Vett och etikett i gemensam sovsal

7 okt. 2014 18:36
Visningar: 1357
Jag ska åka till London i veckan. Kommer bo själv i några dagar och funderar på att bo på vandrarhem i en gemensam sovsal.

Då kom jag och tänka på en sak: Hur beter man sig!?
Är det tex okej att använda hårfön, ställa larm och ligga och snooza, lägga väskan bredvid sängen, ockupera en spegel för att sminka sig i 30 min. osv?

De som sovit i gemensam sovsal får gärna dela med sig av hur det brukar gå till och om vad som är okej, och vad som inte är okej :)
7 okt. 2014 23:15
Ja, allt sånt du skriver är normalt beteende och sånt man får stå ut med. Sånt som däremot inte är okej är att komma in på ett rum mitt i natten när folk sover och börja föra ett jäkla liv. Tända lampan får man också göra, men kan man undvika det är det bättre.
Sen är det bra om man har sina grejor intill sängen och inte över hela rummet.
Det är inte alla rum som har speglar, oftast finns sådana inne på toaletten (vissa dorms har ju egen toa dock).
8 okt. 2014 10:34
Citerat från Janinasw:

De som sovit i gemensam sovsal får gärna dela med sig av hur det brukar gå till och om vad som är okej, och vad som inte är okej :)
Marie har summerat det bra tycker jag. Snoozar man behöver det ju inte ringa var tionde minut kanske men såklart kan väskan vara vid din säng. Föna håret brukar mest vara en fråga för duschrummen med speglar som sagt men är det bara rimlig tid så ser jag inga problem att göra det på rummet. Sunt förnuft och lite känsla för vilka du delar med räcker långt. Fnittriga asiatiskor med enorma resväskor fulla av nudlar eller en tyst och lite egen typ. Man kommer långt på att bara prata lite när man flyttar in och känna av typerna.
28 jan. 2016 11:11
Citerat från Janinasw:
Jag ska åka till London i veckan. Kommer bo själv i några dagar och funderar på att bo på vandrarhem i en gemensam sovsal.

Då kom jag och tänka på en sak: Hur beter man sig!?
Är det tex okej att använda hårfön, ställa larm och ligga och snooza, lägga väskan bredvid sängen, ockupera en spegel för att sminka sig i 30 min. osv?

De som sovit i gemensam sovsal får gärna dela med sig av hur det brukar gå till och om vad som är okej, och vad som inte är okej :)
Hej Janina, hittade denna tråd i samband med att jag själv i maj ska resa ensam till England och bo i en gemensam sovsal. Är väldigt nyfiken, hur gick det för dig? Var det ungefär som du tänkt dig? Var det lätt att bonda med resten av de boende? :)
28 jan. 2016 20:49
Heej! Jag åkte inte förns nu i somras och bodde 2 nätter i en sovsal för 6 personer i London. Var rätt nervös och när jag kom dit var jag lite förvirrad på vart jag skulle gå och om man skulle ha nån speciell säng eller så. Men det var bara att välja en säng i den salen jag hade, valde ett ställe som hade draperier på sängarna tack och lov! Så fick lite privacy.

Människorna jag mötte var utan tvekan det bästa!! Det fanns ett samlingsrum där alla hängde. Typ åt, lagade mat, strök kläder, kollade på tv, höll på med datorer, spelade nått drickspel.. allt! Och det var helt olika människor där! Många som bodde där under en längre tid medan de letade permanent boende, några snickare, vissa som jag gissar var hemlösa, familjer som var turister och backpackers. Så kul, hade trott det mest skulle vara backpackers! Jag träffade massor med människor, hann knappt gå utanför hemmet för jag satt o snackade med folk där hela tiden. En tjej delade med sig av sin lunch till mig och vi snackade i flera timmar, och hon presenterade mig för massa andra som hon lärt känna där. En annan kille satt jag uppe med fram till småtimmarna i samlingsrummet och pratade om allt mellan himmel och jord. Så ja, jag bondade, var helt lyrisk över hur många människor jag mött haha!

Det som var lite jobbigt var att jag inte kunde ladda mobilen vid sängen, inte hade något skåp för värdegrejer, att smyga runt med en ficklampa när jag la mig sent och att det inte fanns så mycket plats för väskor just där jag var,fick lägga väskan i sängen och en annan under sängen, det utrymmet delade jag med den som sov under mig. Småsaker!

Långt svar för två dagar haha, men ja, ungefär så upplevde jag det, aldrig mer hotell! Bodde dessutom i centrala London och betalade typ 160 kr/natt :)

Lycka till!
2 feb. 2016 17:34
Hej Janina och sorry för sent svar!

Jävla härlig resa du hade, verkar det som, jag hoppas att min blir minst lika rolig :)

Har lite svårt att komma i kontakt med folk, speciellt om det är okända människor som jag ska bo ihop med, men vi får se hur det går. I slutändan löser det väl sig alltid ;)

Mvh, Jesper