom ett överfullt Mjölby-filter: "Do jo hävv riil beer heer? Wii ar not hereifrom Dominica, so we dont like jåår beer from jåår other countrys"(Jo, hon sa faktiskt så ordagrant!!) Å gubben hennes fyller i: "Jåår taääjst like camelpiss"....

Repliken: "Oh, the bar is now closed" säger världens coolaste bartender. Flinar brett, går iväg och lämnar de Mjölbyska fågelholkarna med struparna torra...
Dom blev så paff att dom bara gick igen, utan att ens bli sura. Fast det sitter ett 20-tal gäster och käkar/dricker importbira....

Eller min, utan spår av ironi eller annan humor i rösten, mormor på besök i Eilat, Israel: Det bor ju fan alltså bara utlänningar i det här landet....... Bra tänkt mormor! VM i världsvana nästa..

Sen om man nu ska generalisera lite så kan man iaf i de ställen jag varit på(läs:i alperna) ganska lätt, på rörelsemönstren, se att det är en engelsman, italiano el. tysk. Dom har lixom en egen stil. Både engländers å tyskar är bleka, på gränsen till ljusblå. Engelsmännen(Ja det är mest männen som utmärker sej) verkar ha en "bira i näven" i sitt DNA, vilket leder till en ljudnivå motsvarande en klase DC-10:or. Tyskar (oxå männen) konverserar genom att sprida ut sej med maximalt avstånd i lokalen/byn/landet och sedan gorma, genom den Borat-lika mustachen, á la mistlur till varann... Dom kör även ofta med zinkpasta, troligen påsmetad med Kiss i tankarna...
Italienare har puffig jacka, pannband, SunPockets med snodd och sämst men inte minst, byxor som är så absolut tajta som möjligt!!
Så att man ska få en tyyydlig bild av hur Gud skapde dom "där nere", kanske?

De sista är bara några ex. skrivna med en fet glimt i ögat!

När vi flög till Dubai, var merparten kineser som gjorde som kineser gör...rökte. När alla.....ett 100-tal kanske, reste sej samtidigt från sina ickerök-platser för att gå bak till rök och blossa, kände man hur planet började luta snett bakåt!! Kaptenen sa till snällt en gång att alla inte kunde gå på en gång. Andra gången blev han helt j-a galen och beordrade med sprickande röst, tillbaka SAMTLIGA pass. till sina platser. Annars blev det landning snarast på kinesernas bekostnad! Sen gällde bälte på hela resan. Ville man på toa fick man nästan fråga om lov först.. Tror ni tobaks-kineserna hade planer på myteri efter 6-7 timmar utan cigg......

"Tyckt att t.ex. tyskar går upp kl 6 på morgonen" - Svenskar är ganska hyggliga på att kolonisera solstolsområdena oxå! På Zakhyntos bokade(OCH förvisso betalade för´t) ett par familjer upp 6-8 stolar extra i fall några polare skulle dyka upp......(tror inte dom hade några, för vi såg aldrig några uppdykare iaf..)

/Putterino
Av Energi
13 maj 2008 05:57
Jag kommer aldrig mera att bo på hotell fullt med ryssar.
13 maj 2008 11:37
Backpackers...

Generellt så har de någon slags bakvänd elitism där de tycker de är speciella för att de lever så billigt som möjligt, tror de är ekovänligare än andra, bara umgås med andra backpackers men ändå tycker att de tar in den lokala kulturen, är överallt samt att de har någon slags kollektiv, hjärntvättad vision om att alla ställen de varit på var oförstörda när de var där första gången men att dessa nu gått utför och blivit komersiella. Om ställena trots allt varit oförstörda vill man att lokalbefolkningen helst skall leva kvar i extrem fattigdom, bjuda in resande på en måltid som kanske skulle räckt familjen i en vecka och sedan missunnar dem att börja ta betalt för sin mat, smälla upp en strandbar etc och kanske börja tjäna pengar på kommersialismens oheliga väg istället för att leva i fortsatt fattigdom.
13 maj 2008 11:39
Sedan kan jag bara svara för Ausstralien men svenskar (backpackers) är snabbast i världen att på två månader utveckla sin skolengelska till en engelska med Ausssie twang - bara för att de varit i Australien (Ingen får ju tysk dialekt på sin engelska bara för att de varit där i två månader).
13 maj 2008 16:01
Jag ogillar faktist mest ANDRA SVENSKAR på semestern, inte illa menat, men när man är på semester i ett exotiskt land långt borta hemifrån så är ju svenska språket och svenska det sista man vill möta! ;)
Av Mpc
13 maj 2008 16:38
Citerat från annika23:
Jag ogillar faktist mest ANDRA SVENSKAR på semestern, inte illa menat, men när man är på semester i ett exotiskt land långt borta hemifrån så är ju svenska språket och svenska det sista man vill möta! ;)
Du behöver inte lyssna på dom eller umgås med dom utan bara håll dig för dig själv åk till månen om nu du tycker att Sv. Är den sista du vill möta.*ASG* vi fins vi Sv. i hella värden
13 maj 2008 16:48
Mpc, nja, inte riktigt så långt som till månen måste man ju inte åka *flin* nog finns det gått om ställen och länder utomlands där man inte träffar folk som pratar svenska, men dock tycker jag att det är roligare att se, uppleva, mingla och träffa lokalbefolkningen i det främmande landet. Det är väl därför många åker på semester, för att det är så annorlunda än hemma och för att få uppleva kulturen där!
13 maj 2008 16:51
Citerat från micke75:
Hej!

Alla har väl klagat någon gång på folk när man rest. Tyckt att t.ex. tyskar går upp kl 6 på morgonen och bokar solstolarna
Hehe, detta har man väl upplevt mer än en gång, men är ju faktiskt ganska roande ibland att se hur olika folk beter sig på semestern! :)
Av Nickeb
13 maj 2008 17:33
Citerat från mpc:
Citerat från annika23:
Jag ogillar faktist mest ANDRA SVENSKAR på semestern, inte illa menat, men när man är på semester i ett exotiskt land långt borta hemifrån så är ju svenska språket och svenska det sista man vill möta! ;)
Du behöver inte lyssna på dom eller umgås med dom utan bara håll dig för dig själv åk till månen om nu du tycker att Sv. Är den sista du vill möta.*ASG* vi fins vi Sv. i hella värden
Kan iofs förstå vad annika23 menar, det kan vara svårt att inte hamna bland dem eller bli tilltalade av folk, typ heeej var kommer ni ifrån då...
men för oss finns det ju andra exotiska och spännande resmål än just dom där det är flest svenskar.

Vad gäller folket när man reser så är det väldigt stor skillnad på om personen är på resande fot eller om den är bofast.
Ett exempel är: de Fransmän/Fransyskor jag stött på när jag rest har varit jättetrevliga och gärna konverserat på knagglig engelska, men dom gånger jag varit i Frankrike har det varit en katastrof, fruktansvärt tråkiga människor som fortfarande sitter fast i sitt lillebrorskomplex till UK. tragiskt.

Andra man stör sig på......
Kineser (då främst i kina) spottar överallt, på bussar, gator, i affärer osv.
Amerikaner: WEEEELLLL HERE WE ARE; AND WE WILL BE HEARD..........
Irländare...... som tror att dom kan få vilken brud som helst bara för do råkar befinna sig i Warszawa eller Prag.......Stor risk!
Svenskar i alperna, vad säger man.............

Nåväl, det är kul att ha fördomar om folk, vare sig dom stämmer eller inte.
13 maj 2008 17:34
"Finnar slåss med kniv och dricker vodka
Italienare är små, svartmuskiga och svåra på kvinnor"
(från liten broschyr från 70-talet)
Av Mpc
13 maj 2008 18:24
Citerat från busylizzy:
"Finnar slåss med kniv och dricker vodka
Italienare är små, svartmuskiga och svåra på kvinnor"
(från liten broschyr från 70-talet)
slåss inte med kniv o har inte svårt med kvinnor *blink**
Av Veiken
13 maj 2008 19:26
Det jag retar mig på är när man är på utflyker och det nästan alltid finns folk ,som sätter i system att komma 15 min för sent hela tiden, så alla andra får vänta och vänta. Gäller människor från alla länder!
Av Candy
13 maj 2008 19:40
Nu var det mycket prat om alla alla länder. Jag som kommer från Norge fbosatt i Sverige får ofte en fråga som jag funderat mycket över. Det gäller svenskars snålhet Mina vänner, mina släktningar ställer alla samma fråga: varför är svenskarna så snåla?? Det gäller pengar. Vänder på kronan och gnäller att allt är så dyrt. Vill med mina 17 år i Sverige och svart bälte i shopping :-) bara påpeka att detta inte är mina ord. Men jag har funderat många ggr. Är det så om vi jämför med andra länder??
Av Nickeb
13 maj 2008 20:10
Vet inte varför det är så men kan till viss del hålla med dig, det gnälls mycket på hur dyrt det blivit, Praktexemplet är väl bensinen (eller dieseln som ju var billig för några år sedan men som idag är så dyr att den som kör dieselbil har svårt att räkna hem någon vinst) som egentligen inte har blivit så mycket dyrare om man ser till löneökningarna, men dom gnäller man aldrig på........

Har haft vissa polare som varit toksnåla men dom försöker jag hålla mig ifrån då jag själv gärna lägger pengar på sådant jag tycker är roligt/viktigt.
Av Ronnyk
13 maj 2008 20:11
Du skriver att filippinska män är mans grisar , jag skulle säga tvärt om , Filippinerna är nummer två i världen efter Finland på listan över gämnlikhet mellan könen i världen, kvinnan har hög status i samhället, och det har jag ofta upplevt på mina resor i landet med min fru, >Citerat från bibby:
Åkte hem från Hong Kong en gång med mellanlandning i Bombay och då översvämmades planet av indier som var störiga och förstörde flygvärdinnornas service, så indier hamnar på ogillar-listan.
Araber också.
Kineser kan vara grymt ofräscha och oartiga. När planet börjar gå ner för landning så börjar de ringa och springa omkring i planet... Det finns dock skillnad, ju rikare och mer på landsbygden de bor, desto värre.
Fransmän platsar in som extremt arroganta och otrevliga.
Amerikaner är dryga.

Svenskar har dock ett bra rykte (utanför Europa åtminstone), där ligger ryssar dåligt till, och araber givetvis.

Holländare är ofta trevliga och pratar bra engelska.
Thailändare är ofta trevliga och hjälpsamma.
Norrmän är trevliga, liksom danskar, och även britter tycker jag.
Filippinska män kan vara kul, men riktiga mansgrisar...
Av Cickie
13 maj 2008 21:43
Jag har reagerat flera gånger på att koreaner behandlar den thailändska befolkningen väldigt nedlåtande, nästan som slavar. Usch! De uppförde sig likadant mot kambodjanerna, som om de vore ett högre stående folk, den stackars serveringspersonalen på mitt hotell i Sianoukville fick ta mycket skit.
Av Ronnyk
14 maj 2008 10:49
håller med dig , men de är inte populära heller bland befolkningen i sydost asien ,Tex i vietnam och Filippinerna så kryllar det av koreanska turister, ofta så åker de i stora grupper som invaderar restauranger och sitter och svinar och kastar det dom inte stoppar i munnen på golvet, var i Vietnam för ett par år sedan och satt ett par bord i från ett gäng syd koreaner som åt skaldjur , när dom hade ätit färdigt så fick personalen städarunt bordet och plocka skal och mat rester som hade kastats på golvet medans de satt och tittade på,>Citerat från cickie:
Jag har reagerat flera gånger på att koreaner behandlar den thailändska befolkningen väldigt nedlåtande, nästan som slavar. Usch! De uppförde sig likadant mot kambodjanerna, som om de vore ett högre stående folk, den stackars serveringspersonalen på mitt hotell i Sianoukville fick ta mycket skit.
14 maj 2008 11:29
Citerat från mpc:

slåss inte med kniv o har inte svårt med kvinnor *blink**
Svår på, inte svårt med... I det här fallet betyder "svår på kvinnor" nog att mannen i fråga är en kvinnotjusare. Eller plåster om man vill ;)
Av Ziesta
14 maj 2008 13:28
Citerat från veiken:
Det jag retar mig på är när man är på utflyker och det nästan alltid finns folk ,som sätter i system att komma 15 min för sent hela tiden, så alla andra får vänta och vänta. Gäller människor från alla länder!
Påminner om en gruppresa jag gjorde.. Fanns två tyska (eller om de var holländare.. minns inte riktigt..) killar som ALLTID kom försent.. Om vi skulle mötas upp vid bussen kl 15 kom de 15.20.. lugnt strosandes.. då satt redan alla andra på bussen och försökte visa sitt missnöje genom irriterande blickar.. när de väl kom fram till bussen frågade de guiden om de hade tid att ta en cigarett innan bussen gick... ha... som tur var deltog de endast i de tre sista dagarna på resan..
14 maj 2008 15:46
Ogillar egotrippade människor som tror världen svävar runt dem och tror att de är bättre än alla andra för att de har mer cash i fickan elelr tex är vita i ett fattigt land. Detta oberoende om personen är tjej eller kille och var denna person kommer ifrån.

Mött idioter från USA, ISRAEL, SVERIGE och många andra länder på mina resor, men undviker dem så gott som det går.

En viktig sak man bör tänka på när man reser oberoende land är att man får den respekt man förtjänar dvs. om man är trevlig och visar respekt för personer man träffar lokala som turister får man oftast ett trevligt bemötande. Det är du som är turist som är gäst i landet och inte tvärtom.

Lite tankar från mig...

Mvh Daniel
Av Micke75
14 maj 2008 15:51
Kom på en händelse.

Vi skulle lämna vårt hotell på koh samui och hade bokat hämt med minibuss (9 pers) till en färja.
Bussen kom prick 06.30 som utlovat, Vi skulle dock vänta mellan 6.30-7.00.
När vi vart upphämtade var det bara en hämtning till ca: 50 ifrån vårt hotell, vi kom dit 06.35 och väntade.......
Chauffören började bli otålig och gick till receptionen och sa till.
Vid kl 7 hade inga dykt upp, vi såg iofs en kille som stod och borstade tänderna på balkongen.
Chaffisen började bli sur och bad om ursäkt för att folk inte kan hålla tider, till slut ramlade det ut 2 stycken killar, bakis och eländiga.
Dom ställer sig vid bussen och tar en cigg(!), chaffisen slänger in deras baggage och manar på dem, men dom bara står där.
Efter ett tag kommer en kille till också bakis (ser ut som Frodo från sagan om ringen).
Till slut blir en av dom första killarna lite otålig själv och springer upp på hotellet, efter ett tag kommer två killar till masandes ut halvt påklädda och bakis som bara den. En av dom blir nästan buren av kamraten.
Okej alla på, nu var vi riktigt sena bara, chaffisen svär på Thai och ber ytterligare om ursäkt till oss.
Väl iväg, så börjas det.... det kommer riktigt fina varma odörer från bakre delen av bussen, SALAMI, ÄGG, ARMSVETT, VITLÖK m.m.
En av killarna luktar sig själv i armhålan medans den andra sitter och rynkar på näsan, sen börjar en av dom fnissa och resten börjar svära åt honom. Sen kommer den riktigt fina stanken av mogen BAKFYLLEPRUTT, vi håller på och dör.
Jag kan bara säga att s.k partybackpackers från Italien kommer vi nog aldrig att glömma.
Oj vad vi svor åt dom!!!!
En av dom fick senare av resan en riktig utskällning av min tjej, och dom orden var inte nådiga iallafall. Han vart så paff att han bara kunde klämma ur sig nåt ord på Italienska. Jag kan fortsätta mer med den här resan men det får räcka nu med dom här killarna.

Micke
Av Veiken
14 maj 2008 15:56
Citerat från macgunde:
Ogillar egotrippade människor som tror världen svävar runt dem och tror att de är bättre än alla andra för att de har mer cash i fickan elelr tex är vita i ett fattigt land. Detta oberoende om personen är tjej eller kille och var denna person kommer ifrån.

Mött idioter från USA, ISRAEL, SVERIGE och många andra länder på mina resor, men undviker dem så gott som det går.

En viktig sak man bör tänka på när man reser oberoende land är att man får den respekt man förtjänar dvs. om man är trevlig och visar respekt för personer man träffar lokala som turister får man oftast ett trevligt bemötande. Det är du som är turist som är gäst i landet och inte tvärtom.

Lite tankar från mig...

Mvh Daniel
Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv ;)
Veiken
Av Micke75
14 maj 2008 15:56
En grej till...

Varför gör alla Japaner peacetecken varje gång dom blir fotade??????
14 maj 2008 16:36
Gläder mig att andra har samma tankesätt som mig i denna fråga, gör livet bättre för alla :)
Citerat från veiken:
Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv ;)
Veiken
Av Bibby
14 maj 2008 18:29
Citerat från micke75:
En grej till...

Varför gör alla Japaner peacetecken varje gång dom blir fotade??????
Kineser också. Frågat varför men aldrig fått nåt vettigt svar. Inte säker på att de vet vad det betyder. Om en kines gör det så skall alla andra också göra det...
Av Micke75
14 maj 2008 18:57
Citerat från bibby:
Citerat från micke75:
En grej till...

Varför gör alla Japaner peacetecken varje gång dom blir fotade??????
Kineser också. Frågat varför men aldrig fått nåt vettigt svar. Inte säker på att de vet vad det betyder. Om en kines gör det så skall alla andra också göra det...
Det stämmer kineser är likadana.
Men jag har aldrig skrattat så mycket som när vi såg en japansk tjej som skulle bli fotad.
Hennes kille fotade typ 20-30 bilder på henne i olika poser i en solstol, och på varje bild gjorde hon peacetecken.
Även när andra japaner eller kineser har frågat om man kan ta ett foto på dom så åker alltid en hand upp......

Peace man.................
14 maj 2008 20:18
Min största klassiker är från ett av mina jobb i Sverige (där vi är SÅÅÅ jämlika)...

Efter en middag för 18 personer (kräver en hel del arbete) som alla var lärare frågar en lärare den ansvarige för notan:

- Men, ska du inte ge någon dricks?
- Nehej du, den här TYPEN AV MÄNNISKOR tjänar bättre än oss ändå.

Det svinigaste och mest nedvärderande jag hört och då har jag ändå jobbat med, pluggat med eller varit service ansvarig för folk från USA, Korea, Kina, Thailand, Australien, England, Skottland, Hong Kong, Indonesien, Malaysia, Kambodja, Spanien, Italien, El Salvador, Kenya, Sydafrika, Nya Zeeland etc, etc...

Jag har aldrig blivit så nedvärderad och illa behandlad som jag blivit av svenskar. Kanske för att vi haft regeringar där man gjort allt för att göra sig av med allt som heter serviceyrken, husnära tjänster och så kallade pigyrken att dessa yrken nästan har pariastämpel istället för yrken där man faktiskt försöker arbeta med något så onödigt som service och tjänster. Är någon så dum att de vill jobba i dessa yrken skall de tryckas ned...
15 maj 2008 03:05
Citerat från macgunde:
Ogillar egotrippade människor som tror världen svävar runt dem och tror att de är bättre än alla andra för att de har mer cash i fickan elelr tex är vita i ett fattigt land. Detta oberoende om personen är tjej eller kille och var denna person kommer ifrån.

Mött idioter från USA, ISRAEL, SVERIGE och många andra länder på mina resor, men undviker dem så gott som det går.

En viktig sak man bör tänka på när man reser oberoende land är att man får den respekt man förtjänar dvs. om man är trevlig och visar respekt för personer man träffar lokala som turister får man oftast ett trevligt bemötande. Det är du som är turist som är gäst i landet och inte tvärtom.

Lite tankar från mig...

Mvh Daniel
Åh tack! Så bra skrivet! Håller totalt med!
Mvh Eva
Av Robbo
15 maj 2008 08:09
Citerat från micke75:
Hej!

Alla har väl klagat någon gång på folk när man rest. Tyckt att t.ex. tyskar går upp kl 6 på morgonen och bokar solstolarna...
Har ni några roliga minnen att dela med er ifrån?
Det där var ju rätt kul. När vi var på Guadeloupe och gick för att äta frukost(07.00) så kommenterade jag till min fru: "Jasså, det finns tyska turister här". Jag förstod ju naturligtvis att det var skandinaver som "lärt sig" av tyskarna.

Kommer jag till stranden/poolen och hittar en "markerad" plats så har jag inga problem med att flytta deras handdukar till en plats bredvid bara för att markera. "Orkar" de gräla... var så god...
Av Tj
15 maj 2008 08:59
Den största idioten jag har mött på mina resor är nog jag själv....... : )
Av Mizan
15 maj 2008 10:41
Holländare är ofta trevliga och pratar bra engelska.
Thailändare är ofta trevliga och hjälpsamma.
Norrmän är trevliga, liksom danskar, och även britter tycker jag.
Filippinska män kan vara kul, men riktiga mansgrisar...
Instämmer med allt men tillägger att
Fransmän är otrevliga o har ingen servicemind. För att hitta en trevlig fransman/kvinna får du leta LÄNGE. Letade en ggr i flera timmar på Charles De Gaulle efter en person som kunde/orkade hjälpa oss... OTREVLIGA..
15 maj 2008 10:55
Citerat från macgunde:
Ogillar egotrippade människor som tror världen svävar runt dem och tror att de är bättre än alla andra för att de har mer cash i fickan elelr tex är vita i ett fattigt land. Detta oberoende om personen är tjej eller kille och var denna person kommer ifrån.

Mött idioter från USA, ISRAEL, SVERIGE och många andra länder på mina resor, men undviker dem så gott som det går.

En viktig sak man bör tänka på när man reser oberoende land är att man får den respekt man förtjänar dvs. om man är trevlig och visar respekt för personer man träffar lokala som turister får man oftast ett trevligt bemötande. Det är du som är turist som är gäst i landet och inte tvärtom.

Lite tankar från mig...

Mvh Daniel
Stämmer nog ganska bra att man blir behandlad som man uppför sig själv även om man stött på något undantag ibland men det är ju oundvikligt om man träffar en massa folk, sen kan man ju tycka mer eller mindre bra om olika folkslag utan att för den skull ha några som hellst rasistiska baktankar med det hela min eller din personlighet går väl olika bra ihop med olika folk och deras beteende helt enkelt..
mvh. Bosse.
15 maj 2008 11:03
Det mest otrevliga man kan möta är definitivt en misstänksam passkontrollant i USA. Satt en timme i ett litet förhörsbås och fick skäll för att jag svarade på frågorna ... Man skulle nämnligen svara på rätt sätt också... Svettigt värre.
15 maj 2008 11:26
Citerat från ronnyk:
Filippinerna är nummer två i världen efter Finland på listan över gämnlikhet mellan könen i världen, kvinnan har hög status i samhället, och det har jag ofta upplevt på mina resor i landet med min fru,
Hej Ronnyk

Jag tittade på World Economic Forums hemsida och rapporten The Global Gender Gap Report 2007 som jag tror du hänvisar till. Tyvärr har du fel - totalt ligger Sverige fortfarande på 1a plats tätt följt av Norge, Finland och Island. Gender Gap index baseras på 4 subindex och jag tror att det är det du har tittat på. Dessa subindex är i sin tur olika viktade (en förstaplacering ger alltså inte lika många poäng för alla subindex) och då ligger Filippinerna verkligen på 1a plats i indexgrupperna Educational attainment och Health and Survival. I subindexgruppen Political empowerment ligger Filippinerna däremot på fjortonde plats. Möjligheten att påverka politiska beslut ses i rapporten som mer avgörande för jämställdheten.

En liten avstickare från ämnet kanske, men det kändes ändå viktigt att få lägga tillrätta.
Av Missx
16 maj 2008 00:00
Visst kan man reta sig på alla möjliga resenärer, men nationaliteten spelar nog inte så stor roll...

Jag var dock nyligen i Paris o håller verkligen INTE med om att fransmän (o kvinnor) var otrevliga. Snarare tvärtom, alla utom nån enstaka var mkt artiga o villiga att hjälpa till. Kan tillägga att jag pratar inte mkt franska heller( bara basic), men de försökte på engelska så gott de kunde :)

Engelsmän kan vara otrevliga, mest fulla män som ger fula kommentarer...

Jag tycker överlag att amerikaner går extremt bra ihop med mig, har inte träffat många jag inte gillat....MEN har samtidigt råkat ut för riktiga maktgalna rötägg i immigrations :(
16 maj 2008 00:31
Hej.
För flera låter det som att Sunwing all inclusive vore det bästa alternativet. Då slipper man att träffa obehagligt folk.
Men, jag tycker att det bästa att komma till ett nytt land är att förutsättningslöst acceptera att "detta inte är Sverige".
Kan berätta en episod som hände i Agadir, Marocco.
Vi hade på kvällen varit på en restaurang och jag hade hängt min jacka på ryggstödet. När vi lämnat krogen och promenerat några hundra meter kom det två personer springandes mot oss. Våra fördommar sade att nu händer det något farligt, men det kom på skam, de kom med min plånbok som ramlat ur jackan.
Jag har varit i många länder, men nästan aldrig upplevt något störande enligt mitt fördomsfria (hoppas jag) sätt att se på saker och ting.
Mvh
Ingemar
16 maj 2008 12:20
Citerat från ingemar_e:
Hej.
För flera låter det som att Sunwing all inclusive vore det bästa alternativet. Då slipper man att träffa obehagligt folk.
Men, jag tycker att det bästa att komma till ett nytt land är att förutsättningslöst acceptera att "detta inte är Sverige".
Kan berätta en episod som hände i Agadir, Marocco.
Vi hade på kvällen varit på en restaurang och jag hade hängt min jacka på ryggstödet. När vi lämnat krogen och promenerat några hundra meter kom det två personer springandes mot oss. Våra fördommar sade att nu händer det något farligt, men det kom på skam, de kom med min plånbok som ramlat ur jackan.
Jag har varit i många länder, men nästan aldrig upplevt något störande enligt mitt fördomsfria (hoppas jag) sätt att se på saker och ting.
Mvh
Ingemar
Bleh, Sunwing all inclusive? Varför reser man och tar en all inclusive? Maten äter man bara på hotellet..man är bara på hotellet o träffar bara svenskar, danskar och finnar, möjligtvis en o en annan norrbagge?
Jag tror att såna här "incounters" med lokalbefolkning, andra turister som tex. japar, ryssar m.m. gör att man får ett skratt efteråt.
Det har iallafall jag fått.
Kan ju berätta om en knasig episod när vi var på Phi Phi öarna, kommer fram till en underbar strand, paradislikt. Maken simmar ut o snorklar, jag leker med dottern i vattnet, plötsligt dyker en grupp på 30 pers upp (japaner). Alla på led, iklädda i våtdräkter, snorkelmasker o simfötter..och de har inte ens hamnat i vattnet än. De andas genom maskerna o det låter som 30 darth vaders (stjärnornas krig elakingen för er som ej hajjar) och ÖVAR på land hur de ska göra sen när de väl kliver i...Jag står i vattnet till midjan och vips, så är jag omringad av dem..de verkar inte se(!) eller bry sig att jag står där med min då 3 åring. Det är ganska grunt och de plaskar omkring o skrikeri sina masker.
En fäller upp snorkelmasken o gräver fram en cigg..precis brevid mig..o bara står där o hojtar till de andra...de hela e så skruvat så jag kliver ju givetvis upp o fortsätter o titta. Efter 10 min är det dags o åka vidare, båten tutar och på led går de upp i båten och drar iväg. Jag o dottern står där o gapar, maken har knappt märkt nåt.
Det va hysteriskt..men i efterhand ganska kul o tänka tillbaka på. :-)
16 maj 2008 14:01
Bleh, Sunwing all inclusive? Varför reser man och tar en all inclusive? Maten äter man bara på hotellet..man är bara på hotellet o träffar bara svenskar, danskar och finnar, möjligtvis en o en annan norrbagge?
Hej Sussmaya!

Jag brukar inte åka på All inclusive. Men det var det bästa jag har gjort när jag var på en all inclusive i Tunisien i augusti förra året. Hade jobbat ca 80h/veckan (5-6 dagars vecka) i några månader och bara ville komma bort och koppla av, inte behöva tänka på något! Slippa tänka på vilken restaurang man skulle leta upp varje dag. Hotellet hade olika bufféer varje dag Det var helt perfekt. Och det inte många svenskar och andra skandinaver där heller. En helt underbar resa jag skulle kunna göra om, kanske inte till Tunisien. Anna
16 maj 2008 14:27
Citerat från smulan_09:
Bleh, Sunwing all inclusive? Varför reser man och tar en all inclusive? Maten äter man bara på hotellet..man är bara på hotellet o träffar bara svenskar, danskar och finnar, möjligtvis en o en annan norrbagge?
Hej Sussmaya!

Jag brukar inte åka på All inclusive. Men det var det bästa jag har gjort när jag var på en all inclusive i Tunisien i augusti förra året. Hade jobbat ca 80h/veckan (5-6 dagars vecka) i några månader och bara ville komma bort och koppla av, inte behöva tänka på något! Slippa tänka på vilken restaurang man skulle leta upp varje dag. Hotellet hade olika bufféer varje dag Det var helt perfekt. Och det inte många svenskar och andra skandinaver där heller. En helt underbar resa jag skulle kunna göra om, kanske inte till Tunisien. Anna
Det låter ju skönt om man befinner sig i en sån sits som du gjorde ... personligen tycker jag att själva maten, kulturen m.m är en del av resan och söker mig ofta bort från själva hotellet..där sover man, äter möjligtvis frukost, sen kan man relaxa, söka äventyr eller va man nu gör på resan utanför hotellet. Men alla är vi olika o har olika mål o krav när vi reser. Kan ju förstå om man bor på en ganska liten ö i söderhavet och det inte finns så mycket annat att välja på ..då kanske man väljer allinclusive, men inte annars...ha det gött o nu kommer ju solen fram :-)

S*