Victoria falls, söker tips på saker att se och göra!

4 aug. 2011 21:01
Visningar: 857
Hej! Jag har precis bokat en volontärresa till ett lejonprojekt i Zimbabwe som ligger precis vid Victoria Falls. jag ska vara där över jul och nyår i tre veckor och jag åker helt själv.
Jag tänkte fråga om någon har några tips på saker att se och göra i närheten och runt omkring i området? alla tips är välkomna!
tack på förhand!
Av Annl
4 aug. 2011 21:49
Hallå,

Vi håller på att kolla på en resa till Botswana och som är tänkt att också innehålla Victoriafallen samt safari i Zambia. Vill därför tipsa om nationalparken South Luwanga som skall vara oerhört leopardtät (ligger i Zambia) samt förstås en dagstur till Chobe i Botswana (finns mängder med elefanter säger de som varit där och ligger nära Viktoriafallen och som man kan fixa på en dagstur därifrån).

Okavangodeltat i Botswana skall vara helt outstanding men det är längre att ta sig dit från Viktoriafallen.

Av det jag läst i böckerna så kommer du att få det fantastiskt!

Trevlig resa!
Av Hkn
5 aug. 2011 00:21
Citerat från annl:
Hallå,

Vi håller på att kolla på en resa till Botswana och som är tänkt att också innehålla Victoriafallen samt safari i Zambia. Vill därför tipsa om nationalparken South Luwanga som skall vara oerhört leopardtät (ligger i Zambia) samt förstås en dagstur till Chobe i Botswana (finns mängder med elefanter säger de som varit där och ligger nära Viktoriafallen och som man kan fixa på en dagstur därifrån).
Oops,

South Luangwa har mycket riktigt en rejält hög koncentration av leoparder, men... det är inte läge att hoppas på att se South Luangwa när man befinner sig vid Victoria Falls.
Det är ganska precis 827 km mellan Livingstone och Mfuwe, lygplatsen man flyger till för att bekvämt nå South Luangwa. Alternativet bil är krångligare; vägen till Mfuwe är bitvis usel.

Däremot är Mosi-oa-Tunya National Park belägen precis i närheten av fallen. Eller rättare; den ena delen av parken är själva fallen; den andra är en viltpark av det mindre slaget (med asfalterade vägar). I den parken kan du gå på walking safari, med fem noshörningar som peak attraction. Där finns även giraffer, zebror och, emellanåt, elefanter. Och jo, visst är det kul att se djur när du går till fots, men den lilla parken har egentligen inte så mycket gemensamt med en vanlig nationalpark eller med en riktig walking safari.

Chobe i Botswana är enkel att nå om man bor i Livingstone eller dess närhet, men du får vara beredd på lite visumkrångel vid gränsövergången (Kazungula) där du tar färjan över till Botswana. Det är lite drygt 70 km att åka från fallen till färjeläget, men de större vägarna i området är mycket bra. Hur det är att korsa gränsen till Botswana från Zimbawe har jag inte koll på.

Såvitt jag känner till, så utfärdas endagsvisum om man vill gå över från den zimbawiska sidan till Zambia. Har du bara tänkt att göra ett kort besök på den zambiska sidan, så är Devil's Pool kanske något att tänka på: http://www.youtube.com/watch?v=rVN9KnWy-H8 (den är möjlig att bada i från september till december, då vattenståndet är lägre).

Annars är det gott om aktiviteter kring Vic Falls; både forsränning, bungyjump från bron och flygning över fallen med ultralätt flygplan. Om du nu är lagd åt det adrenalin-junkiga hållet...

Best,

:: hkn ::
5 aug. 2011 20:26
Tack för era svar!
Jag kommer att bo vid Victoria Falls rest camp och projektet är vid nationalparken Masuwe Park, vet ni något om den parken?
Ja, jag är äventyrlig av mig och gillar adrenalinkickar. Har bland annat hoppat världens högsta bro bungy i Sydafrika. Det verkar roligt med lite forspaddling och så :) Får se vad jag gör.
Av Annl
5 aug. 2011 20:46
Hkn,

Det finns ju alltid flyg att tillgå - och antar att det är det vår reseagent tänkt sig....
Av Hkn
5 aug. 2011 22:57
Citerat från annl:
Hkn,

Det finns ju alltid flyg att tillgå - och antar att det är det vår reseagent tänkt sig....
Så klart. Men som svar på frågan "...om någon har några tips på saker att se och göra i närheten och runt omkring i området?" är kanske South Luangwa lite... avlägset .-)

Sedan är det en fantastisk park. Makalös. Och om du bor på Mfuwe Lodge så är du bara att gratulera – de har några av de bästa guiderna jag någonsin varit ute med och Andy Hogg som driver campen är en skön kis.

Det är ingen tillfällighet att BBC filmade "Night of the Leopard" i South Luangwa. Står du ut med den lite mediokra bildkvaliteten så kan du gotta dig i dokumentären här (delad i tre avsnitt):

Del 1: http://youtu.be/NroxOhGGaLM
Del 2: http://youtu.be/iMmX-9Q0Cf4
Del 3: http://youtu.be/q5LHmn0peBw

Gött mos.

:: hkn ::
Av Annl
6 aug. 2011 08:53
Hkn,

Vilken fantastisk film - nu blir ju längtan tillbaka till Afrika ännu större och tyngre och filmen påminner mig om när det stod en elefant och en buffel utanför vår altan i Serengeti klockan halv sju på morgonen i soluppgången.

Skall kolla upp lodgen du skriver om men antar att den inte är helt billig - bara att resa till Botswana på safari är ju inte heller helt billigt, om man säger så....
Av Hkn
6 aug. 2011 09:49
Nej, det är sant... Botswana är ju inte längre något u-land, så där har man börjat tillämpa en hel del marknadsekonomiska principer på det smärtsamma sättet; d v s man tar med afrikanska mått mätt bra betalt.

Ska ni på på Chobe Safari Lodge vid floden? I så fall kan jag rekommendera en tur med safaribåt. De puttrar omkring i maklig takt på Chobe River och djuren är vana vid båtarna, vilket betyder att ni kommer elefanter, flodhästar och med säkerhet också krokodiler nära.

Själva Chobe som park är förstås mest elefanter – det lär finnas 125 000 där – och det är verkligen en bra park; enda haken är att det i norra delen kan bli ganska gott om bilar. Vissa arrangörer kör gärna stora grupper i karavan om flera jeepar, vilket gör att det ibland blir lite som när man har vägarbeten i Söderledstunneln, (ja du fattar...). Om Elvis jobbar kvar som guide vid Chobe Safari Lodge, rekommenderar jag honom varmt.

All the best,

:: hkn ::
Av Annl
6 aug. 2011 10:24
Hkn,

Inte bara med afrikanska mått mätt är det dyrt i Botswana -den totala kostnaden för en person är nästan som kostnaden för flyg och boende för vår julresa (fyra personer).... Men de som vet säger ju att det skall vara värt det och att Botswana är safarins Rolls Royce och Okawangodeltat skall tydligen vara något alldeles i särklass där du glider fram i den mokoro (heter det väl om jag inte minns fel) under total tystnad och stillhet i den sista vildmarken.

Beträffande boende i Chobe så är jag osäker var det är tänkt att vi skall bo men skall kolla upp ditt förslag angående lodge - det har varit flera olika bud om olika lodger.

Tack för tipset om den myckna trafiken i de norra delarna - det kan vara bra att veta.