Vietnamesiska dong

Av 73248
11 nov. 2007 13:39
Visningar: 5338
går det att få tag på viet-dong i Sverige eller är det us-dollar som gäller
tänkkte att det skulle vara bra med lite dong när man kommer fram
vi åker 21 dec - 19 jan.
Av Bobi
12 nov. 2007 02:47
Det går säkert, men vad jag har hört så är det dollar som gäller du får växel tillbaka i dong.
Ska också ner i december.
Av Sun
12 nov. 2007 18:53

Valutaråd från forex.se

Ta med vietnamesiska Dong (VND) för de första dagarna i mån av tillgång. Övrig reskassa bör vara i amerikanska Dollar (USD) i stora sedlar, då dessa ger bättre kurs vid växling på plats. Ibland lönar det sig att betala direkt med USD, men oftast är det förmånligast med VND. Resecheckar i USD fungerar bra. Mycket begränsat med bankomater, uttagsbegränsning på 2.000.000 VND/dag.
Kanske till någon hjälp!?
sun
Av Thoron
13 nov. 2007 19:48
Vi var där för en vecka sen.

Jag rekommederar att du växlar till dollar här hemma och sen till dong på exempelvis flygplatserna. Dong är lättast att betala med. Dollar går också bra men de tar ut oförskämda växlingskurser när du betalar med den. Vi märkte ganska snabbt att man tjänar på att betala med dong.

1 dollar = cirka 16000 dong. (16 074 när vi var där)

Ett exempel som återkom många gånger under resan var att de påstod att kursen för en dollar var 10 000 dong. Betalar man i dong så blir man inte lurad på det här sättet.
Av Evabri
20 jan. 2008 19:31
Hej! Jag undrar var ni får tag i Dong? Dom har det inte på Forex, och inte på banken heller,
Av Thoron
9 feb. 2008 13:13
Växla US dollar hemma (speciellt nu när de är billiga), växla sen till dong i Vietnam. Går i princip överallt.
Av Amerita
11 feb. 2008 10:25
Ibland tar de in Dong på Forex, men inte alltid. Varför inte be dem hålla de Dong de får in och att de ringer dig så du kan växla till dig? Vi fick tag i Dong för ca 200 kr på Forex. Det är rätt skönt att ha Dong när man kommer fram.
/amerita
Av Sua1
21 feb. 2008 20:02
Vi hade dollar när vi var där funkade hur bra som helst. Som någon sagt, man betalar med dollar och får tillbaka i Dong. Trevlig resa!