Vi börjar i hongkong

Av Chrivi
27 juni 2012 10:51
Visningar: 429
Vi jag och min man har köpt flygstol till Hongkong i feb vi blir borta 1 månad. Jag har läst en massa, och fått en hel del hjälp av er alla, men tänkte även få ett eget tips om filippinerna, hongkong och kanske andra ställen. Vi tycker om att snorkla och söker fina stränder med strandnära hotel, inte lyx men gärna ac, har rest en del i asien, men alldrig till Filippinerna. Tycker att det verkar krångligare att få en uppfattning om flyg ,båtar buss mm, man kan ju resa en väg dit och en annan tillbaka, men som sagt, det är stort och mkt. hoppas på hjälp/ chrivi
Av C99
28 juni 2012 00:12
Var själv först i Taiwan, flög vidare till HongKong besökte där bla The Peak. Flög därifrån till Manilla och vidare till Legazpi med transfer till Donsol. Där snorklade vi med Valhajar som kommer in i feb-mar. Kan bli 18m,riktigt häftigt. Kolla in You Tube. Flyg tillbaka till Manilla och vidare till Boracay som har fin och lång strand. Flög därifrån till Cebu och med snabbåt till Bohol. Där såg vi världens minsta apa, Tarsier. Besökte även Chocolate Hills. Filippinerna är billigt, bra och lätt förflytta sig i. Billiga inrikesflyg.
Av Bibby
1 juli 2012 00:26
Finns massa info här, och andra ställen, sök och googla så finner du en massa.

Har en kompis som köpte en t.o.r. biljett i veckan, Hong Kong-Flappeland för 995:- med Air Asia.
Av Annl
1 juli 2012 15:03
Jag kan tipsa om härliga Hong Kong som är väldigt spännande att besöka.

Där finns massor att göra och ett måste är naturligtvis att åka upp till The Peak och kolla på den helt magnifika utsikten över stan. Missa inte linbanan upp till The Peak- det är ett äventyr. Och åk den båda vägarna - det är två helt olika upplevelser och glöm inte att stå upp på vägen ned. Det är tokgalet brant.

Vi har bara varit där på dagen men jag kan tänka mig att det måste vara något alldeles speciellt på kvällen också.

Och så måste ni åka båt i Victoria harbour - det är en klassiker i HK.

Om ni köper biljett till Hop on hop off bussarna (som är riktigt bra att åka för att få se stan) så ingår biljett till linbanan upp till The Peak samt både biljett till en kryssning runt i hamnen på en timme samt ett antal biljetter med den färja som går mellan Hong Kong Island och Kowloon- sidan.

Dessutom kan det vara bra att veta att man med dessa biljetter får gå före i kön till linbana.

Vi var och besökte Buddha-statyn som ligger en bit utanför stan och det var också kul. Man åker tunnelbana och sen linbana (med kabiner som antingen har glasgolv eller vanligt golv) och det är hisnande högt. Det var roligt och kan rekommenderas.

Och att åka upp i ICC är också kul och du har en fin utsikt över stan. Eller så åker man upp till Hotel Ritz Carltons takbar som också ligger i ICC-skrapan.

Är du i HK på en söndag kan det vara en tanke att dricka afternoon tea på Hotel Peninsula - också en klassisk sak för HK.

Och så vill jag slå ett slag för Singapore också - det kanske kan vara något att stoppa in som ett stopp på er resa. Singapore är riktigt trevligt och det finns massor av roligt att hitta på där. Rent och snyggt och säkert dessutom. En väldigt stor kontrast mot HK.
Av Chrivi
1 juli 2012 22:33
Tackar för alla tips, tar gärna emot fler när det gäller Filippinerna